رودخانه دانوب؛دومین رود طولانی اروپا

به گزارش مجله پیامکی، رودخانه دانوب با 2850 کیلومتر دومین رود طولانی اروپا پس از ولگا است. قرار داشتن 1200 کیلومتر از دانوب در رومانی، آن را تبدیل به طویل ترین رود در این کشور نموده است.

رودخانه دانوب؛دومین رود طولانی اروپا

با ما سفر کنید و با تورهای نوروزی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

رودخانه دانوب:

دانوب (Danube) رودخانه ای 2850 کیلومتری است در اروپای مرکزی که از جنگل سیاه در آلمان سرچشمه می گیرد و در ناحیهٔ دلتای دانوب در کشور رومانی به دریای سیاه می ریزد. دلتای رود دانوب در اروپا، با بیش از 3500 کیلومتر مربع وسعت، زیست بوم بیش از 300 نوع پرنده، 1900 گونه گیاهی و 133 نوع ماهی است.

یکی از جاذبه های دیدنی و منحصر به فرد شهر صربستان، رودخانه دانوب است، این رودخانه زیبا و پر آب در واقع از مرزهای طولانی امپراتوری رم بوده و از کشورهای رومانی؛ مجارستان؛ صربستان؛ اتریش؛ آلمان؛ بلغارستان؛ اسلواکی؛ کرواسی؛ اوکراین و مولداوی عبور می نماید.

دانوب دومین رود طولانی اروپا - پس از ولگا- است. قرار داشتن 1200 کیلومتر از دانوب در رومانی، آن را تبدیل به طویل ترین رود در این کشور نموده است.

محیط زیست رودخانه دانوب:

سلامتی و طبیعت رودخانه دانوب که در نه کشور واقع شده در معرض خطر است. فعالیت های کشاورزی، صید بی رویه ماهی و مدیریت غلط فاضلاب در این کشورها تنها بخشی از دلایل تهدید موجودیت این زیست بوم غنی و حاصلخیز است. نهادهای هوادار محیط زیست در بعضی کشورها کوشش می نمایند آن را برای نسل آینده محافظت نمایند.

پیشینه فرهنگی رودخانه دانوب:

در پیدایش، توسعه و انتقال تمدن در اروپا و روم، رود دانوب نقش بسیار مهمی را دارا بود. حوضه رود دانوب تا مدت ها مرکز فعالیت فرهنگی ابتدایی بود و پیش از آنکه فعالیت های تمدن های کارتاژ و اتروسک در سرزمین های مدیترانه غربی شناخته گردد، راهبر سایر بخش های اروپا بود. اندیشه هایی که از راه پراکندگی فرهنگی از مراکز کهن تر فرهنگی مانند مصر و میان رودان رسیده بود زندگی در این منطقه را تغییر داد. حوضه رود دانوب که از قلب اروپا به سوی غرب تا دریای سیاه گسترش داشت راهی طبیعی برای نفوذ از غرب آسیا به بخش شمالی اروپا به وجود آورده بود.

فرهنگی که رود دانوب به آن معروف است فرهنگ هالشتات می باشد. این فرهنگ از سال 900 ق. م در شمال رشته کوه های آلپ و در حوضه دانوب شروع شد. مردمی که در حوضه رود دانوب می زیستند و پدیدآورندگان این فرهنگ بودند، در تجارت کهربا، (ماده ای که از سواحل بالتیک استخراج می شد) مس، آهن، قلع (که برای فراوری کالاهای مفرغی مورد احتیاج بود) فعالیت داشتند.

فرهنگ هالشتات که نخستین فرهنگ عصر آهن اروپای مرکزی است، در فرانسه، اسپانیا، انگلستان و نیز حوضه رودهای راین و دانوب و سرزمین های شرقی گسترش داشت. دست ساخته های آهنی و مفرغی بسیاری در مناطق پهناور دور از هم به دست آمده است، که در این میان شمشیر، سنجاق سینه و همه گونه ظرف و ابزارهایی که غالباً با طرح های هندسی و با شکل جانوران زینت داده شده است، یافت می گردد.

تلفظ دانوب در زبان های گوناگون:

آلمانی: Donau

مجاری: Duna

صربی: Дунав (دوناو)

اسلوواکی: Dunaj (دونای)

کرواتی: Dunav

اوکراینی: Дунай (دونای)

بلغاری: Дунав (دوناو)

رومانیایی: Dunăre

لاتین: Danuvius

انگلیسی: Danube

منبع: گردشبان
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1494

به "رودخانه دانوب؛دومین رود طولانی اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رودخانه دانوب؛دومین رود طولانی اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید