قدیمی ترین دانشگاه های دنیا در کدام مناطق قرار دارند؟

به گزارش مجله پیامکی، دانشگاه های قدیمی جهان، محل تحصیل بسیاری از افراد معروف جهان هستند و در عرصه علم نقش پررنگی را ایفا نموده اند. هرچه تاریخ این دانشگاه ها کهن تر باشد، افتخار فراوانی برای آن ها دارد. در این مطلب به توضیح بعضی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان می پردازیم. پس، برای آشنایی بیشتر با قدیمی ترین دانشگاه های جهان در ادامه با ما همراه باشید.

قدیمی ترین دانشگاه های دنیا در کدام مناطق قرار دارند؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

دانشگاه قرویین

کهن ترین دانشگاه دنیا که تا به حال نیز کار می نماید، دانشگاه قرویین در کشور مراکش است. این دانشگاه در سال 859 میلادی در شهر فاس بنا گشت و در واقع تکه ای از یک مسجد است که دستور ساخت آن را دختر محمد الفهری به نام فاطمه الفهری داد. رشته هایی که در این مورد از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا ارائه شده، در زمینه فقه تطبیقی، علوم اسلامی، علوم حقیقی و از این دست موضوعات هستند.

دانشگاه آکسفورد

آکسفورد از جمله مشهورترین دانشگاه های دنیا است. کمتر از صد سال بعد از تاسیس این دانشگاه، دانشجویان آن به طور ناگهانی افزایش پیدا کردند و رونق بیشتری یافت و دلیل آن هم منع تحصیل دانشجویان انگلیسی در دانشگاه پاریس توسط هنری دوم بود. در ابتدای راه اندازی آکسفورد، تدریس به زبان لاتین صورت می گرفت، اما بعدها به زبان انگلیسی تغییر پیدا کرد. دانشگاه کمبریج در اثر سو برداشتی که بین اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه آکسفورد به وجود آمده بود، شکل گرفت و بعضی از اساتید به این دانشگاه آمدند.

دانشگاه کمبریج

این مورد از دانشگاه های قدیمی دنیا در سال 1209 میلادی بنا شده و تا به امروز تحت اسم یکی از رجحانن دانشگاه های دنیا معروف گشت. به طور قطع می توان توضیح داد که کمبریج رجحانن دانشگاه در بعضی از رشته ها در کل دنیا بوده و اهمیت و رجحان این دانشگاه باعث تغییر و تحولات بسیاری در دنیا شده است. ویلیام هاوکینگ، نیوتن، داروین و بسیاری از دانشمندان و بزرگان دنیا در کمبریج تحصیل نموده و دلیل تاسیس کمبریج، تصمیم خروج بعضی از اندیشمندان و محققان از دانشگاه آکسفورد بود.

دانشگاه بولونیا

در شهر بولونیا، دومین دانشگاه وسیع این کشور به نام همین شهر جای گرفته است. این دانشگاه امروزه 23 دانشکده دارد که در مجموع 85 هزار دانشجو را میزبان هستند. از ابتدای شکل گیری این دانشگاه تا به امروز سطح علمی آن همچنان بالا بوده و این موضوع به اهمیت آن افزوره است. بولونیا یا یونی بو در سال 1088 میلادی تاسیس شد، اما از سال 1158 توسط فردریش اول به رسمیت شناخته شد و کار خود را با جدیت بیشتری ادامه داد. یکی از اساتید بزرگ و معروف این مورد از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا دانته، شاعر معروف ایتالیایی بود.

دانشگاه سیه نا

در شهر سیه نا، دانشگاه بسیار قدیمی به همین نام وجود دارد. این دانشگاه در سال 1240 بنا گشت و در سال 1321 میلادی به دلیل اعتصاب دانشجویان دانشگاه بولونیا و انتقال آن ها به دانشگاه سیه نا، تعداد دانشجویان این دانشگاه افزایش پیدا کرد. امروزه حدود 20 هزار دانشجو که شامل نصف جمعیت کل شهر می شود، در این مورد از دانشگاه های قدیمی دنیا مشغول درس خواندن هستند.

دانشگاه ناپل فدریکو دوم

یکی از دانشگاه های کهن در ایتالیا که در رده هفتم دنیا نیز جای گرفته، دانشگاه ناپل فدریکو دوم است. این دانشگاه در سال 1214 میلادی تاسیس شد. در زمان ساخت این دانشگاه، معمولا دانشگاه ها با کلیسا ارتباط مستقیم داشتند، اما این دانشگاه از این موضوع مستثنی بود. همانطور که از اسم این دانشگاه تعیین است، موسس آن امپراطور مقدس روم، فدریک دوم بود.

دانشگاه ماچراتا

دانشگاه ماچراتا در ایتالیا جای دارد. رشته هایی که در هفت دانشکده این دانشگاه تدریس می شوند، بیشتر در حوزه علوم انسانی و اجتماعی هستند. ماچراتا میزبان حدود 11 هزار دانشجو بوده و قدمتش به سال 1290 میلادی بر می شود.

دانشگاه ساپینزا

دانشگاه ساپینزا در سال 1303 میلادی، توسط بونیفاس هشتم تاسیس شد و هدف بونیفاس از تاسیس این دانشگاه، کنترل مستقیم بر روی آموزه های الهی بود. افرادی مانند برناردو برتولوچی، انریکو فرمی، دانیل باوت و فدریکا موگرینی از جمله افراد مشهوری هستند که در این دانشگاه قدیمی تحصیل نموده اند. دانشگاه سانپیزای رم در زمان خود اولین دانشگاه اسقفی دنیا بود و امروزه جز سی دانشگاه مهم در زمینه آکادمیک است.

دانشگاه پادووا

نیکلاس کوپرنیک و گالیله از جمله بزرگانی هستند که در دانشگاه پادووا ایتالیا تحصیل نموده اند. معروفیت این دانشگاه زمانی بیشتر شد که بعضی دانشجویان و استادان دانشگاه بولونیا به دلیل محدودیت های موجود به این دانشگاه نقل مکان کردند تا آزادی بیان و فکری بیشتری داشته باشند.

دانشگاه پروجا

یکی از ریاضی دانان معروف دنیا به نام لوکا پاچیولی در این مورد از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا درس خواند. در حال حاضر دانشگاه پروجا میزبان 28 هزار دانشجو است. این دانشگاه ایتالیایی بسیار معروف، محل تحصیل چندین پاپ بوده و توسط پاپ کلمنت پنجم، بعد از تاسیس رسمی گشت. پروجا در سال 1308 میلادی ساخته شد و تا زمانیکه پاپ به آن رسمیت نبخشید، از شهرت و اهمیت کمتری برخوردار بود.

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید

در سال 1785 میلادی، برای نخستین دفعه در دنیا یک زن دکترا دریافت کرد. این مدرک در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید ارائه شد که از جمله معروف ترین دانشگاه های اسپانیا به حساب می آید. این دانشگاه در سال 1293 میلادی بنا گشت و تا به امروز افراد بزرگ و سرشناسی در آن تحصیل نموده اند، به طور مثال، در کل اسپانیا 8 نفر جایزه نوبل اخذ نموده که 7 نفر از آن ها در این دانشگاه حضور داشته اند.

دانشگاه وایادولید

این دانشگاه در منطقه کاستیا و لئون واقع شده است و امروزه 7 پردیس از این دانشگاه را می توانید در این منطقه پیدا کنید. دانشگاه وایادولید در سال 1241 میلادی تاسیس شد و در طی زمان دچار تغییرات بسیاری گشت. بنای اصلی این مورد از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا اواخر قرن 15 میلادی، با معماری منحصربفردی ساخته شد.

دانشگاه سالامانکا

تحصیل در این دانشگاه از سال 1094 میلادی استارت خورد. امپراطور لئون از سال 1164 میلادی این دانشگاه را به رسمیت اظهار داشت و از همین رو شروع کار اصلی و رسمی این دانشگاه را می توان از این زمان دانست. امروزه در این دانشگاه، دانشکده هایی مانند داروسازی، پزشکی، علوم اجتماعی، روانشناسی، ترجمه، هنرهای زیبا، زیست شناسی و شیمی دیده شده که در مجموع 16 دانشکده هستند. در گذشته موضوعات مهم تاریخی در حیطه سفر کریستف کلمب به آمریکا در دانشگاه سالامانکا مطرح شدند.

دانشگاه کویمبرا

در شهر کویمبرا پرتغال، یکی از کهن ترین دانشگاه های دنیا به نام همین شهر دیده می شود. جالب است بدانید این دانشگاه در سال 1290 در شهر لیسبون پرتغال بنا گشت و طی سال های متمادی مکان این دانشگاه جا به جا شد تا آنکه در آخر در شهر کویمبرا نهاده شد. امروزه این دانشگاه شامل چندین دانشکده مانند دانشکده داروسازی، پزشکی، روانشناسی، علوم انسانی، حقوق، تربیت بدنی و علوم و فناوری بوده و تقریبا 24 هزار دانشجو در این دانشگاه درس می خوانند که در بین آن ها تعداد بسیار زیادی دانشجویان بین المللی وجود دارند. دانشگاه کویمبرا قدمت بسیار زیادی داشته و همین مسئله سبب گشت تا جز یکی از آثار دنیای به ثبت برسد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 758

به "قدیمی ترین دانشگاه های دنیا در کدام مناطق قرار دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین دانشگاه های دنیا در کدام مناطق قرار دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید