غذاهای سنتی قونیه ، طعمی محلی در کنار آرامگاه مولانا

به گزارش مجله پیامکی، در سفر به ترکیه باید دانست که قونیه یکی از شهرهای فرهنگی ترکیه است که در بخش آناتولی مرکزی قراردارد. بودن آرامگاه مولانا، شاعر و عارف مشهور ایرانی در این شهر، باعث شده است که هنر دوستان زیادی به این شهر سفر کنند. مسلماً خوردن غذاهای سنتی قونیه در این شهر ترکیه می تواند، برای گردشگران به جذابیت های این شهر اضافه کند. می توانید به رژیم غذایی مردم این بخش از ترکیه اعتماد کنید و چند غذاهای ترکیه ای را نیز امتحان کنید. در پخت غذاهای محلی این منطقه، از گوشت گوسفند و گندم که تولیدات اصلی مردم این منطقه هستند، استفاده می شود. آناتولی ترکیه، مرکز تولید حبوبات و غلات در ترکیه است و در رژیم غذایی شان نیز دیده می شود. یکی از دلایلی که غذاهای محلی این منطقه تنوع زیادی دارند، تغییرات شدید آب و هوایی در تابستان های گرم و خشک و زمستان های بسیار سرد و برفی است. قونیه هم از این تغییرات آب و هوایی در امان نیست و در غذاهای محلی این منطقه هم تاثیر گذاشته است. غذاهای محلی مانند گوشت نمک سود و سوپ های ترخینه مختلف که برای جلوگیری از بیماری های فصل سرد پخته می شوند. سنت های آشپزی در قونیه با مواد اولیه گوشت بوداده، حبوبات، میوه های خشک، آرد و بلغور در هم تنیده شده و در بیشتر غذاهای محلی از این مواد استفاده می کنند. با هم چند غذای محلی قونیه را بررسی می کنیم.

غذاهای سنتی قونیه ، طعمی محلی در کنار آرامگاه مولانا

در مورد غذاهای محلی شهر قونیه

اتلی اکمک (نان گوشتی)

در سفر به ترکیه و خوردن غذاهای ترکیه ای بدانید که تنوع پخت این غذای محلی در سراسر ترکیه زیاد است و تقریباً همه جای این کشور پیدا می شود. گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی، فلفل و پیاز را درون لایه نازکی از نان می ریزند و می پزند. با یک پرس از اتلی اکمک، دو نفر می توانند سیر شوند. همراه این غذا، سوپ هم سرو می شود و یکی از پر طرفدارترین غذاهای سنتی قونیه نیز محسوب میشود.

پشمک (Pismaniye)

پشمک را باید یکی از شیرینی های اصلی قونیه و از غذاهای سنتی قونیه نیز به حساب آورد که به صورت توپی تهیه و عرضه می شود. این شیرینی قونیه در ایران هم طرفداران زیادی دارد و اگر سفر به ترکیه داشتید حتما این محصول رو در مجموعه غذاهای ترکیه ای قرار بدهید.

فرن کباب (گوشت پخته شده در فر)

این نوع کباب با نان پیده سرو می شود. برای پخت این غذای محلی از گوشت بره استفاده می کنند، آن را درون قرار می دهند تا طعم لذیذی بگیرد و خوب پخته شود و یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی قونیه و غذاهای ترکیه ای در سفر به ترکیه به شمار میرود.

تویوک سویو (آب مرغ)

این غذای محلی را نباید با سوپ معمولی اشتباه بگیرید. مواد اولیه این غذا، گوجه فرنگی، عصاره مرغ، مرغ خرد شده و رشته فرهنگی است و در فصل سرما برای گرم شدن و حفظ از بیماری ها خورده می شود. طعم فوق العاده این سوپ، همه را عاشق خود کرده است!

شیرینی های قونیه

دو کارخانه بزرگ شکر خارج از شهر قونیه قرار دارند که در رونق شیرینی پزی قونیه تاثیر داشته اند. شکلات ها و آبنبات های این شهر، معروفیت زیادی دارند و یکی از قدیمی ترین و عجیب ترین شیرینی های این قونیه، جزریه Cezerye است. یک نوع راحت الحلقوم، که با آب هویج، شکر و فندق تهیه می شود و برای طعم دادن، مقداری پودر نارگیل روی آن می ریزند.

خرما

خرما در شهرهای مذهبی از جمله قونیه، استفاده های زیادی دارد. در این شهر هم خرما یا خرما و شیرینی زیاد پیدا می شود. روایت شده است که پیامبر اسلام، روزه خود را خرما باز می کرده است و به همین دلیل بین مردم مسلمان، اهمیت زیادی دارد. خوردن خرما خصوصاً در ماه رمضان در بین مردم قونیه، رواج زیادی دارد.

تیریت (Tirit)

نوعی غذای مغذی که از نان مخصوص قونیه تهیه می شود و مواد اولیه آن، عصاره گوشت، ماست، پیاز، کره و سماق هستند. این غذای محلی و سنتی طعم بسیار لذیذی دارد و از آن در عروسی ها و مراسم های رسمی استفاده می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2153

به "غذاهای سنتی قونیه ، طعمی محلی در کنار آرامگاه مولانا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای سنتی قونیه ، طعمی محلی در کنار آرامگاه مولانا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید