شکست مذاکرات مصر و ترکیه

به گزارش مجله پیامکی، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، هفته گذشته مذاکراتی درباره مسائل منطقه داشت که برداشت بسیاری از کارشناسان درباره اظهارات او، آن است که مذاکرات مصر و ترکیه به شکست انجامیده است. او در ملاقات با کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، بر مواضع ثابت مصر در مسائل مشترک و هماهنگی منافع شان در منطقه شرق مدیترانه تأکید کرد.

شکست مذاکرات مصر و ترکیه

بهترین تجربه سفر را با ترکیه بدون ویزا در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش شرق به نقل از میدل ایست نیوز، سیسی بعلاوه انجمن گازی شرق مدیترانه را از مهم ترین سازوکار ها برای تأمین منافع کشور ها در شرق مدیترانه دانست و تأکید کرد که این انجمن افق های تازه ای از همکاری میان این کشور ها در بخش انرژی و گاز می گشاید.

السیسی در ملاقات با نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی، هم بر موضع مصر برای حل بحران لیبی و خروج فوری همه نیرو های مزدور از این کشور تأکید کرد. او گفت که موضع مصر در قبال مسئله لیبی و وحدت ارضی آن به دور از هرگونه دخالت خارجی ثابت است.

دالیا زیاده، مدیر مرکز مطالعات دموکراسی آزاد در قاهره، تأکید می نماید که این مواضع رئیس جمهوری مصر نشان می دهد که مذاکرات مصر و ترکیه برای بهبود روابط به شکست انجامیده است. او می افزاید که نشانه های متعددی به روشنی نشان می دهد که مذاکرات متوقف شده و چه بسا شاهد عقب گرد بیشتر در روابط مصر و ترکیه باشیم.

به نظر زیاده، مهم ترین نشان آن است که سیسی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر یونان بر ثابت ماندن مواضع مصر درباره مسائل شرق مدیترانه تأکید کرد و گفت که همه طرف ها باید به قوانین بین المللی و به اصل عدم دخالت در امور داخلی کشور ها احترام بگذارند. او گفت که مصر از یونان در برابر هر اقدامی که خلاف حاکمیت ارضی اش باشد، حمایت می نماید.

السیسی نامی از ترکیه نیاورد، اما کاملا روشن بود که منظورش ترکیه است. به نظر زیاده، ملاقات السیسی با نجلاء المنقوش که همه می دانند مخالف سرسخت حضور نظامی ترکیه در لیبی است هم تأکید کرد که از مواضع ملی او و تلاشش برای بیرون انداختن مزدوران و نیرو های خارجی از لیبی کاملا حمایت می نماید.

این کارشناس سیاسی مصری می افزاید که جدا از این، قرار بود دور دوم مذاکرات ترکیه و مصر در سطح معاونان وزرای خارجه همین روز ها برگزار گردد، اما خبری از آن نیست و به نظر می آید که این مذاکرات به تعویق افتاده است. او می گوید که به احتمال قوی صدور احکام سنگین برای سران اخوان المسلمین بر این مذاکرات تأثیر نهاده است.

منبع: فرارو
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1667

به "شکست مذاکرات مصر و ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست مذاکرات مصر و ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید