اولین زیردریایی بومی ترکیه به آب انداخته شد، اردوغان: از سوریه و لیبی عقب نشینی نمی کنیم

به گزارش مجله پیامکی، رئیس جمهور ترکیه با حضور در مراسم رونمایی از اولین زیردریایی فراوری داخل این کشور، گفت که ترکیه به حضور در سوریه و لیبی ادامه خواهد داد.

اولین زیردریایی بومی ترکیه به آب انداخته شد، اردوغان: از سوریه و لیبی عقب نشینی نمی کنیم

بهترین تجربه سفر را با قیمت های تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویاییو بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیکر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ترکیه امروز (یکشنبه) از به آب اندازی اولین زیردریایی بومی به نام پیری رئیس با حضور رجب طیب اردوغان اطلاع داد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، این زیردریایی که در سال 2022 به خدمت ارتش در خواهد آمد، یکی از شش زیردیایی است که ترکیه میخواهد از سال 2027 ساخته و به کار گیرد.

این زیردریایی با طول 38.35 متر و عرض 6.3 متر و با وزن 1850 تن، 40 نفر ظرفیت دارد و از سیستم پیشرانه مستقل، موشک های دریا به ساحل و دریا به دریا برخوردار است و به گفته آناتولی قدرت بالایی در شلیک انواع موشک ها و همچنین کاشت مین دارد.

به نوشته وبسایت گلوبال فایر پاورز (Global Fire Powers) ترکیه از حیث دارا بودن تعداد زیردریای (12 زیردریایی) در رده نهم جهانی قرار گرفته است و در پروژه ساخت این زیردریایی هفت شرکت داخلی نظامی در رأس آنها شرکت های آسیل سان و هاول سان دست داشتند.

علاوه بر رونمایی از این زیردریایی، مراسم شروع پروژه ساخت کشتی جنگی سیدی علی رئیس (Seydialireis) به عنوان پنجمین کشتی جنگی که با توان داخلی داخلی ساخته می گردد نیز برگزار گردید.

سید علی رئیس از فرماندهان سرشناس نیروی دریایی حکومت عثمانی بوده است.

حلوصی آکار وزیر دفاع، سپس اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این مراسم سخنرانی نموده و هر دو بر لزوم ادامه حضور در سوریه و یاری به دولت وفاق ملی لیبی تأکید کردند.

اردوغان در سخنان خود گفت که تا سال 2027 تمامی زیردریایی های در دست ساخت ترکیه عملیاتی خواهد شد و وعده کرد که از سال 2022 ترکیه هر سال یک زیردیایی به آب خواهد انداخت.

او با اشاره به بحران در دریای مدیترانه، گفت که یونان و دولت های حامی این کشور برای سال های طولانی چنین تبلیغ می کردند که ترکیه قادر نیست در عرصه دریایی گامی به جلو بردارد.

رئیس جمهور ترکیه اضافه نمود: اگر از اقداماتی که در قبرس ترک نشین و لیبی شروع نموده ایم، عقب نشینی کنیم؛ آنها (یونان و حامیانش) دیگر اجازه ورود ما به هیچ ساحلی را نخواهند داد.

اردوغان با دفاع از توافقنامه امنیتی ترکیه با دولت وفاق ملی، گفت که این توافقنامه هیچ تعارضی با قوانین داخلی دو کشور و قوانین بین المللی ندارد اما ترکیه قصد این را ندارد که مسئله ای ایجاد نموده یا به حقوق دیگران تعدی کند.

او همچنین با تشبیه خلیفه حفتر به جنگ سالاران دوره قرون وسطی (بارون) گفت که حامیان وی به جای دفاع از دولتی که مورد تأئید سازمان ملل است، از یک جنگ سالار دفاع می نمایند.

رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که هرگز از اقدامات خود در سوریه و توافق امنیتی با لیبی عقب نشینی نخواهد کرد.

به آب اندازی این زیردریایی در شرایطی صورت می گیرد که دریای مدیترانه شرایط تنش آلودی را تجربه می نماید. به خصوص امضای توافقنامه امنیتی ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی در 27 نوامبر (ششم آذر) و تصویب آن در مجلس ترکیه و همزمان توسعه فرایند حفاری گاز در قبرس شمالی، موجب افزایش تنش شده است.

این توافقنامه عصبانیت مصر و یونان را برانگیخته و دو کشور آن را غیر قانونی دانسته و همزمان با خلیفه حفتر فرمانده نیروهای حمله نماینده به طرابلس ابراز همبستگی نموده اند.

نگرانی های قاهره در این خصوص موجب شد تا عبدالفتاح السیسی روز گذشته (شنبه) در نشست امنیتی با وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی مصر، آخرین تحولات منطقه و همچنین راههای دفاع از مرزهای آبی مصر را مورد آنالیز قرار دهد.

احمد المسماری سخنگوی شبه نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر نیز امروز از توقیف یک کشتی ترکیه ای در آبهای منطقه ای لیبی اطلاع داد و توفق میان آنکارا و طرابلس را خیانت به لیبی مطرح کرد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 637

به "اولین زیردریایی بومی ترکیه به آب انداخته شد، اردوغان: از سوریه و لیبی عقب نشینی نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین زیردریایی بومی ترکیه به آب انداخته شد، اردوغان: از سوریه و لیبی عقب نشینی نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید