سبز شدن رنگ دریاچه سد خداآفرین به علت شکوفایی جلبکی است

به گزارش مجله پیامکی، قاسم زاده با اشاره به سبز شدن رنگ آب دریاچه سد خداآفرین گفت: این اتفاق طبق روال مالوف سال های قبل به علت شکوفایی جلبکی روی داده است.

سبز شدن رنگ دریاچه سد خداآفرین به علت شکوفایی جلبکی است

داود قاسم زاده معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با رد اظهارات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تغییر رنگ آب دریاچه سد خداآفرین به علت ورود پساب کارخانه فراوری آلومینیوم کشور ارمنستان اضافه نمود: بالا بودن دمای آب یکی از عوامل رشد این جلبک در مخزن سد خداآفرین است.

وی اضافه نمود: رنگ آب مخزن سد خداآفرین به تازگی به رنگ سبز در آمده که کارشناسان نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی پس از نمونه برداری و انجام آزمایشات لازم، علت آن را پدیده بلوم جلبکی تشخیص دادند.

وی افزود: در اغلب منابع آبی کمبود مواد مغذی یکی از عوامل اصلی محدود کننده رشد جلبک هاست، اما بعضا در اثر ورود مواد مغذی(ازت و فسفر) که عموما ناشی از مصرف کودهای ازته و فسفره در مزارع و ورود زه آب های کشاورزی به رودخانه هاست، منبع آبی به سمت تغذیه گرایی رفته و بر اثر رشد جلبک ها پدیده بلوم جلبکی روی می دهد که بر حسب نوع جلبک رنگ آب به سبز یا قرمز تغییر پیدا می نماید.

قاسم زاده ادامه داد: تغییر رنگ آب دریاچه سد خداآفرین نیز به همین علت روی داده است.

به گزارش ایرنا، سد خداآفرین بر روی رودخانهٔ ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصلهٔ 196 کیلومتری پایین دست سد ارس و سد مارازاد و در محدودهٔ شهرستان خداآفرین آذربایجان شرقی در 240 کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز میان پل خداآفرین و روستای ساریجالو واقع شده است.

این سد به طور مشترک به وسیله ایران و جمهوری آذربایجان ساخته شده ، از نوع سنگ ریزه ای با هستهٔ رستی با ارتفاع 61 متر و طول تاج 390 متر می باشد؛ حجم مخزن آن نیز یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب است.

خبرنگاران آذربایجان شرقی تبریز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2094

به "سبز شدن رنگ دریاچه سد خداآفرین به علت شکوفایی جلبکی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبز شدن رنگ دریاچه سد خداآفرین به علت شکوفایی جلبکی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید