دنبال کنترل تمساحهای واقعی در سیستان و بلوچستان باشید

به گزارش مجله پیامکی، مرور ماجرای کشف آن باغ وحش عجیب کافی است تا شنیدن خبر کشف یک تمساح در دریاچه چیتگر چندان عجیب نباشد و باورپذیر به نظر برسد، چون اطمینان داریم منافذ مختلفی برای واردات غیرقانونی برخی گونه های جانوری به کشورمان وجود دارد که به واسطه آنها، واردات تمساح و تمساح ماهی مقدور است.

دنبال کنترل تمساحهای واقعی در سیستان و بلوچستان باشید

تابناک در ادامه نوشت: برخی اخبار تایید نشده، حکایت از وجود یک تمساح در دریاچه خلیج فارس (چیتگر) دارد؛ تمساحی که منبع شکل گیری بحث و نظر های فراوانی شده و به شدت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است تا جایی خبر تایید نشده درباره اش، در برخی رسانه های خارجی نیز بازتاب یافته است.

مستند خبر وجود تمساح در دریاچه مصنوعی واقع در غرب تهران، تصویری است که حتی معلوم نیست توسط چه کسی گرفته شده؛ اما به باور برخی، تصویر نوعی ماهی به نام (alligator gar) یا ماهی سوسماری است که نوعی اردک ماهی است؛ ماهی که بومی کشورمان نیست و اگر در سطح آب شنا کند، می تواند تصویری شبیه شنای تمساح خلق کند.

اما منشا این موجود متفاوت کجاست؟ این سوالی است که برخی کوشیده اند به آن پاسخ دهند و در نتیجه آن، گزاره های مختلفی مطرح شده است؛ از واردات غیرقانونی انواع و اقسام گونه های جانوری به کشورمان که پیشتر نمونه های بسیاری از آن مخابره شده و البته به تایید هم رسیده است؛ از انواع پرنده تا اقسام مختلف پستانداران و حتی گوشت خواران عظیم جثه ای مانند ببر.

این نمونه آخری را می شود با مرور خبر دستگیری فردی نزدیک به باک زنجانی پیدا کرد که ویلای بسیار عظیم و خاصش در جهت تهران-کرج، مدتی نقل محافل شده بود و با بازرسی از آن مشخص شد که از پرندگان مانند پلیکان تا چند قلاده ببر، ساکنان غیرقانونی آن بوده اند؛ حیواناتی مقیم باغ وحش شخصی رعیت که البته اطلاع دقیقی از فرجامش در دست نیست!

مرور ماجرای کشف آن باغ وحش عجیب کافی است تا شنیدن خبر کشف یک تمساح در دریاچه چیتگر چندان عجیب نباشد و باور پذیر به نظر برسد، چون اطمینان داریم منافذ مختلفی برای واردات غیرقانونی برخی گونه های جانوری به کشورمان وجود دارد که به واسطه آنها، واردات تمساح و تمساح ماهی مقدور است؛ حیواناتی که به ایران منتقل می شوند تا حیوان خانگیِ متفاوت برخی شوند و گاهی دل مالکشان (!) را می زنند و رها می شوند!

دست کم چندین گزارش تایید شده از این دست اتفاقات در کشورمان به ثبت رسیده است؛ از کشف شیری که کنار اتوبانی در تهران قدم می زد و موجب شگفتی رهگذران شده بود تا تصاویری که گروهی بچه پولدار منتشر کرده بودند و در آن ها یوزپلنگی روی مبل میانشان یله داده بود تا موجب فخرفروشی مالکش به دیگر همسالانش شود.

این نخستین نکته کلیدی ماجرای کشف تمساح در دریاچه چیتگر است؛ تمساحی که وجودش تایید نشده، اما تا این لحظه نتوانسته واکنش سازمان محیط زیست و رئیسش را ـ که نظرات مبسوطی درباره شکار کل و بز های پیر و هدردهنده آب دارد! ـ به دنبال داشته باشد و یا موجب شکل گیری انتقاد ها علیه این سازمان شود که ظاهرا در این موارد هیچ گونه مسئولیتی متوجهش نیست!

نکته مهم تر، اما شکل گیری تکاپویی عظیم است که برای یافتن رد و نشان این تمساح شکل گرفته است. شروع عملیاتی وسیع برای یافتن این تمساح مشهور شده در اخبار غیررسمی و تایید نشده که بخشی از توان چند مجموعه مختلف مانند آتش نشانی را به خود اختصاص داده است. پروژه جست و جوی دریاچه با دستگاه سونار و گشت زنی به منظور مشاهده آثار احتمالی تمساح.

پروژه ای که شاید می شد هزینه اش را صرف ایمن سازی هوتک ها و آبگیر های اطراف رود سرباز در سیستان و بلوچستان کرد تا تمساح های واقعی دست و پای بچه هایی که برای برداشتن آب به این آبگیر ها می فرایند، نبلعند و زخمی ابدی به ایشان هدیه ندهند. اتفاقی که باید امیدوار باشیم داستان تمساحِ دریاچه تهران و هراسی که آفریده، زمینه ساز شکل گیری اش شود.

اما گفتیم از هراسی که این تمساح مشاهده نشده آفریده است و جا دارد به نکته ای قابل تامل پیرو آن اشاره کنیم که درباره کاهش حضور مردم در اطراف این دریاچه روایت شده است؛ روایتی که اگر صحت داشته باشد، اتفاقی مبارک در جهت مبارزه با کروناست، تا جایی که جا دارد آرزو کنیم روایات مشابهی از دیدن رد شنای تمساح در دریای خزر مخابره شود تا به اتکای این روایات، اندکی از سفر به شمال کشورمان کاسته شود و تنها استان های قرمز کرونایی یعنی گیلان و مازندران هم در جهت کاهش آمار های کرونایی گام بردارند!

منبع: فرارو
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1340

به "دنبال کنترل تمساحهای واقعی در سیستان و بلوچستان باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنبال کنترل تمساحهای واقعی در سیستان و بلوچستان باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید