با جاذبه های گردشگری آمل آشنا شوید

به گزارش مجله پیامکی، جاذبه های گردشگری آمل به دلیل قرار دریافت در نزدیکی دریای خزر و قرار دریافت مابین این دریا و رشته کوههای البرز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

با جاذبه های گردشگری آمل آشنا شوید

از سفر با تور پاتایا قیمت لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

جاذبه هایگردشگری آمل بیشتر از دیدگاه جاذبه های طبیعی میان گردشگران شناخته شده است، ازاین رو هر ساله بسیاری از افراد برای دیدن دریا این شهرستان را برای بازدید انتخابمی نمایند. شهرستان آمل در مرکز استان مازندران واقع شده است و از شمال به شهرستانمحمودآباد، از شرق به شهرستان بابل، از شمال شرقی به شهرستان بابلسر و از غرب بهشهرستان نور و از جنوب به استان تهران محدود می گردد.

شهرستان آمل 3185 کیلومترمربع مساحت دارای دو شهر آمل و رینه و سه بخش مرکزی، لاریجان و دابودشت است. شهرآمل واقع در جلگه مازندران و طرفین رود هراز با ارتفاع 76 متر از سطح دریا در 52درجه و 21 دقیقه طول شرقی و 26 درجه و 25 دقیقه عرض شمالی و در فاصله 70 کیلومتریغرب ساری، مرکز استان، 18 کیلومتری جنوب دریای خزر و شش کیلومتری شمال دامنه کوهالبرز و 180 کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است. بهترین زمان برای بازدید از اینشهرستان فصول بهار و تابستان می باشد.

آبگرماستراباکو

آبگرم معدنی استراباکو در جاده هراز، تقریبا 110 کیلومتری تهران، 55 کیلومتریآمل، منطقه لاریجان، نزدیک روستای بایجان، مقابل تونل قدیمی رضاشاهی، در محلی بهنام قلابن واقع شده است. آبگرم معدنی استراباکو با 4 چشمه با فواصل کم است که از دلکوه می جوشد و پس از چند متر به رودخانه هراز می ریزد. آبگرم معدنی استراباکو باحرارت 34 درجه سانتیگراد از پای کوه جوشیده و پس از جمع شدن در دو استخر تقریباعظیم، از آن سر ریز نموده و به داخل رود خانه می ریزد و میزان ابدهی آبگرم معدنیاستراباکو تقریبا 4 اینچ در ثانیه است.

در محل چشمه قلابن (استراباکو) فردی نزدیکبه 160 سال پیش دو استخر شنا مخصوص آقایان و بانوان احداث نموده اند که امروزه نیزتوسط نواده گانش اداره می گردد و در تابستان با مبلغی کم میزبان اهالى محل و توریستهایى معدود قرار مى گیرد. راستا دسترسی اش پلی قدیمی بر آبی خروشان هراز، و 5 دقیقهپیاده روی در راهی مالرو زیر صخره های البرز سترگ در خنکای سایه درختان وحشی باسمفونی دلنشین پرندگان و آوای رود است.

آبگرم معدنی استراباکو دارای ماده ای بهنام زبیق می باشد که برای درمان بیماری های عفونی به ویژه در پوست کاملا موثر است.علاوه بر ان در آزمایشات جدید تعیین شده که دارای جیوه، منیزیم، ید و پتاسیم بوده وبا ته نشین شدن و در شرایطی، املاح با نوشیدن آن برای درمان بیماری های کلیه و کبدهم مفید واقع می گردد. فواید دیگر آن شفافیت پوست به دلیل برخورداری از جیوه میباشد و به نظر می رسد که رسوبات قرمز رنگ و زیبای آن در صورت فرآوری برای سفیدی وشفافیت و طراوت و شادابی پوست و درمان بیماری های دیگر نیز موثر بوده و در صورتمعرفی هواداران زیادی خواهد داشت.

پارک جنگلیهلومستر

پارک جنگلی هلومسر آمل در ابتدای ورودی جاده آمل به امامزاده عبداللهواقع شده است. پارک جنگلی هلومسر آمل با 67 هکتار وسعت یکی از عظیمترین پارک هایتفریحی و توریستی مازندران است. ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی در این پارک در قالبچند مرحله در حال انجام است. مرحله نخست این پارک 67 هکتاری در قالب 27 هکتار با ایجادسرویس های بهداشتی، نصب آلاچیق ها، سطل های جمع آوری زباله، کافی شاپ، نمازخانه ووسایل بازی بچه ها رونق گرفت.

پارک جنگلی هلومسر آمل به عنوان منطقه نمونه گردشگریانتخاب شده است این پارک در ایام تعطیل آخر هفته و تعطیلات چند روزه پذیرایمسافران زیادی از سراسر کشور است. شما مسافراندر سفر خود به این منطقه می توانید از زیبایی درختان جنگلی این منطقه و امکانات آناستفاده نمایید. پارک جنگلی مشابه دیگر در این منطقه پارک میرزا کوچک خان آمل است.

روستایبلیران

اگر از جاده قدیم بابل به آمل بروید، در چند کیلومتری آمل جاده ای بهسمت جنگل و کوه می رود و پیچی که می خورد، زیبایی تازه ای پیدا می گردد و هر پیچیآدمی را وارد دنیای دیگر می نماید. یک سو کوه هست و جنگل، دیگر سو شالیزار مزارع وباغات که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد. در انتهای جاده به روستای زیبای به لیرانمی رسیم. این روستای زیبا که در دل جنگل محصور است، تا آمل پانزده کیلومتر فاصلهدارد. روستای بلیران از شمال به روستای کم دره از جنوب به جنگل های سرفراز شمال وکوه چلاواز شرق به جنگل های سرسبز و انبوه و رودخانه و از غرب نیز به جنگل و کوهمتصل شده است.

غارهایدستکند آمل

در منطقه کافرکلی، در طول دره هراز از آبادی اسک تا روستای پنجاب بهطول 42 کیلومتر در ارتفاعات مشرف به دره و همچنین در چند دره فرعی نزدیک 250 اتاقدست کند در دل صخره قرار دارند. این مجموعه در نوع خود از لحاظ تمرکز در یک منطقه،در ایران منحصر به فرد است. این غارها جهت زندگی موقت یا دائم و یا به صورت یکمجموعه تدافعی و دیده بانی مورد استفاده قرار می گرفته اند.

  • غارهای دستکند روستای آب اسک
  • غارهای دستکند روستای نیاک
  • غارهای دستکند دره آینه ممنون روبروی روستای نیاکدر سمت راست جاده هراز
  • غارهایدستکند تخته پل. بین روستای نیاک و پلمون
  • غارهای دستکند دارسون در 3 کیلومتری شهر رینه
  • غارهای دستکند روستای گیلاس
  • مجموعه غارهای دستکند روستای پلمون
  • غارهای دستکند روستای کنار انجام
  • غارهای دستکند روستای آبگرم
  • غارهای دستکند روستای گزانه و ملار
  • غارهای دستکند روستای بایجان
  • غارهای دستکند روستای کهرود و کیان
  • مجموعه غارهای دستکند روستای پنجاب

عمارت مقبرهمیرعظیم

مقبره میر عظیم در شهرستان آمل مازندران (خیابان شهید بهشتی- خیابان مهدیه-خیابان شهید مفتح)، واقع شده و در تاریخ 15 دی 1310 با شماره ثبت 59 به عنوان یکیاز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در واقع این بقعه آرامگاه میرقوام الدین مرعشیمعروف به میر عظیم، سر سلسله سلاطین مرعشی مازندران است.

درباره نسب میرعظیم گفته اند که او از فرزندان علی المرعش پسر عبدالله بن محمد بن حسن بن حسینالاصغر از فرزندان امام چهارم است. بانی اولیه این بقعه سید رضی الدین، فرزند میرعظیم بوده است. بعدها این بنا ویران شد و مجددا قوام الدین، پسر رضی الدین، آن رابه صورت اولیه بازسازی کرد.

محققان می گویند: گویی همه بنا پوشیده از کاشیهایالوان، سرخ و سبز و آبی و زرد و ارغوانی و منقش بوده که برخی از آنها بر بالایورودی بنا موجود است. پس از فوت میرعظیم در سال 781، پسرش رضی الدین، حاکم آمل،بقعه ای در محل مزار پدر بنا کرد. پس از حمله تیمور به آمل و شکست سلاطین مرعشی،حکومت آمل به اسکندر شیخی، پسر افراسیاب چلابی واگذار شد که او در سال 796 اینبقعه را ویران کرد.

پس از مرگ تیمور و بازگشت سادات مرعشی به مازندران، در سال 814،این بنا به همت سید قوام الدین، نوه میر عظیم، به شکل اولیه خود ساخته شد. در دورهصفویان، این بقعه با کاشی هایی نفیس تزیین شد. در دوره های بعد و به مرور زمان،این بنا بر اثر زلزله و فقدان مراقبت صدمات زیادی دید و کاشی های آن و اشیای نفیسموزه مقبره و همچنین آثار گران بهای چوبی، از جمله صندوق مرقد، به سرقت رفت. تا اینکهدر سال های 1344 تا 1350 شمسی، تعمیراتی در بنا انجام شد.

برج هشتلآمل

برج هشتل در حد فاصل روستای کردخیل و هشتل مجموعه پنج برج آرامگاهی است که درتاریخ 7/5/1382 به شماره 9351 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این برج هایکی از خاص ترین مکان های تاریخی طبرستان هستند که به شکل مثلث کنار هم چیده شده اند.عظیمترین برج آن مربوط به یکی از سردارانِ سلسله مرعشیان است. شهرت این سردار بهدلیل مقاومتی است که در زمان حمله تیمور از خود نشان داد می باشد.

بنای اصلی بقعهچهار ضلعی است که مسجدی متصل به آن است و ایوانی در جلوی مسجد ساخته شده است. بنایاصلی از داخل چهار گوشه است. در هر یک از اضلاع یک طاقنمای بلند است. با چهارگوشواره گود، چهار ضلعی تبدیل به دایرهٔ کامل شده و بر روی این دایره گنبدی بلندنوک تیز زده اند. نمای خارجیبنا چهار ضلعی است که میان هر یک از اضلاع طاقنمای عظیمی است. بالای هر یک از بدنه هاسیزده قرنیس سینه کفتری است. گنبد بنا از خارج از نوع گنبدهای زاویه دار مخروطیاست سه گنبد دیگر در گورستان به بقعه متصل است.

پارک دهکدهطلایی

پارک دهکده طلایی آمل پارک داخل شهری است که در آمل واقع شده است و عظیمترینپارک مازندران است و به عنوان یکی از زیباترین بوستان های ایران هم نام برده می گردد،این پارک در سال 1372 احداث شد. وسعت این پارک از پل میر عظیم شروع می گردد و بهپارک نارنجستان منتهی می گردد. همچنین هراز (رود) از کنار این پارک می گذرد و همچنیندر نزدیکی انتهای پارک هم به پل معلق و پل دوازده چشمه می رسد. مسافرینی که قصداقامت با چادر در شهر آنل را دارند این مکان به دلیل امکانات و زیبایی مکانی مناسببرای آنان است.

امکانات پارکدهکده طلایی آمل شامل دریاچه مصنوعی و قایق، شهربازی برای عظیمسالان، شهربازی برایخردسالان، پیست اسکیت، پلاژ، پارکینگ، باغ وحش، فست فود و مغاز ها و رستوران هایمتعدد و امکانات رفاهی بهداشتی است.

آتشکده آمل

آتشکدهآمل مربوط به سدهٔ 9 ه. ق. است و در آمل، محله پائین بازار، در خرابه های شهر قدیمواقع شده و این اثر در تاریخ 6 اردیبهشت 1354 با شمارهٔ ثبت 1060 به عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنا مربوط به قرن نهم هجری قمری بوده و از وسعتقابل ملاحظه نسبت به بناهای دوره خود برخورداراست بقعه بصورت چهار گوشه و گنبدمخروطی است وگنبد آن دو پوش می باشد که هر دو پوش آن در اثر زلزله و عوامل جویمنطقه خراب شده است عمده تزیینات بنا طاق و قوس و قرنیسهای آجری و کاشیکاری درقسمت فوقانی است.

در طوماری که در زمان صفویان نوشته است شمس آل رسول به نام (امامزاده شمس آل رسول) خوانده شده است. نکته جالب در بنای این برج ، کاربرد آجرهای باابعاد و اندازه های مختلف است که تاریخ گذاری بنا را از راه مصالح شناسی دچار مشکلمی نماید ، اما با توجه به شکل کلی و شباهت بسیار آن با برجهای شناخته شده در منطقه، از آثار قرن هشتم هجری دانسته شده است.

این گنبدمدور و به شکل برجی است . جسد شمس آل رسول که عارف و محدثی بود و بازهد و تقوی میزیست در اینجا به خاک سپرده شده است مزار او در (عوامه کوی) که از کوی های شهرقدیم آمل بوده بنا شده است طاق این برج دو پوش بوده و گنبد خارجی و داخلی داشت کهبر اثر زلزله خراب شد. که از این نطرات میتوان گفت اینجا مقبره محمد بن محمود آملیبا نام کامل شمس الدین محمد بن محمود آملی از دانشمندان پزشکان شهیر ایرانی بودهاست.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1251

به "با جاذبه های گردشگری آمل آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جاذبه های گردشگری آمل آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید