خسارت آتش سوزی در جنگل های ارسباران 100 هکتار تخمین زده شد

به گزارش مجله پیامکی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون میزان خسارت آتش سوزی در جنگل های ارسباران حدود 100 هکتار تخمین زده شد، البته هنوز آنالیز ها تمام نشده و محتمل است این رقم تغییر کند.

خسارت آتش سوزی در جنگل های ارسباران 100 هکتار تخمین زده شد

به گزارش ایرنا، سرهنگ جمشید محبت خانی با اشاره به این که آتش سوزی جنگل های ارسباران اطفاء شده است، گفت: بخشی از آتش سوزی در محدوده مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست و بخشی نیز در محدوده سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است که میزان دقیق خسارت در این مناطق در حال آنالیز است.

وی گفتت: احتمال این که آتش سوزی عمدی باشد زیاد است که این موضوع نیز از سوی نهادهای مرتبط در حال آنالیز است.

محبت خانی تاکید نمود: سال جاری تهدید برای وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع زیاد است چون بارندگی ها بسیار خوب و مناسب بوده و این مساله موجب رشد گیاهان شده است و اکنون که در فصل گرما و تابستان قرار داریم، گیاهان خشک شده اند و شرایط برای وقوع آتش سوزی فراهم است. از این رو نقش مردم و رعایت اصول ایمنی از سوی آن ها در کاهش وقوع آتش سوزی بسیار مهم است.

وی گفت: مردم با توجه به آموزش های اجرا شده در غیر عمدی بودن آتش سوزی ها می توانند به ما یاری نمایند، همچنین در صورت مشاهده تخلف و عمدی بودن آتش می توانند مراتب را به سازمان حفاظت محیط زیست و یا نیروی انتظامی اطلاع دهند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست درباره همکاری نهادهای مختلف در روند اطفای حریق در جنگل های ارسباران گفت: تاکنون مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان شرقی از همکاری نکردن دستگاهی گله ننموده است.

وی درباره توان تجهیزاتی اطفای حریق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سال جاری تجهیزات اطفای حریق را تقویت نموده ایم اما با توجه به شرایط پوشش گیاهی؛ به نظر می رسد کافی نیست بنابر این قطعا به یاری مردم احتیاج داریم.

آتش سوزی در جنگل های ارسباران واقع در استان آذربایجان شرقی از آخرین ساعات روز چهارشنبه 30 مرداد شروع شده بود که با کوشش فراوان خاموش شد.

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در روند بازدید از منطقه آتش گرفته گفته بود که احتمال عمدی بودن آتش سوزی وجود دارد و حتی چند نفر دستگیر شده اند اما آنالیز ها در مورد شناسایی عوامل حریق ادامه دارد.

وی گفته بود که از ابتدای سال جاری تاکنون، آذربایجان شرقی بیش ترین میزان حریق را در مناطق تحت مدیریت محیط زیست در کشور داشته است، به غیر از آتش سوزی های اخیر، وسعت حریق در این استان به 430 هکتار می رسد.

hارسباران یا قره داغ ناحیه کوهستانی وسیعی در شمال استان آذربایجان شرقی است که از شمال کوه قوشا داغ، در جنوب اهر تا رود ارس گسترده است. در سال 1976، یونسکو 72٬460 هکتار از اراضی منطقه را به عنوان ذخیره گاه زیست کره ثبت کرد.

در پارک ملی ارسباران 220 گونه پرنده، 38 گونه خزنده، پنج گونه دوزیست، 48 گونه پستاندار مانند کل و بز، گراز، خرس قهوه ای، گرگ، وشق (سیاه گوش) و پلنگ و 22 گونه ماهی شناخته شده است. از گونه های پرندگان بومی ارسباران می توان به قره خروس قفقازی، کبک، دراج و قرقاول و انواع پرندگان شکاری و تعداد بی شماری پرندگان آبزی و خشکی زی اشاره نمود.

ارسباران صرف نظر از جاذبه های شکارگاهی، مالی، اجتماعی و فرهنگی؛ به دلیل وجود گونه های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم اندازهای بکر و وسیع و شنمایندگی و آسیب پذیری بالای خود، در سال های 1350 و 1352 شمسی ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت شده تحت حفاظت و نظارت اعلام شده و چندی پیش نیز به پارک ملی ارسباران ارتقا یافت.

در این میان جنگل های بلوط و ممرز به همراه گونه هایی چون کیکم، سماق، زرشک، انار وحشی، سیب و گلابی وحشی، تمشک و زغال اخته معرف مناطق جنگلی متراکم با اقلیم مرطوب، حکایت از غنای جنگلی این منطقه دارد. میوه جنگلی قره قات نیز در جنگل های ارسباران به وفور یافت می گردد. به دلیل شرایط خاص و ویژه اقلیمی و جغرافیایی، منطقه ارسباران از پوشش غنی و متنوع گیاهی و قارچی برخوردار است. از میان دو هزار و 400 گونه شناسایی شده در آذربایجان، حدود هزار و 400 گونه از مجموع آن ها در جنگل های ارسباران زیست می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 352

به "خسارت آتش سوزی در جنگل های ارسباران 100 هکتار تخمین زده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت آتش سوزی در جنگل های ارسباران 100 هکتار تخمین زده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید