خبرنگاران سمنان استان مستعد برای تامین خاویار گیاهی کشور است

به گزارش مجله پیامکی، سمنان- خبرنگاران- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به ظرفیت های این استان در زمینه محصولات متعدد کشاورزی گفت: این استان ظرفیت توسعه و تامین گیاه کینوا برای کشور را دارد که از نظر خواص و ارزش به عنوان خاویار گیاهی شناخته می گردد.

خبرنگاران سمنان استان مستعد برای تامین خاویار گیاهی کشور است

به گزارش خبرنگاران، سید حسن میرعماد روز پنجشنبه در نشست کشاورزی دانش بنیان استان سمنان اعلام کرد: استان سمنان به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیمی خاص ظرفیت فراوری گیاه کینوا را در وسعت زیاد دارد.

وی گفت: استان سمنان می تواند با فراوری کینوا در وسعت زیاد تأمین کننده احتیاج کشور در این زمینه باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان مطرح کرد: کینوا محصولی کم آب بر و دارای پروتئین بالاست و می تواند جایگزین کشت برنج گردد.

میرعماد با بیان اینکه سمنان می تواند نقش مهمی در فراوری انبوه کینوا داشته باشد اضافه کرد: این محصول فسادپذیر است و برای نگهداری احتیاج به انبارهای خاص دارد و باید شرکت هایی برای خرید محصول کینوا به کشاورزان معرفی گردد.

وی گفت: بازار فروش محصول کینوا نگرانی و دغدغه اصلی کشاورزان است و اگر این دغدغه حل گردد، فراوری این محصول در استان سمنان نیز افزایش می یابد زیرا کشاورزان به کشت این محصول رغبت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: رویکرد فعالیت در حوزه کشاورزی از روش های سنتی به مدرن تغییریافته است و باید بستر این رویکرد فراهم گردد.

میرعماد تأکید کرد: سرمایه گذاری اولیه در بحث کشاورزی باید موردحمایت قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: ایجاد رقابت در حوزه فراوری به رونق این بخش یاری بسزایی می نماید، بنابراین باید علاوه بر مدیریت درست بستر رقابت بین کشاورزان برای توسعه و رونق فراوری فراهم گردد.

کینوا از خانواده غلات نیست ولی به خاطر دانه های خوراکی اش معروف است و خواصی مشابه و حتی بیشتر دارد.

کینوا گیاه بومی آمریکای جنوبی است و در ایران نیز به دلیل شرایط اقلیمی مناسب قابلیت کشت دارد. به کینوا مادر همه دانه های خوراکی نیز گفته می گردد چرا که خواص متنوع و فوق العاده ای دارد.

روش پخت کینوا که گیاهی پنج هزارساله محسوب می گردد، مانند برنج است و سرشار از پروتئین، منیزیم، فیبر، ویتامین ب، پتاسیم و مواد معدنی است و در درمان مسائل گوارشی، درمان کلسترول بالا، لاغری کاربرد دارد.

استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی با 45 هزار بهره بردار در بخش های مختلف دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1258

به "خبرنگاران سمنان استان مستعد برای تامین خاویار گیاهی کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سمنان استان مستعد برای تامین خاویار گیاهی کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید