حال و هوای خانه های فرسوده تهران، حکایت افرادی که با تهدید مرگ دست و پنجه نرم می نمایند!

به گزارش مجله پیامکی، بعضی از خانه های شهروندان تهرانی با گذشت زمان، رنگ و بوی مرگ به خود می گیرد و فرسوده می شوند.

حال و هوای خانه های فرسوده تهران، حکایت افرادی که با تهدید مرگ دست و پنجه نرم می نمایند!

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار ، موضوع ایمنی و امنیت شهروندان بحث جدید و تازه ای نیست بلکه از همان ابتدا تمامی مسئولان در تمامی حوزه های کاری بر آن تاکید داشتند و به گفته خودشان هم امنیت و اهمیت آن را نمی توان تنها مختص به یک استان، شهر و... دانست و متعلق به همگان است زیرا این موضوع دغدغه تمامی مردم جامعه است و باید به آن توجه کرد؛ اما با توجه به این صحبت ها کافیست گذرتان به مناطق جنوبی تهران و بعضی از مناطق شمالی بیفتد آنوقت متوجه می شوید که چه خطر بزرگی ساکنان این مناطق را تهدید می نماید، خانه هایی آجری و ناتوان در کوچه پس کوچه هایی بسیار قدیمی که شاید هر فردی برای زندگی آن را مورد پذیرش خود قرار ندهد اما این خانه های کوچک سالخورده که سن زیادی هم دارند این روزها به یک معضل اجتماعی بسیار مهمی برای مردم تهران تبدیل شده اند.

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اخیرا اعلام نموده که 25 درصد جمعیت تهران در 4 هزار بافت فرسوده زندگی می نمایند که خطر زلزله برای آن ها بیشتر است و باید هر چه سریع تر جهت نوسازی این بافت اقدام گردد همچنین شهرداری تهران به شدت به دنبال نوسازی بافت فرسوده است و در سال 99 بودجه سازمان نوسازی حدود 300 برابر افزایش یافت و مدیریت پنجم شورای اسلامی شهر تهران به شدت مسأله نوسازی در پایتخت را مورد توجه قرار داده است.

وی بر این باور است که دولت باید یاری های بیشتری جهت نوسازی بافت فرسوده ارائه کند و متاسفانه هنوز در زمینه نوسازی عقب هستیم و باید اقدامات بیشتری صورت گیرد، البته پس از وقوع زلزله بم موضوع ایمنی بیشتر ساختمان ها مورد توجه نهاده شد ولی با این وجود تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

همچنین طبق پیگیری های خبرنگاران، وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی نموده تا 145 هزار واحد مسکونی را در بافت های ناکارآمد و فرسوده احداث کند، از این تعداد 100 هزار واحد توسط مردم و 45 هزار واحد قرار است توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان یک مجموعه دولتی احداث گردد، اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که برنامه طی یک سال گذشته آنطور که باید و شاید پیش نرفته است.

طبق نظر کارشناسان حوزه شهری، بافت فرسوده یک نوع بیماری شهری قلمداد می گردد که در شرایط زمانی و مکانی مختلف و به دلایل متفاوت به وجود می آید همچنین بسط و گسترش این بیماری در مرحله اول به عدم پیشگیری وقوع آن و در مرحله بعد به نقص در تشخیص عوامل به وجودآورنده، انتخاب اشتباه روش درمان و در نهایت عدم اجرای کامل فرآیند درمان مربوط می گردد، حال سوال اینجاست که چرا بعضی از شهروندان تهرانی باید با این بیماری دست و پنجه نرم نمایند؟ آیا زمان آن نرسیده که شهرداری تهران، دولت، شورای شهر و دیگر نهادهای ذیربط چاره ای بیاندیشند؟ چاره ای که عملیاتی گردد نه اینکه تنها به ارائه آماری از تعداد این خانه های فرسود اکتفا گردد.

با توجه به وجود تهدید هایی همچون زلزله، فرونشست زمین و… باید در تفکر و برنامه های مسئولان شهری دگرگونی ایجاد کند و به این مسئله نگاهی در سطح کلان داشته باشند، زیرا جان مردم و امنیت آن ها برای هیچ انسان عادی و مسئولی شوخی بردار نیست و بهتر است نوسازی بافت های فرسوده در اولویت قرار بگیرد؛ در این راستا کاوه حاج علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران معتقد است که مناطق 12، 10، 14، 17 و 15 به لحاظ وسعت، بیشترین میزان بافت فرسوده در شهر تهران را دارند، بر این اساس 50 درصد محلات شهر تهران، با مشکل فرسودگی روبرو هستند.

متاسفانه با وجود مصوبه های متعدد برای رسیدگی به بافت های فرسوده در شهر تهران، اما به نظر می رسد که بخش زیادی از این مصوبات تنها روی کاغذ باقی مانده و به نوعی خاک می خورند و به مرحله اجرا هم نمی رسند، حال واکسن نوسازی این مناطق در دست چه کسی است؟ شهرداری و شورای شهر که توپ این مسئولیت را به زمین دولت پاس می دهند و دولت هم سکوت عجیب اختیار نموده است البته طبق آمار های اخیر، ساکنان بافت فرسوده از اقشار ضعیف جامعه با درآمد پایین هستند و زمانی که قصد دارند برای نوسازی خانه های خودشان آستین بالا بزنند امید دارند که سود تسهیلات کم و با اقساط بلندمدت باشد و همچنین انتظار می رود که دولت و مسئولان ذیربط حداقل برای این ساکنان تسهیلات ویژه ای در نظر بگیرد تا انگیزه جدیدی برای حیات در چنین افرادی جوانه بزند.

نوسازی و بهسازی این نوع بافت ها، توجه و اهتمام ویژه دولت و شهرداری ها و همکاری مردم را می طلبد و و بافت های فرسوده شهری، محله های فرسوده ای در فضای شهری است که مسائل و پیچیدگی های اجتماعی، مالی و فرهنگی و شیوه خاص خود را دارد که باید برای آن تدبیری مناسب چیده گردد، تدبیری که تنها در قالب وعده و شعار نباشد و رنگ تحقق به خود بگیرد زیرا بافت های قدیمی یکی از مهمترین مسائل کلان شهر تهران است که طی سالیان گذشته رفع نشده و هر بار مدیران روشی برای حل این معضل در نظر دریافتد اما تا به امروز به نتیجه خوبی نرسیده است.

نگاهی چند ثانیه ای به تصاویر بالا، گویای تمامی مسائل و دغدغه ها است و به نوعی درد و رنج از این تصاویر به نگاه مخاطب منتقل می گردد اما نکته اساسی و قابل ذکر این است که کوتاهی مسئولان در این زمینه حتی به دلیل کمبود بودجه برای ساکنان این مناطق قابل توجیه نیست زیرا نادیده دریافت امنیت و جان مردم حقی است که اگر توسط مسئولان کشور ادا نگردد، پشیمانی های زیادی را برای اهالی این مناطق رقم می زند، پشیمنی هایی که شاید به قیمت جان از دست دادن یک عزیز باشد...!

با توجه به اینکه زمان زیادی به انتها کار دولت و مدریت شهری دوره پنجم نمانده، شاید یادآور یاین جمله خالی از لطف نباشد: سعی در خدمت گذاری، معرفتان خواهد بود...

گزارش از نوشین نثاری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1550

به "حال و هوای خانه های فرسوده تهران، حکایت افرادی که با تهدید مرگ دست و پنجه نرم می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال و هوای خانه های فرسوده تهران، حکایت افرادی که با تهدید مرگ دست و پنجه نرم می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید