تدوین یک هزار و 300 استاندارد جدید در سازمان فنی و حرفه ای

به گزارش مجله پیامکی، خبرنگاران/کردستان رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به وجود 5 هزار و 400 استاندارد در رشته های شغلی در کشور خاطرنشان کرد که ظرف مدت 11 ماه دو هزار استاندارد معرفی کردیم که یک هزار و 300 استاندارد آن تدوین شد و حتی توانستیم با معرفی چند استاندارد جانشین شرکت توتال در عسلویه شویم.

تدوین یک هزار و 300 استاندارد جدید در سازمان فنی و حرفه ای

علی اوسط هاشمی ظهر امروز چهارشنبه (5 شهریور ماه) در جلسه شورای مهارت استان کردستان که در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار گردید با بیان اینکه بیش از 85 درصد مشمولان نظام وظیفه فاقد مهارت هستند اظهار کرد که در دولت قبل حدود 8 هزار سرباز در سراسر کشور در طول خدمت خود مهارت فرا گرفته اند که این رقم در سال گذشته به حدود 108 هزار نفر رسید و برنامه ما برای آینده فراگیری مهارت به تمامی سربازان وظیفه است.

وی اضافه نمود که 70 درصد افراد ورودی به زندانی های کشور بی سواد هستند و با آموزش های مهارت محور توانسته ایم از بازگشت مجدد بیش از 90 درصد زندانی ها به زندان جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور توضیح داد که 30 درصد ظرفیت دانشگاه ها و 50 درصد ظرفیت آموزش و پرورش باید به سمت مهارت آموزی پیش برود.

وی عنوان نمود که نظام آموزش عالی فرد محور نیست و این ناشی از کهنگی نظام آموزشی است و این موضوع حتی به تغییر ارزش ها و مدرک گرایی نیز انجامیده است.

هاشمی با اشاره به اهمیت نرم افزار و شبکه های مجازی در مهارت آموزی و ایجاد اشتغال ادامه داد که با توجه به پیشرفت تکنولوژی و عدم احتیاج به تعدادی از مشاغل، جلوگیری از خزان مشاغل در آینده تنها با مهارت آموزی روی می دهد.

وی با اشاره به وجود 5 هزار و 400 استاندارد در رشته های شغلی در کشور گفت: ظرف مدت 11 ماه دو هزار استاندارد معرفی کردیم که یک هزار و 300 استاندارد آن تدوین شد و حتی توانستیم با معرفی چند استاندارد جانشین شرکت توتال در عسلویه شویم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به احداث گلخانه بسیار مدرن در دیواندره که توانایی فراوری 600 تن گوجه فرنگی در هکتار را داراست از احداث دپارتمان ملی گلخانه در دیواندره اطلاع داد.

وی با بیان اینکه شهرت بانه و مریوان نباید به بازار محدود گردد بلکه باید در زمینه بوم گردی نیز شهرت یابند، گفت: دپارتمان ملی بومگردی را در استان کردستان تاسیس می کنیم.

هاشمی با بیان اینکه باید لباس قوم کرد برند سازی گردد تا در این زمینه شاهد اشتغالزایی باشیم اظهار کرد که رشته طراحی مد و لباس اقوام ایران را در کردستان راه اندازی می کنیم.

وی اضافه نمود که با توجه به اینکه سنندج به شهر خلاق موسیقی دنیا شهرت یافته یک دپارتمان نیز در این زمینه در کردستان ایجاد می گردد و یک سری استاندارها و مسابقات ملی و بین المللی در کردستان در این راستا ایجاد می کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه درمدارس و دانشگاه ها احتیاجمند احداث کارگاه نیستیم توضیح داد که ادارات مربوطه می توانند از این ظرفیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای نهایت استفاده را داشته باشند.

وی با اشاره به ظرفیت های بومی و فرامرزی کردستان عنوان نمود که آمادگی ایجاد مرکز آموزش بین المللی فنی و حرفه ای به عنوان الگو در شهرستان مریوان را داریم.

هاشمی وجود 135 آکادمی های آزاد را ظرفیت مناسبی برای کردستان دانست و از آماده برای ایجاد شهر مهارت در سنندج به منظور تمرکز مراکز آموزشی اطلاع داد.

وی ادامه داد که سال 1400 بهار آکادمی های آزاد خواهد بود زیرا از آن تاریخ آکادمی های دولتی حرفه هایی را که آکادمی های خصوصی آموزش می دهند را آموزش نخواهند داد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه نباید دیگر ببینیم هیچ کردی بدون مهارت در تهران جویای کار باشد گفت باید روی بازگشت معکوس به روستاها کار گردد و در ابتدا در 20 روستا در هر شهرستان کار طراحی الگوی مهارتی انجام می گردد.

وی از برگزاری مسابقات ملی مهارت اپلیکشن و نرم افزار در کردستان در آینده نزدیک اطلاع داد.

هاشمی بر پیوست مهارت برای استخدام کارگر برای همه پروژه ها را ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد که در آینده حتی یک کارگران بدون مهارت در کردستان وجود نداشته باشد.

وی در انتها ضمن آمادگی برای راه اندازی مرکز آموزش مهارت جوار کارگاه های صنعتی در کردستان، از راه اندازی دپارتمان ملی بورس در کردستان اطلاع داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1152

به "تدوین یک هزار و 300 استاندارد جدید در سازمان فنی و حرفه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین یک هزار و 300 استاندارد جدید در سازمان فنی و حرفه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید