برای مصرف دارو های مایع از قاشق غذا خوری استفاده نکنید!!!

به گزارش مجله پیامکی، از بستنی گرفته تا ورزش، چیز های خوب هم بصورت بیش از مقدار می توانند مردم را بیمار نمایند. و وقتی مردم داروی بیش از حد مجاز استفاده می نمایند، اثر آن می تواند خطرناک باشد. به همین جهت پزشکان درباره نتایج

برای مصرف دارو های مایع از قاشق غذا خوری استفاده نکنید!!!

مترجم: سیداحسان حسینی

منبع:راسخون

از بستنی گرفته تا ورزش، چیز های خوب هم بصورت بیش از میزان می توانند مردم را بیمار نمایند. و وقتی مردم داروی بیش از حد مجاز استفاده می نمایند، اثر آن می تواند خطرناک باشد. به همین جهت پزشکان درباره نتایج نظرسنجی هایی که به تازگی اجرا شده نگران هستند.

میزان گیری درست دارو های مایع به دقت و مهارت احتیاج دارد. دکتر ها توصیه می نمایند که برای میزان گیری دقیق میزان دارو ها از ابزاری مانند قطره چکان دارو و سرنگ دهانی بهره ببرید. آنها شدیداً استفاده از این ابزار را به چیزهای دیگر مثل قاشق آشپزخانه ترجیح می دهند. اما این توصیه ها فقط در صورتی مفید واقع می شوند که مردم از آن ها پیروی نمایند. و نظرسنجی تازه نشان می دهد که بیشتر والدین ها این کار را نمی نمایند.

شونا یین، پزشک متخصص اطفال در دانشگاه نیویورک در شهر نیویورک است. او عضوی از تیمی بود که در خصوص اینکه والدین چگونه برچسب میزان مصرف دارو های مایع را درک می نمایند، مطالعه می کردند. تیم او دو هزار و نود و شش والدین را به کار گرفتند تا در این نظرسنجی مشارکت نمایند. تمام آنها حداقل یک فرزند هشت ساله یا کوچکتر داشتند.

والدین برچسب میران مصرف برای یک داروی مایع را خواندند. سپس آن ها ابزاری به منظور میزان گیری آن انتخاب کردند. بیشتر آن ها، قاشقی نامناسب را از وسایل آشپزخانه انتخاب کردند.

نام قاشق چای خوری می تواند برای دو نوع قاشق به کار برده شود. یک قاشق چای خوری برای آشپزی سایز دقیقی دارد که همواره میزان مشابه ای از یک مواد را بر می گرداند. اما این اصطلاح بعلاوه به بخشی از وسایل آشپزخانه اشاره می نماید که برای غذا خوردن استفاده می شود. این نوع قاشق های چای خوری با توجه به میزان می توانند به صورت گسترده ای متنوع باشند. والدینی که از این دسته قاشق ها استفاده می نماید، کودک خود را با استفاده بیش از حد یا کمتر از حد مجاز دارو به خطر می اندازند.

تحقیق تازه ای نشان داد که بسیاری از والدین این کار را انجام می دهند. یافته ها به زودی در نشریه علمی طب اطفال منتشر خواهد شد.

دانشمندان والدین هایی را به کار گرفنتد که فرزندشان را به یکی از سه درمانگاه سرپایی آورده بودند. حداقل هفت نفر از ده نفر از افرادی که به این درمانگاه ها مراجعه نموده بودند از خانواده های کم عایدی بودند.

همان طور که می بینید این دختر بچه در حال استفاده از یک سرنگ دهانی می باشد. پزشکان اشاره می نمایند که این سرنگ ها به اسم یک ابزار والدین را یاری می نمایند تا میزان مناسبی از داروهای مایع را به بچه ها خود بدهند.

والدین ها به صورت تصادفی به پنج گروه تقسیم شدند. هر گروه دستورالعمل میزان مصرف برای یک داروی مایع دریافت کرد. دو گروه برچسب هایی دریافت کردند که فقط یک واحد میزان گیری از آن داشت: میلی لیتر. به گروه سوم برچسب هایی داده شده که دو واحد میزان گیری داشت. واحد ها میلی لیتر و قاشق چای خوری بودند. به والدین قرار کرفته در گروه چهارم برچسب هایی داده شد که فقط یک واحد داشتند: قاشق چای خوری.

به والدین کارتی با عکس هایی از ابزار میزان گیری نشان داده شد. عکس ها شامل قاشق های دوز، قاشق های میزان گیری، فنجان های دوز، قطره چکان و سرنگ بودند. هر کدام دارای نشانه هایی بود که به میزان گیری دقیق میزان دارو یاری می کردند. بقیه عکس ها، قاشق چای خوری و قاشق غذا خوری را نشان می دادند - ابزاری که نمی توانستند مایعات را به صورت دقیق میزان بگیرند.

بعد از نگاه کردن به کارت، محققان از هر کدام از والدین خواستند: اگر شما تمامی این ابزار میزان گیری را در خانه داشتید، کدام یک از این ها به شما این امکان را می دهد که میزان مناسب و دقیقی از دارو را به کودکتان بدهید؟

والدین هایی که به آن ها برچسب واحد قاشق چای خوری داده شده بود به احتمال زیاد قاشق آشپزخانه را انتخاب نموده بودند. حتی وقتی که برچسب حاوی گزینه میلی لیتر بود. بیش از یک چهارم یا بیست و هفت و هفت دهم درصد از والدین که به آن ها برچسب حاوی واحد قاشق چای خوری نشان داده شده بود، یک قاشق آشپزخانه انتخاب کردند. در مقابل، فقط هشت و سه دهم درصد از والدین ها در گروه هایی که فقط واحد میلی لیتر به آن ها نشان داده شده بود قاشق نامناسب را انتخاب کردند.

از والدین هایی که دستورالعمل میلی لیتر و قاشق چای خوری به آن ها داده شده بود، بیست و دو و دو دهم درصد قاشق آشپزخانه را انتخاب کردند. این سهم حتی بالاتر بود، بیست و نه تا سی و یک و هشت دهم درصد، از میان والدین هایی که به آن ها دستورالعمل میلی لیتر و قاشق چای خوری یا فقط دستورالعمل قاشق چای خوری داده شده بود.

سواد بهداشتی والدین

دانش بهداشتی والدین ممکن است بر انتخاب میزان دارو اثر بگذارد. محققان این درک از مشخص میزان دارو به وسیله والدین را سواد بهداشتی تعریف می نمایند. یین شرح می دهد: این برمی شود به این که چگونه افراد اطلاعات در خصوص سلامتی بچه ها را درک می نماید و آن ها با استفاده از این اطلاعات چگونه در رابطه با سلامتشان تصمیم می گیرند.

بیش از سه مورد از هر چهار والدین، هفتاد و هفت درصد از کل جامعه آماری در این مطالعه امتیاز خوبی در زمینه سواد بهداشتی کسب ننموده اند. و کمتر احتمال داشت که این گروه از والدین، ابزار مناسبی برای میزان گیری میزان دارو بردارند.

پزشکان و دیگر متخصصین، می توانند به والدین در یاری نمایند که بفهمند چگونه دارو ها را یه صورت دقیق میزان بگیرند. قاشق های آشپزخانه در شکل و میزان های مختلف به بازار می آیند. استفاده از قاشق با میزان اشتباه باعث می شود که به کسی بیشتر یا کمتر از میزان مشخص شده به وسیله پزشک دارو داده شود.

داده های تازه، دستورالعمل هایی که به وسیله مرکز کنترل و مقابله با بیماری آمریکا و انجمن آمریکایی حمایت از اطفال به تصویب رسیده بود را تأیید کرد. هر دو مرکز توصیه نموده اند که پزشکان و شرکت های دارویی، اطلاعات میزان مصرف دارو را فقط برحسب واحد میلی لیتر درج نمایند.

یان پال، متخصص اطفال در داشگاه پزشکی پن، اشاره می نماید که این مطالعات نظریه دیگری را هم تأیید می نماید که به وسیله انجمن آمریکایی حمایت از اطفال تصویب شده بود. آن گروه از پزشکان کاربرد سرنگهایی با واحد های متریک را توصیه کردند.

به علاوه چنین روندی به والدین هایی یاری می نماید که هنگامی که با یک کودک بیمار روبرو می شوند مضطرب و آشفته می شوند. بعضی از والدین قاشق چای خوری را به اشتباه قاشق غذا خوری می خوانند. یا این که ممکن است آن ها در تعداد این واحد با میزان میلی لیتر دچار سر در گمی شوند. به طور مثال دو قاشق غذا خوری به جای دو میلی لیتر داده شود که باعث می شود کودک یک کودک پانزده برابر میزان مجاز را قورت بدهد. خوردن بیش از حد دارو یا آوردوز به صورت جدی باعث ریتم نامظم قلب و یا حتی تشنج می شود.

اهمیت فراوانی دارد که بچه ها حتی در سنین پایین آغاز نمایند به یادگیری این که چگونه مراقب سلامتی خود باشند. به این ترتیب وقتی آن ها خودشان تنها و دور از والیدینشان هستند، می دانند که باید چه کار هایی انجام بدهند تا سالم بمانند.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1796

به "برای مصرف دارو های مایع از قاشق غذا خوری استفاده نکنید!!!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مصرف دارو های مایع از قاشق غذا خوری استفاده نکنید!!!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید