با دو جایگزین خودرو پراید آشنا شوید

به گزارش مجله پیامکی، در ایران فردی نیست که پراید را نشناسد و شاید بتوان گفت معروف ترین خودرو در ایران محسوب می گردد.

با دو جایگزین خودرو پراید آشنا شوید

با وجود این که فراوری این خودرو به خاتمه خط رسید اما همچنان مدل وانت آن فراوری می گردد. نمونه های صفر کیلومتر با مدل 1401 هم به صورت محدود در بازار همچنان وجود دارد. با این حال دیر یا زود باید سایپا یا حتی ایران خودرو فکری به حال جانشین این خودرو در 1402 نمایند. در ادامه قصد داریم به آنالیز جانشین های احتمالی پراید بپردازیم.

سرگذشت فراوری پراید

پراید به وسیله شرکت کیاموتورز کره جنوبی فراوری شد اما فراوری انبوه آن در ایران از سایل 1372 تحت عنوان دو مدل هاچ بک و سدان به نام صبا و نسیم آغاز شد. این نکته را نیز باید گفت که خاستگاه نخستین پراید فورد فستیوای ساخت کشور آمریکا است. مدل های اولیه پراید از خودروهای مزدا 121 و فورد فستیوا گرفته شد و سپس به وسیله شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد. نقدها به موارد مختلف درباره این خودرو در ایران به حدی بالا گرفت که در نهایت فراوری مدل های مختلف پراید به جز وانت در تیرماه سال 1399 به خاتمه رسید. پراید در ایران برای بیش از 20 سال آن هم در مدل های مختلف فراوری شد. مدل های مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان 131 و 132، یک مدل هاچ بک 111، یک مدل لیفت بک با نام 141، و یک مدل وانت با نام 151 می شوند. بد نیست بدانید که پراید تبدیل به رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی هم تبدیل شد.

جانشین کره ای

مدتی است که بحث واردات خودرو مطرح شده و محصولاتی از برندهای معتبر هرچند به تعداد محدود به کشور راه یافته اند. یکی از این محصولات وارداتی نسخه نو کیا پگاس است. پگاس را شاید بتوان یکی از مالی ترین محصولات این خودروسازی در کشور دانست. به طورکلی می توان گفت ایرانی ها تجربه خوبی از این محصول دارند. بسیاری در فضای مجازی از پگاس به عنوان جانشینی برای پراید یاد می نمایند.

پرونده خودروی پراید در سال 2000 برای همواره بسته شد اما کیا نسخه ای از ریو را با نام نیو پراید پس از آن به فراوری رساند. در این میان کیا پگاس هم در حقیقت روی پلتفرم ریو سوار شده است. بنابراین می توان به نوعی آن را جانشین پراید دانست.

کیا پگاس هم مانند ریو در سگمنت سدان های مالی قرار گرفته است. پیش ازاین شاهد حضور این مدل در ایران نبودیم. این خودرو در سال 2017 معرفی و یک سال بعد وارد بازار جهانی شد. این خودرو از یک پیشرانه 1.4 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که حداکثر توان 94 اسب بخار و حداکثر گشتاور 132 نیوتن. متر ایجاد می نماید. توان موردنظر به وسیله یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعت به چرخ های جلو منتقل می گردد. در بعضی از بازارها این خودرو با پیشرانه 5 سرعت دستی نیز عرضه می گردد. گفتنی است که پگاس از فرمان برقی بهره می برد و ترمزهای چهارچرخ به صورتی دیسکی است. ازجمله امکانات رفاهی مهم این خودرو می توان به 4 ایربگ، سیستم تهویه دستی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنور پارک عقب، 6 اسپیکر، سانروف، دی لایت، سامانه کنترل پایداری و آغاز حرکت در سربالایی اشاره نمود.

هنوز نمی توان نظر قطعی درباره قیمت این خودروی مالی اما وارداتی داد. با وجود این که پگاس از جمله مالی ترین خودروها در دور نو واردات محسوب می گردد اما به نظر نمی رسد بتواند جایگزین پراید 300 میلیونی در بازار گردد چرا که قیمتی به مراتب بالاتر خواهد داشت. به نوعی فقط این خودرو نام جانشین پراید را یدک می کشد.

پاژ از راه رسید

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا روز شنبه اظهار داشت در برنامه های خود در نظر داریم در اسفندماه 1402 سایپا پاژ را به عنوان خودروی مالی جایگزین پراید معرفی کنیم. این خودرو در حقیقت محصولی بر پایه رنو کویید است که به صورت مشترک به وسیله ایران خودرو و سایپا طراحی شده است. هنوز هم تصاویر با کیفیتی از آن منتشر نشده است.

آنطور که به نظر می رسد پاژ از یک پیشرانه 3 سیلندر تنفس طبیعی با حداکثر توان 70 اسب بخار و 100 نیوتن.متر گشتاور بهره می برد. گیربکس پاژ هم احتمالا از نوع 5 سرعت دستی است که توان را به محور جلو منتقل می نماید.

از لحاظ ابعادی این خودرو در حد و میزان پراید 111 خواهد بود چرا که با یک هاچ بک طرف هستیم. اما به طور کلی با یک خودروی مدرن طرف خواهیم بود که اگر با قیمت مناسب عرضه گردد می تواند جایگزین خوبی برای پراید در بازار باشد.

سخن خاتمهی

مدت هاست که بازار خودروی ایران از نبود یک خودروی مالی و با کیفیت رنج می برد. همچنان هم پراید با قیمت حدودی 300 میلیون تومان مقرون به صرفه ترین خودروی صفر بازار محسوب می گردد که دیگر پیدا کردن نمونه های صفر کیلومتر آن سخت خواهد شد. بنابراین خودروسازان به فکر فراوری یک جانشین مناسب برای پراید افتاده اند. اما این که پراید با یک قیمت مناسب عرضه خواهد شد و می تواند نظر مشتریان را جلب کند یا خیر هنوز معین نیست. به نظر می رسد باید تا اسفند ماه 1403 هم صبر کرد.

منبع: اقتصاد نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 30 فروردین 1402 بروزرسانی: 30 فروردین 1402 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2199

به "با دو جایگزین خودرو پراید آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با دو جایگزین خودرو پراید آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید