اولین کافه مدرن تهران کجاست؟

به گزارش مجله پیامکی، تهران علاوه بر اینکه با برج ها و آسمان خراش ها، مراکز مدرن و تفریحی، آلودگی هوا، ترافیک و ... معروف است، اما آن را با رستوران ها، چایخانه ها و کافه هایش هم می شناسند. تعداد کافه ها در تهران زیاد است و شهروندان اغلب برای مراودات اجتماعی، گپ و گفت های محبت آمیز و قرار های کاری و ... به کافه می روند.

اولین کافه مدرن تهران کجاست؟

به گزارش همشهری، کافه های سنتی و قدیمی بیشتر در نقاط مرکزی شهر هستند و وجه اشتراکشان محیط دنج، صندلی های لهستانی، میز های چوبی، بشقاب ها و ظرف های گل سرخی، دستمال های چهارخانه، گلدان های کنار حوض، پنجره های بزرگ با پرده های توری و... است.

اما در کنار کافه های سنتی که حال و هوای نوستالژیک را زنده می کنند، کافه های مدرن با ساختمان های مجلل و دکوراسیون امروزی هم در همه جای شهر پراکنده اند. هر چند اغلب کافه های مدرن پیشینه چندانی ندارند، اما در کمتر از 100 سال پیش کافه پارس به عنوان اولین کافه مدرن تهران در خیابان لاله زار افتتاح شد.

کافه ای در سفارت اتریش

حدود سال 1309 شمسی کافه پارس در ساختمان باشکوهی در ضلع شمال شرقی تقاطع خیابان لاله زار و جمهوری (محل سفارتخانه سابق اتریش) افتتاح شد.

از مالک و سازنده این عمارت اطلاعاتی در دست نیست، ولی بنا به برخی روایت های مردمی، معمار این بنای زیبا نیکولای مارکوف روس معمار دبیرستان البرز، ساختمان اداره پست، دانشسرای عالی، عمارت شهرداری و …. معرفی شده است.

عمارتی مجلل

کافه پارس عمارتی دو طبقه بود که فضایی آلاچیق مانند با ستون های زیبا و سقف گنبدی شکل در قسمت بامش قرار داشت. در طبقه اول این عمارت عکاسی رامبراند و در طبقه دوم کافه پارس به عنوان نخستین رستوران و کافه مدرن ایرانی فعالیت می کرد. این کافه جزء نخستین کافه هایی بود که با الگوبرداری از برنامه های هنری کافه های شهر پاریس، برنامه اجرا می کرد.

تعطیلی کافه پارس

در دهه 30 خورشیدی، جواهری مظفریان طبقه اول این عمارت را خرید و نما و دکور این طبقه را دگرگون کرد. کافه پارس نیز تا اواسط دهه30 خورشیدی به حیات خود ادامه داد، ولی به دلیل مسائل مالی تعطیل و فروخته شد.

مالک نو با اضافه کردن طبقه سوم که شباهت بسیاری به معماری اصلی بنا داشت آن را به هتل تبدیل کرد. این هتل ابتدا هتل نیویورک نام داشت و بعد ها به لاله زار تغییر نام یافت.

ثبت ملی

این بنا همانند بیشتر بنا های این محدوده در دهه شصت و هفتاد خورشیدی به کارگاه های تریکوبافی و خیاطی تبدیل شد، ولی خوشبختانه بخت با این کافه یار بود و در سال 1385 با شماره 15783 و به نام مسافرخانه پارس ثبت ملی و اوایل دهه 90 بازسازی شد.

طبقه اول بنا از سال1395با کاربری فروشگاه پوشاک بازگشایی شد، ولی از کاربری سایر طبقات اطلاعاتی در دست نیست.

منبع: فرارو
انتشار: 10 آبان 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2126

به "اولین کافه مدرن تهران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین کافه مدرن تهران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید