الفبای مدیریت استرس

به گزارش مجله پیامکی، همه ما در طول زندگی خود تنش هایی را تجربه کرده ایم. یک خبر بد و ناخوشایند، مرگ نزدیکان، ترس از حضور در مدرسه، هیجان امتحان، ترس از دیر رسیدن به محل کار، ترس از دست دادن شغل، هیجان انتخاب همسر و... استرس هایی هستند که کم و بیش زندگی و سلامت ما را تحت تاثیر قرار می دهند.

الفبای مدیریت استرس

الفبای مدیریت استرس

نویسنده:دکتر محمدعلی حیدرنیا - متخصص پزشکی اجتماعی

همه ما در طول زندگی خود تنش هایی را تجربه کرده ایم. یک خبر بد و ناخوشایند، مرگ نزدیکان، ترس از حضور در مدرسه، هیجان امتحان، ترس از دیر رسیدن به محل کار، ترس از دست دادن شغل، هیجان انتخاب همسر و... استرس هایی هستند که کم و بیش زندگی و سلامت ما را تحت تاثیر قرار می دهند.

مدیریت خوب این استرس ها و برخورد خردمندانه و آگاهانه با آنها از عوامل تقویت و ارتقای سلامت فرد و جامعه می باشد. استرس عبارت است از نیرویی خارجی که سبب هیجان، تنش یا ناراحتی انسان می شود و با اندکی دقت درمی یابیم که استرس ها و هیجان ها همه از نوع بد و منفی نیستند بلکه بسیاری از آنها استرس های مثبت و انرژی دهنده هستند. استرس های مثبت یا یوسترس چنانچه خوب مدیریت شوند موجب شکوفایی و خلاقیت می شود و برخورد آگاهانه و صحیح با استرس های منفی با دیسترس هم از بار منفی آنها می کاهد. لازم به ذکر است که داشتن مقداری استرس در امور زندگی مطلوب بوده و موجب ایجاد انگیزه در غلبه بر مسائل و سبب شکوفایی می شود. نشانه های مربوط به استرس بسته به نوع استرس و شخصیت افراد متفاوت بوده و معمولا علایم زیر دیده می شود: انقباض عضلانی، سردرد، انقباض عضلات صورت و گردن، افزایش فشارخون، رنگ پریدگی، احساس سفتی در معده، تکرر ادرار و عرق کردن به خصوص عرق کف دست و خشکی دهان.

سوزان کوباسار، روان شناس، در تحقیقات خود دریافت که شخصیت های مقاوم به استرس که با فشارهای مشابه دیگران روبه رو می شوند ولی در زیر بار آن از هم نمی پاشند دارای سه ویژگی شخصیتی هستند: متعهد نسبت به خود، کار، خانواده و ارزش ها؛ تسلط داشتن بر زندگی و اعتقاد به اینکه در سرنوشت خود موثرند؛ تغییرات زندگی را به چشم گونه ای مبارزه طلبی می بینند و ترک این مساله که تغییر در زندگی طبیعی است و فرصت های جدیدی را به ارمغان می آورد.

در سرانجام پیشنهاد می شود فهرستی از یوسترس ها و دیسترس های احتمالی خود تهیه و به دقت به آنها فکر کنید. آیا می توانید تعدادی از آنها را حذف کنید؟

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1766

به "الفبای مدیریت استرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الفبای مدیریت استرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید