افغانستان: دفاع (پرس) از جلو

به گزارش مجله پیامکی، بدون تردید در اواخر سال 2018 افغانستان نقطه ای دردناک برای ترامپ بود. این زخم دردناک یکی از دلایل اصلی شکایت ترامپ از چند مقام دولتی که به محور بزرگان مشهور شدند، بود. رسانه های امریکا محور بزرگان را بسیار دوست داشتند.

افغانستان: دفاع (پرس) از جلو

ترامپ معتقد بود هر نوع آزادی عملی را که متیس به عنوان وزیر دفاع احتیاج داشته به او اعطا نموده بود تا کار طالبان را در افغانستان تمام کند. متیس برای انتها دادن به خلافت سرزمینی داعش نیز از آزادی عمل و اختیارات مشابهی برخوردار بود. در عراق و سوریه به هر ترتیب هدف اعلامی ما محقق شد (البته اینکه آیا این هدف باید تنها هدف ما در آن کشورها می بود، داستان دیگری است.) برخلاف عراق و سوریه، در افغانستان چشم انداز روشنی درباره هدف اعلامی ما به چشم نمی خورد و تحولات به صورت غیرقابل انکاری در راستا غلط پیش می رفت. شرایط نامشخص ما در افغانستان روی اعصاب ترامپ بود. او معتقد بود که در سال 2016 حق با او بوده، همان گونه که پس از ناکامی های نظامی در سال های 2017 و 2018 نیز حق با او بوده است. او دوست داشت هر آنچه را که می خواهد انجام دهد. روزهای بد حساب کشی در راه بود.

ترامپ به دو دلیل مرتبط با هم، مخالف تداوم حضور نظامی امریکا در افغانستان بود؛ دلیل نخست به وعده هایی برمی گشت که او در جریان تبلیغات انتخاباتی داده بود مبنی بر اینکه به جنگ های بی انتها در مناطق دوردست انتها خواهد داد. دلیل دوم به سوءمدیریت دائمی یاری های مالی و امنیتی بر می گشت که خشم غریزی او را علیه هزینه های بی فایده ای که در برنامه های فدرال می شد، برمی انگیخت. علاوه بر این ترامپ معتقد بود که در قضیه عراق حق با او بوده و امروز همه با نظر او موافقند، البته همه همه که نه. استدلالی که من بارها و بارها در مقابل موضوع جنگ های بی انتها در مناطق دوردست مطرح می کردم این بود که ما این جنگ ها را شروع ننموده ایم و نمی توانیم با این حرف ها به این جنگ ها انتها دهیم. در سراسر دنیا اسلام فلسفه های افراطی و بنیادگرایانه که باعث کشتار و خرابی های بسیاری شده اند، دارای بنیان های ایدئولوژیک، سیاسی و همچنین مذهبی هستند. همان گونه که تعصبات مذهبی در طول هزاران سال به منازعات انسانی دامن زده، این بار هم منازعات علیه امریکا به طور خاص و غرب به طور عام را برانگیخته است. این منازعات به دلیل اینکه ما از آنها خسته شده ایم یا به دلیل اینکه برای تعادل بودجه ما مشکل ساز شده اند، از بین نمی فرایند. مهمتر از همه اینکه هدف این جنگ ها تبدیل افغانستان، عراق، سوریه یا هر کشور دیگری به محلی بهتر و امن تر برای زندگی نیست. من شخصاً آدم ملت ساز و کشورساز نیستم. من اصولاً به نظریاتی نظیر این تحلیل ذاتاً مارکسیستی که می گوید یک زندگی بهتر از نظر مالی انسان ها را از تروریسم منصرف خواهد نمود، اعتقادی ندارم. موضوع درباره این است که ما می خواهیم امریکا را از حوادثی نظیر 11 سپتامبر یا بدتر از آن، محافظت کنیم؛ 11 سپتامبری که ممکن است تروریست های عامل آن این بار از سلاح های اتمی، شیمیایی یا میکروبی برخوردار باشند. تا زمانی که تهدید وجود دارد، هیچ جایی در دنیا خیلی دوردست محسوب نخواهد شد که ما درباره آن نگران نباشیم. تروریست ها قرار نیست با قایق های چوبی و بادبانی خودشان را به امریکا برسانند.، ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1388

به "افغانستان: دفاع (پرس) از جلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افغانستان: دفاع (پرس) از جلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید