احیای زندگی در روستاها

به گزارش مجله پیامکی، پوپک قاسمی- اردبیل - خبرنگار:سازمان برنامه و بودجه استان اردبیل اعلام نموده که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 95، جمعیت روستایی این استان به شدت کاهش یافته است به طوری که نسبت جمعیت روستایی به جمعیت شهری در آن از 36 درصد در سال 90 به 82/31 درصد در سال 95 رسیده است.

احیای زندگی در روستاها

استان اردبیل جمعیت روستایی قابل توجهی دارد و توجه به این قشر مولد می تواند توسعه استان را رقم بزند. اما در نبود زمینه اشتغال و درآمدزایی این فرصت به تهدید تبدیل شده است چون روستاییان راهی شهرها می شوند. طبق آمارهای اعلام شده، رشد آمار مهاجرت از روستاهای اردبیل نگران نماینده است. به همین دلیل تدبیر برای اشتغال زایی و درآمدزایی در روستاها لازم است و دولت هم با ارائه تسهیلات سعی در ایجاد زمینه اشتغال در روستاها دارد. همچنین، طبق آمارهای اعلام شده، نرخ رشد جمعیت در نقاط روستایی و شهری استان اردبیل تفاوت معناداری دارد. براساس میانگین به دست آمده، نرخ رشد جمعیت نقاط روستایی استان منفی 1/2 درصد و نرخ رشد نقاط شهری استان 63/1 درصد است.

  • طرح خوب برای تسهیلات خوب

کارشناسان مالی معتقدند ارائه تسهیلات - اگر طرح ها توجیه مالی مناسب داشته باشند - می تواند فرصت های شغلی متعددی در روستاها ایجاد کند، به شرط آن که بر نحوه هزینه کرد این وام ها نظارت کافی انجام گردد. یکی از دامداران روستای ویلکیج شهرستان نمین که با استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی اقدام به راه اندازی یک واحد دامداری نموده است، می گوید: ما سال ها در روستا به دامداری مشغول بوده ایم در حالی که بعضی جوانان روستا در شهرهای دور و حتی خارج کشور مانند عراق به کار مشغول هستند. تصمیم گرفتم در همین روستا کسب و کار خود را رونق دهم و با استفاده از تسهیلاتی که به ما تعلق می گرفت، یک گاوداری راه انداختم. کارم را با 8 راس گاو شروع کردم اما حالا بیش از 20 راس گاو دارم و اگر همچنان ادامه پیدا کند، می توانیم افراد بیشتری را در اینجا به کار بگیریم؛ اتفاقی که می تواند به بازگشت بعضی اهالی روستا از شهرها منجر گردد.

محرم مجیدی در خصوص بازپرداخت تسهیلات هم عنوان می نماید: این تسهیلات زمان تنفس داشت که باعث شد بعد از بازدهی و بهره وری طرح، به بازپرداخت آن بپردازیم. بسیاری از روستاییان از این تسهیلات و شرایط پرداخت آن خبر ندارند در حالی که اگر اطلاع رسانی کافی در این زمینه صورت بگیرد و طرحی که ارائه می گردد توجیه داشته باشد، استفاده از این تسهیلات نه تنها به قرض و بدهی برای روستاییان تبدیل نمی گردد، بلکه با رونق کارشان اصلا رقمی هم به حساب نمی آید و به تدریج بازپرداخت می گردد.

  • طرح های کشاورزی در صدر درخواست تسهیلات

برای اطلاع کامل از نحوه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به سراغ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل رفتیم. قاسم رحیمی با بیان این که از همه کارآفرینان و افراد دارای ایده برای سرمایه گذاری در روستاها و ثبت نام در سامانه کارا و ارائه طرح هایشان دعوت می کنیم، اظهار می نماید: طرح اشتغال روستایی رویکرد ارائه تسهیلات یارانه ای را دنبال می نماید. تسهیلات این طرح برای 3 بخش نواحی صنعتی و شهرهای زیر 10 هزار نفر، مناطق روستایی و عشایری و مناطق روستایی و عشایری مرزی پیش بینی شده است. این مسئول با تاکید به این که بازپرداخت تسهیلات واحدهای جدید و توسعه ای زمان تنفس 2 ساله دارد، می افزاید: 70 درصد تسهیلات در زمینه کشاورزی، 24 درصد صنعت و 6 درصد گردشگری پرداخت شده است.

رحیمی بیشترین طرح های ارائه شده برای درخواست وام را در حوزه کشاورزی عنوان می نماید و می گوید: چون بیشتر تسهیلات روستایی است و روستاها ظرفیت خوبی برای توسعه و اشتغال دارند برای همین این بخش بیشترین میزان تسهیلات دریافتی را به خود اختصاص داده است. وی درباره نوع واحدهای احداثی و توسعه ای در روستاها هم بیان می نماید: احداث سردخانه، بسته بندی مواد غذایی، سورتینگ سیب زمینی، پرورش رز هلندی و پرورش دام های سنگین صنعتی و اصلاح نژاد شده از جمله طرح های اجرا شده با تسهیلات روستایی در استان اردبیل هستند.

  • پرداخت تسهیلات به 2300 طرح

رحیمی با اشاره به پرداخت 189 میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستاییان و عشایر استان می گوید: از شروع اجرای این طرح 2300 طرح اشتغال زایی در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر اردبیل از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی بهره منده شده اند. وی با بیان این که 1100 روستا و 19 شهر زیر 10 هزار نفر از این تسهیلات بهره منده شده اند، بیان می نماید: پس از ثبت نام 11 هزار طرح اشتغال زا در سامانه، 3800 پرونده تصویب و برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند. به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، پرداخت این تسهیلات به شکل های گوناگون صورت می گیرد. شکل اول برای شهرهای زیر 10 هزار نفر با سود 10 درصد است. شکل دوم برای مناطق روستایی و عشایری با سود 6 درصد و شکل سوم برای مناطق عشایری و روستایی مرزی با سود 4 درصد است.

  • نوآوری در طرح های اشتغال زایی روستایی

به تاکید بسیاری از کارشناسان مالی، برای دریافت تسهیلات اشتغال زایی انتخاب طرح مناسب در میزان پیروزیت متقاضی تاثیرگذار است. در این زمینه سنجش شرایط و بازار لازم است. به عنوان مثال، اکنون پرورش قارچ و همچنین مرغداری در استان تا حدودی به اشباع رسیده است و به جای آن پرورش رز هلندی ایده ای پیروز در راه اندازی کسب و کار به شمار می رود.

پرورش این گل در خلخال از نمونه های پیروز راه اندازی کسب و کار با تسهیلات اشتغال روستایی است و سالانه بیش از یک میلیون شاخه گل رز هلندی در خلخال فراوری می گردد. در حال حاضر 15 هزار متر مربع فضای گلخانه ای برای پرورش این گل فعال است و بنا به گفته مسئولان، در آینده نزدیک - به دلیل پیروزیت آمیز بودن راه اندازی این واحدها در فراوری و عرضه محصولات - شاهد رشد فراوری و گسترش آنها در شهرستان خواهیم بود. در حال حاضر 40 نفر در این واحدها به صورت مستقیم مشغول کار هستند و نزدیک به 80 نفر نیز به صورت غیرمستقیم از این مراکز فراوریی امرار معاش می نمایند. پرداخت تسهیلات اشتغال زایی باید با توجه به احتیاج استان و بازار کشور انجام گردد تا روستاییان از دریافت این تسهیلات متضرر نشوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 351

به "احیای زندگی در روستاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای زندگی در روستاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید