840 کیلومتر خطوط مترو برای کشور در نظر گرفته شده است

به گزارش مجله پیامکی، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اظهارکرد: 840 کیلومتر خطوط مترو برای کشور در نظر گرفته شده که 318 کیلومتر آن در حال بهره برداری، 269 کیلومتر در حال ساخت و 253 کیلومتر در دست مطالعه است.

840 کیلومتر خطوط مترو برای کشور در نظر گرفته شده است

به گزارش خبرنگاران حسین رجب صلاحی در نشست فصلی مدیران عامل سازمان خاتمهه های مسافربری شهرداری های کشور گزارشی در مورد سه محور حمل و نقلی تاکسی، اتوبوس و مترو ارائه کرد و گفت: 320 هزار دستگاه تاکسی در کشور وجود دارد که تا خاتمه سال جاری 190 هزار تاکسی به سن فرسودگی می رسند و احتیاجمند نوسازی هستند.

وی افزود: طرح واردات تاکسی گاز سوز و برقی نیز در هیات دولت در حال پیگیری است.

رجب صلاحی ادامه داد: براساس ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقای نظام اقتصادی کشور مقرر شده دولت از محل صرفه جویی سوخت بابت هر دستگاه تاکسی 5000 دلار پرداخت کند که در حال تغییر این عدد به 9000 دلار برای تاکسی هستیم.

وی در ادامه به ناوگان اتوبوسرانی شهری در کشور اشاره نمود و گفت: 22 هزار دستگاه اتوبوس در این ناوگان وجود دارد که سال جاری نزدیک به 15 هزار دستگاه عمر بالای 10 سال دارند..

رجب صلاحی توضیح داد: در حوزه ناوگان اتوبوسرانی شهری از ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقای نظام اقتصادی کشور استفاده کردیم و بایستی 142 هزار دلار یارانه از محل صرفه جویی سوخت از دولت برای تامین و خرید اتوبوس های گازسوز بگیریم و در اتوبوس های دیزلی این عدد 67 هزار دلار است.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین به وضعیت خطوط مترو در شهرها نیز اشاره نمود و گفت: 9 کلانشهر در کشور به حوزه مترو ورود پیدا نموده اند که در پنج کلانشهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز خطوط مترو در حال فعالیت هستنند و در شهرهای کرمانشاه، اهواز، قم وکرج خطوط مترو در حال ساخته شدن است.

وی با بیان اینکه با متروی تهران روزانه 2.7 میلیون سفر جابه جا می شود،اظهارکرد: اگر خطوط 6 و 7 مترو تهران تکمیل شود و تعداد ناوگان نیز افزایش یابد و سر فاصله قطارها به حدود 2.5 دقیقه برسد ظرفیت مسافربری متروی تهران روزانه 7 میلیون سفر خواهد شد.

رجب صلاحی توضیح داد: در کشور 840 میلیون نفر سفر در سال توسط خطوط مترو انجام می شود که اگر تمام خطوط متروی در حال ساخت به بهره برداری برسد و کمبود ناوگان تامین شود، پیش بینی می شود این میزان به 2300 میلیون نفر سفر در سال افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه رشت و اسلامشهر نیز به شهرهای دارای خطوط ریلی اضافه شدند و در حال حاضر 11 شهر در کشور در حوزه ناوگان حمل ونقل عمونی فعال هستند، گفت: در شهر رشت برای اولین بار در کشور شاهد راه اندازی تراموای شهری به طول 15 کیلومتر خواهیم بود. متروی اسلامشهر نیز ادامه خط 3 متروی تهران به طول 13.5 کیلومتر است که به این شهر امتداد می یابد.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های اضافه نمود: از سال 1392 تا کنون 13 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به خطوط مترو کشور تخصیص داده شده است وسال جاری نیز 8000 میلیارد تومان اوراق مشارکت در حوزه حمل و نقل عمومی شهری و بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده که 5000 میلیارد تومان آن برای یاری به توسعه خطوط مترو است.

وی همچنین گفت: دولت از محل تملک دارایی ها نیز تاکنون 7500 میلیارد تومان به 9 شهر دارای خطوط ریلی یاری نموده است.

رجب صلاحی همچنین در مورد سازمان های خاتمهه های مسافربری شهرداری ها اظهارکرد: این احتیاج احساس می شود که بخش هایی از خدمات این سازمان ها نظیر صدور بلیت به صورت الکترونیک ارایه شود و این سازمان ها می توانند برای خود درآمد پایدار فراوری نمایند.

وی همچنین گفت: برای ارتقای سطح خدمات این سازمان ها در حال پیگیری بعضی مسایل و مسائل حوزه کاری آنها به وسیله دولت هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 290

به "840 کیلومتر خطوط مترو برای کشور در نظر گرفته شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "840 کیلومتر خطوط مترو برای کشور در نظر گرفته شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید