کارن پویا نوآور ، مجری سکوبندی و میزبندی آزمایشگاهی

به گزارش مجله پیامکی، سکوبندی آزمایشگاهی، در طول سال های گذشته، بنا به احتیاج و نوع آزمایشگاه تخصصی و با توجه به گردش کار خاص هر فضای آزمایشگاهی تکامل یافته اند. کشف و ظهور تکنولوژی های تازه آزمایشگاهی، تأکیدی بر لزوم توجه بیشتر به خلق فضاهای تازه آزمایشگاهی با مبلمان و تجهیزات متناسب با تکنولوژی های نوین آزمایشگاهی محسوب می گردد .

کارن پویا نوآور ، مجری سکوبندی و میزبندی آزمایشگاهی

تجهیزات تازه آزمایشگاهی در ابعاد و شکل های متنوع فراوری می شوند. اغلب به جز تجهیزاتی که عظیم بوده و به صورت ایستاده طراحی و پیش بینی میشوند، برای استفاده بر روی میزهای آزمایشگاهی ساخته می شوند . طراحی نوین و تغییر تکنولوژی تجهیزات آزمایشگاهی (رومیزی و ایستاده) به صورت کلی تأثیر بسزایی بر رشد و ارتقای نحوه طراحی میزهای آزمایشگاهی داشته که از ابعاد کمی و کیفی قابل آنالیز هستند.

کمیت سکوبندی

یک آزمایشگاه کاربردی و ایمن احتیاجمند اندازه کافی میزبندی است. تناسب مقدار سکوبندی آزمایشگاهی با تعداد کارکنان موجب کاهش ریسک دسترسی کارکنان به منطقه ها پرخطر و جلوگیری از تداخل کار کارکنان حوزه های مختلف تخصصی آزمایشگاه خواهد شد.

کیفیت سکوبندی

بحث در خصوص کیفیت میزهای آزمایشگاهی به طور عمده روی موضوع تناسب و عملکرد این میزها متمرکز است . کیفیت مناسب اجزای میزهای آزمایشگاه، منجر به افزایش طول عمر، کارآیی و حفظ زیبایی بصری آنها بوده و ضمن پایین آوردن هرگونه ریسک عملکردی، منجر به کاهش هزینه های نگهداری و آسودگی خاطر مدیریت و کارکنان آزمایشگاه در آینده خواهد بود.

انواع سیستم سکوبندی آزمایشگاهی

امروزه دو نوع سیستم سکوبندی ثابت و مدولار متداولترین سیستمهای میزبندی در دسترس هستند که عملکرد هر دو مشابه می باشد. تفاوت اصلی بین این دو، مربوط به انعطاف پذیری میزهای مدولار در جابجایی و تغییر ارتفاع آن ها است. سکوبندی های ثابت برای آزمایشگاه پایدار مناسبتر هستند. مزیت اصلی میزبندی مدولار نسبت به میزبندی ثابت این است که به راحتی قابل جابجایی و پیکربندی مجدد هستند. در زیر به توضیح انواع سیستم سکوبندی می پردازیم.

میزبندی مدولار

در صورت احتیاج به آزمایشگاه با قابلیت انعطاف پذیری جهت تغییر کاربری فضاها، باید از سیستم مدولار بهره گرفته گردد. بیشتر سیستمهای مدولار دیواری به یک سیستم پشتیبانی (قاب های فولادی) متصل به دیوار نصب شده اند. از نکات دیگر مورد توجه برای طراحی سیستم مدولار میتوان به ظرفیت تحمل بار، نازک کاری و استحکام دیوار اشاره کرد. در هنگام انتخاب سیستم، چگونگی نصب واحدهای مدولار به سازه پشتیبان هم قابل توجه می باشد.

میزبندی ثابت

علیرغم قابلیت های ذکر شده سیستم مدولار، سکوبندی ثابت همچنان در بسیاری از آزمایشگاه های مدرن کاربرد دارند. میزبندی های ثابت با ساختار فولادی، چوبی و پلاستیکی لمینیت شده در رنگ ها و سبک های متنوع در دسترس هستند. امروزه میزبندی های ثابت، قابلیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به گذشته دارند که این امر، قابلیت نصب میزبندی ها بعد از اتمام کفپوش ها را فراهم میکند. گفتنی است پیش بینی کانالهای تأسیسات مکانیکی و الکتریکی در پشت سکوبندی، کارآیی این نوع میزبندی را افزایش داده است.

سکوبندی متحرک

میزبندی های متحرک با چرخهای گردان، گزینه مفیدی برای دسترسی به اطراف تجهیزات سنگین رومیزی هستند. مبلمان و سکوبندی متحرک بعلاوه هنگام احتیاج به فضای اضافی برای انجام کار یا تغییر فضای کاری، مفید خواهند بود.

سکوبندی ترکیبی

میزبندی های ترکیبی هنگامی به کار می فرایند که احتیاج به تغییر بخشی از آزمایشگاه در یک مدت زمان نسبتاً کوتاه وجود داشته باشد. هر فضای آزمایشگاه میتواند متشکل از ترکیب سکوبندی های ثابت، مدولار و متحرک باشد.

کاربرد ها و ویژگی های سکوبندی آزمایشگاهی

از سکوبندی آزمایشگاهی می توان به اسم ایستگاه کار برای کاربران، فضایی برای نگهداری مواد و تجهیزات مختلف آزمایشگاهی و نصب کانال مخصوص تاسیسات مختلف و ایجاد دریچه هایی برای دسترسی آسان به آنها و سایر موارد استفاده نمود.

علاوه بر این سکوی آزمایشگاه تاثیر بسیار زیادی روی زیبایی و ایجاد حس آرامش در این فضاها دارد. ایجاد نظم بیشتر در آزمایشگاه از تاثیرات مهم نصب سکوبندی آزمایشگاهی می باشد. مهم ترین ویژگی های سکوبندی آزمایشگاهی برای اینکه بتواند به برترین شکل ممکن تمامی احتیاجهای آزمایشگاه و کاربران را برآورده نماید عبارتند از:

  • استحکام و مقاومت بالا
  • پوشش مناسب سطح و سطوح فلزی فریم بندی آن
  • استفاده از یراق آلات مناسب و اتصالات با کیفیت
  • عناصر بصری به منظور القای حس زیبایی در آزمایشگاه

بخش های اصلی میزبندی آزمایشگاه

به طور کلی سکوبندی در آزمایشگاه شامل بخش های اساسی فریم، کابینت یا یونیت و صفحه رویه می باشد. هر یک از این موارد به تنهایی می تواند در کاربردی بودن و زیبایی فضای آزمایشگاه تاثیر زیادی داشته و انطباق و هماهنگی اجزای سکوبندی آزمایشگاه با یکدیگر اهمیت زیادی دارند. فریم ها باید مقاومت کافی برای نگهداری از کابینت و صفحات رویه داشته باشند و صفحات رویه هم باید به صورت یکپارچه و بدون درز بوده و کابینت ها طوری طراحی شوند که بالاترین بهره وری را داشته باشند.

ایمنی , دوام و زیبایی سه فاکتور اساسی در طراحی سکوی آزمایشگاه است. دقت و توجه به این سه مسئله می تواند برترین و مناسب ترین سکوبندی را در آزمایشگاه به وجود آورد.

پوشش مناسب سطوح باید مقاومت کافی در مقابل مواد شیمیایی و خورنده را داشته و نظافت و تمیز کردن آنها هم ساده و آسان باشد.

فریم سکوبندی

یکی از اجزای مهم در سکوبندی آزمایشگاه فریم است. از مهم ترین ویژگی هایی که فریم باید داشته باشد قابلیت تحمل وزن بالا تا 200 کیلوگرم در هر متر مربع می باشد. بعلاوه کاربران در حین کار به فضا و محل بیشتری در زیر میز احتیاج دارند و فریم بندی باید به گونه ای باشد که بیشترین فضا را در اختیار کاربران قرار داده و در عین حال از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشند. پوشش رنگ بدنه فریم هم باید در مقابل آب، مواد شیمیایی و سایر تمیز کننده ها مقاوم باشد.

کابینت سکوبندی

کابینت یا یونیت آزمایشگاهی از دیگر اجزای تشکیل دهنده سکوی آزمایشگاه است. این کابینت ها می تواند به صورت معلق , چرخ دار و زمینی باشند. کابینت های معلق به فریم متصل بوده و از این رو نظافت زیر کابینت ها بسیار آسان است. کابینت های چرخ دار هم قابلیت جابجایی دارند که با چرخ هایی که در زیر آنها تعبیه شده، برای حمل و نقل بسیار مناسب هستند.

کابینت ها از جنس های مختلفی فراوری می شوند که بسته به نوع کاربری آزمایشگاه، می توان به کابینت های ام دی اف , پی وی سی , استنلس استیل و غیره اشاره کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1739

به "کارن پویا نوآور ، مجری سکوبندی و میزبندی آزمایشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارن پویا نوآور ، مجری سکوبندی و میزبندی آزمایشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید