متخصصان ایرانی پیشران الکتریکی خودرو های برقی و هیبریدی ساختند

به گزارش مجله پیامکی، جمعی از متخصصان کشور با هدف کسب دانش فنی طراحی و فراوری درایو کششی، پیشران الکتریکی خودرو های برقی و هیبریدی ساختند.

متخصصان ایرانی پیشران الکتریکی خودرو های برقی و هیبریدی ساختند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت خودرو یکی از صنایعی است که با تغییر و تحولات مداومی روبرو است و روزانه اخبار جدیدی از فناوری های نوین این عرصه به گوش می رسد. اتفاقاتی که احتیاج به بهره گیری از فناوری های نوین دارد. فناوری های پیچیده ای که باید از پس ذهن و خلاقیت متخصصان و صاحبان ایده این عرصه بیرون کشیده و به کار بسته گردد.

با همین نگاه جستجوگر، تعداد زیادی از جوانان خلاق را می یابیم که در زیست بوم فناوری و نوآوری راه اثبات توانمندی های خود را یافته اند و در کوشش برای رفع احتیاج جامعه و صنایع مختلف هستند. بعضی از این طرح ها به قدری در صنعت مهم و حیاتی هستند که عنوان طرح ملی فناوری را با خود به یدک می کشند. یکی از این طرح های کلان ملی فناوری که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرکز طرح های کلان ملی فناوری در دست اجرا است، طرح کسب دانش فنی، طراحی و ساخت نمونه نیمه صنعتی درایو کششی با توان 150 کیلو وات است.

این طرح ملی فناوری که توسط جمعی از جوانان در یکی از شرکت های دانش بنیان در حال انجام است، یک احتیاج کلان از صنعت خودرو را رفع می نماید، احتیاجی که به دلیل کاربرد در حوزه های نظامی، تامین آن از بازار های جهانی نیز با مشکلاتی روبرو است.

یکی از بخش های اصلی در خودروی الکتریکی یا هیبرید، سیستم پیشران الکتریکی است. این سیستم شامل دو زیرسیستم اصلی موتور های کششی و درایو کششی است. با توجه به فناوری پیشرفته این زیرسیستم ها، در حال حاضر، زیرساخت قابل ملاحظه ای در رابطه با طراحی و ساخت آن ها در داخل کشور موجود نیست.

اصفهانیان مدیر این پروژه با بیان این مطلب، می گوید: همچنین با توجه به کاربرد دوگانه سیستم پیشران الکتریکی در تجهیزات نظامی و هسته ای، تأمین آن ها از خارج کشور نیز با مشکل روبرو است. به همین دلیل پروژه طراحی و ساخت درایو کششی با کاربرد خودرویی در شرکت دانشگاهی مدیریت انرژی نوآور افق (مانا) تعریف و اجرا شد.

محصول درایو کششـی شرکت مانا یک اینورتر سه فاز برای درایو موتور های کششی القایی و آهنربای دائم تا محدوده توان 200 کیلووات است. این خانواده محصول، محدوده ولتاژ 200 تا 800 ولت و جریان تا مقدار حداکثر A. (RMS) 420 را پوشش می دهد.

به گفته این فعال دانش بنیانی، هسته کنترلی مورد استفاده در این محصول از نوع کنترل برداری است. کنترلر علاوه بر انجام عملکرد های جانبی برای حفاظت درایو و موتور در برابر دمای بالا، جریان زیاد، ولتاژ بسیار بالا و یا بسیار پایین، دارای توابع خاصی برای کنترل عملکرد موتور کششی نظیر مدیریت اضافه توان موتور و فرکانس سوئیچینگ متغیر است.

در این پروژه از سیستم کنترل از پروتکل ارتباطی CAN برای برقراری ارتباط مطمئن با سایر کنترلر های موجود در خودرو استفاده می گردد. اصفهانیان با بیان این مطلب، می گوید: تمامی احتیاجمندی های استانداردی و عملکردی در طراحی این محصول لحاظ شده است. محفظه این درایو به گونه ای طراحی شـده که کاملا بسته و دارای استاندارد IP68 برای محافظت در برابر گرد و خاک و آب است.

خنک کاری سوییچ ها در این محصول از طریق آب و به روشی نوآورانه انجام می گردد. این مجموعه بسیار کوچک و سبک طراحی شده و تنها 12 کیلوگرم وزن دارد. یک پروژه ملی با حداقل امکانات و با هزینه ای کم که به لیست افتخارات کشور افزوده شد.

بنا به گفته مدیر این طرح ملی فناوری، قدم بعدی در راستای تکمیل این محصول، انجام تست ها و اخذ تاییدیه های مورد احتیاج است که متاسفانه بخش قابل توجهی از آن ها در داخل کشور قابل انجام نیست.

یکی از احتیاج های اصلی در توسعه این طرح که ارتباط مستقیمی با افزایش رفاه جامعه و رفع احتیاج های صنعت خودرو دارد، توسعه زیرساخت زنجیره تامین و فراوری محصول است که این کار به همراهی و حضور بخش های مختلف دولتی و خصوصی احتیاجمند است.

توسعه این محصول گامی بلند در راستای دستیابی به قوای محرکه بومی الکتریکی بوده و می تواند از عقب ماندگی بیش از پیش تکنولوژی صنعت خودرو در کشور جلوگیری کند. همچنین در حال حاضر سرریز دانش فنی این محصول در توسعه مجموعه درایو کششی قطار های مترو و درایو های صنعتی توان بالا در حال استفاده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 543

به "متخصصان ایرانی پیشران الکتریکی خودرو های برقی و هیبریدی ساختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متخصصان ایرانی پیشران الکتریکی خودرو های برقی و هیبریدی ساختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید