اینجا گذر پوست فقط به دباغ خانه می افتد

به گزارش مجله پیامکی، ایران یکی از مهم ترین صادر کنندگان پوست خام دنیاست و 90 درصد مواد اولیه صنعت چرم بدون فرآوری و ارزش افزوده به سایر کشور ها صادر می گردد.

اینجا گذر پوست فقط به دباغ خانه می افتد

جهت دریافت خدمات طراحی باغ و ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش از ، صنعت چرم یکی از عرصه های فراوری است که می تواند علاوه برتامین احتیاج داخل، امکان ارز آوری و اشتغال زایی را برای کشور مهیا کند. ایران یکی از مهم ترین صادر نمایندگان پوست خام جهانست و فعالان صنعت چرم جهان، ایران را نه به محصولات چرمی اش، بلکه به پوست خام با کیفیتی که صادر می نماید می شناسند.

اگرچه مواد اولیه چرم در کشور موجود است، اما برای دباغی، عمل آوری و تبدیل آن به محصول نهایی باکیفیت اقدامی صورت نمی گیرد و محصولات، خام و بدون فرآوری و ارزش اضافه کرده به سایر کشور ها صادر می گردد.

در حال حاضر پوست خام ایرانی، به چرم ساز خارجی فروخته می گردد، آن ها پس از دباغی پوست را به چرم تبدیل و با آن محصولات چرمی فراوری می نمایند در این فرآیند، پوستی که با قیمت پایین از کشورمان خریداری شده به کیف، پالتو و یا کفش گران قیمت تبدیل می گردد و با نام تجاری یک شرکت خارجی به بازار های جهان عرضه می گردد.

  • فراوری بیش از 7 هزار تن چرم در شهرک چرم استان اصفهان

عبدالرضا علایی رئیس انجمن صنف دباغان شهرستان خمینی شهر گفت: یکی از صنایع بسیار مهم کشور که در صورت حمایت های دولت می تواند پشتوانه محکمی برای کشور باشد صنایع چرم و مصنوعات چرمی است که سابقه ای دیرینه دارد.

او اضافه کرد: آمار نشان می دهد گردش اقتصادی صنعت چرم در جهان 225 دلار است در حالی که سهم ایران از این میزان رقمی حدود 200 میلیون دلاراست که خام فروشی در صنعت چرم ایران از از گردش اقتصادی این صنعت یک صدم درصد تجارت در جهان را به خود اختصاص داده است.

رئیس انجمن صنف دباغان شهرستان خمینی شهر گفت: در حالی که پوست فراوریی در ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار است صنعت پوست و چرم در کشور ما شکل نگرفته است؛ یعنی 10 درصد پوست فراوری شده برای چرم در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد و 90 درصد آن به صورت خام صادر می گردد ظرفیتی که اگربالفعل گردد می تواند ارزآوری را به 10 برابر برساند.

عبدالرضا علایی در ادامه اضافه کرد: صنعتی که حلقه نخست زنجیره آن را پوست خام و سالامبور تشکیل می دهد در مراحل بعد با فرآوری و تبدیل به چرم می تواند در فراوری بهترین نوع کیف و کفش و پوشاک بکار گرفته گردد و بازار های داخلی و خارجی را به انحصار خود درآورد.

رئیس انجمن صنف دباغان شهرستان خمینی شهر در ادامه گفت: در صورتی که صنعت چرم در استان اصفهان بتواند با برطرف موانع و چالش های موجود فراوریات خود به بازار های بین المللی عرضه کند می تواند ارزش اضافه کرده قابل توجهی به ارمغان بیاورد.

اوگفت: خمینی شهر با تامین 80 درصد پوست و پشم استان اصفهان عمده ترین فراوری نماینده این استان است.

رئیس انجمن صنف دباغان شهرستان خمینی شهر با بیان اینکه 7 تا 8 کشتارگاه صنعتی دراستان اصفهان فعال است اضافه کرد: روزانه بیش از 10 هزار کشتار در این واحد ها انجام و پوست برای نمک زدایی به شهرک صنعتی چرم شهر منتقل می گردد.

علایی ادامه داد: در حال حاضر یک فراوری نماینده چرم هر تکه پوست نیم ساخت را به قیمت 5 تا 10 دلار صادر می نماید این در حالی است که اگر همین یک تکه پوست به چرم تبدیل گردد قابلیت صادرات آن 10 برابر می گردد که به دلیل نبود فناوری روز و روش های علمی تبدیل پوست به چرم صادر نمایندگان مجبور به صادرات پوست نیم ساخت با قیمتی بسیار اندک هستند.

اوگفت: در حال حاضر سه نوع پوست از گاو، گوسفند و بز استحصال می گردد که هر جلد پوست گوسفند 5 دلار و هر پوست گاو 10 دلار ارز آوری دارد.

رئیس صنف دباغان شهرستان خمینی شهر با تاکید بر تغییر نگاه در خام فروشی اضافه کرد: صنعت سنتی چرم ایران برای صنعتی شدن احتیاج به همت بخش خصوصی و حمایت دولت دارد تا میزان فراوریات سالیانه آن از 10 درصد به 100 درصد افزایش پیدا کند و برای 5 هزار نفر اشتغال ایجاد و ارزآوری تا 10 برابر گردد.

آن طور که باید و شاید زیر ساخت لازم برای فعالیت فراوری نمایندگان چرم فراهم نشده و آن ها در جهت فراوری مجبور به پرداخت هزینه های بالا هستند. برای شناخت بیشتر مسائل به سراغ معاون اجرایی شهرک چرم شهر رفتیم.

فرهادی مدیر اجرایی شهرک صنعتی چرم شهر استان اصفهان بیان نمود: مشکل بسیاری از واحد های فراوری صنعت چرم استان از جمله چرم شهر نبود فناوری روز و فرسودگی ماشین آلات مورد استفاده است؛ این در حالی است که از ظرفیت شهرک صنعتی چرم شهر استفاده لازم نشده است.

او گفت: علاوه برآن ارائه آموزش های تخصصی، مشکل منابع اقتصادی، نبود شبکه های توزیع تخصصی، ثبات نداشتن قیمت مواد اولیه، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش عمده ترین مسائل صنعت چرم استان است.

ایرج پیروز رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در باره حمایت این سازمان برای بخش خصوصی اضافه کرد: ثروت عظیمی در صنعت چرم که شامل کفش، پوشاک و کیف و مواد خام آن نهفته است به همین دلیل باید بیش از گذشته به این موضوع توجه گردد.

او گفت: با صادرات سالامبور اشتغال زیادی که در این بخش وجود دارد به ترکیه، ایتالیا، هند و بنگلادش تقدیم می گردد، به روز کردن کشتارگاه ها، اعطای تسهیلات و به روز کرد خطوط فراوری احتیاج به حمایت دارند که در این زمینه مساعدت می کنیم.

حالا باید دید مساعدت هایی که رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان از آن سخن می گوید می تواند در روز ها و یا حتی ماه های آینده مانع خام فروشی در صنعت چرم گردد و به ارزش اضافه کرده، اشتغالزایی و ارزآوری یاری کند؟

س

گزارش از معصومه اکبری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 964

به "اینجا گذر پوست فقط به دباغ خانه می افتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا گذر پوست فقط به دباغ خانه می افتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید