وجود دوچرخه لازم است

به گزارش مجله پیامکی، نفیسه ماتاق سردبیر کمی فرق دارد؛ نزدیک تحریریه است و با دیوارهای نازکی از تحریریه جدا شده. همهمه تحریریه، مثل موسیقی پس زمینه، از دور به گوش می رسد.

وجود دوچرخه لازم است

او در احاطه کاغذها، روزنامه ها، مجله ها و کتاب های روی میز است. قرار است برای جلسه هفتگی روزنامه برود و ما برای دقایقی پای صحبت های پر امید شهریار شمس مستوفی، سردبیر روزنامه خبرنگاران می نشینیم.

  • شما از روز اول شاهد تولد دوچرخه بودید و خیلی از جریاناتش را می دانید. دوچرخه را در 19 سال گذشته آنالیز کنید؟

روزنامه خبرنگاران اولین روزنامه ای بود که بخشی را به طور مستقل برای کودک و نوجوان راه انداخت. اول آفتابگردان و بعد دوچرخه منتشر شد.

این یکی از بهترین کارهایی بود که مؤسسه خبرنگاران انجام داد تا به عنوان زمینه ای برای پیروزیت روزنامه خبرنگاران باشد. دوچرخه تنها ضمیمه ای بود که با این منطق راه افتاد که ما خوانندگانمان را از کودکی آموزش بدهیم تا وقتی بزرگ تر شدند، خبرنگاران را بخوانند. بقیه ضمائم در بدو انتشار چنین هدفی نداشتند و به دلایل متفاوتی شکل گرفته بودند. اما دوچرخه کاملاً فکرشده و با تفکری بلندمدت و استراتژیک شکل گرفت و این باعث شد که دوام هم پیدا کند.

خیلی از ضمائم خبرنگاران در دوره های مختلف با مشکلاتی روبه رو شدند، اما دوچرخه چون مثل خود روزنامه خبرنگاران با فکری قوی و پشتوانه استراتژیک تدوین شده بود، هیچ وقت اتفاق بدی برایش نیفتاد و همه مدیران خبرنگاران در همه ادوار سعی کردند دوچرخه را حفظ نمایند. حالا هم با فراز و نشیب هایی که هم مؤسسه و هم روزنامه با آن روبه رو بود، دوچرخه را حفظ کردند.

یکی دیگر از دلایل حفظ شدن دوچرخه، کیفیتش بود. همواره مدیرانی که دوچرخه را درآوردند، از ابتدا آقای عموزاده خلیلی و بقیه دوستانی که زحمت کشیدند؛ طوری کار کردند که هیچ وقت کیفیت دوچرخه دچار خدشه نشد و همواره کیفیتش را حفظ کرد. شاید بگردد گفت که دوچرخه بهتر هم شد و توانست روزآمد باشد.

نکته سوم که باعث پیروزیت دوچرخه شد، استفاده از خود بچه ها در تهیه مطالب بود در سال های گذشته خیلی از نشریات کودک بودند که بعد از مدتی تبدیل شدند به حرف های بزرگ ترها برای

بچه ها.

اما دوچرخه این خصوصیت را حفظ کرد که بخش عمده ای ازمطالب، حرف خود بچه ها باشد؛ یعنی تریبونی بود که خود بچه ها می توانستند حرف بزنند و همکارانی که در دوچرخه بودند، همواره این اصل را رعایت کردند.

این اتفاق هایی بود که هم دوچرخه و هم مخاطبانش را حفظ کرد و هم مدیران را متقاعد کرد که وجود دوچرخه در کنار روزنامه، همواره لازم و ضروری است.

  • آینده دوچرخه را چه طور می بینید؟

مثل بقیه مطبوعات کاغذی که در دوره های مختلف با فراز و فرودهایی روبه رو بودند، دوچرخه هم این مشکل را دارد.

حالا با توجه به سیاست های مؤسسه در حوزه معاون دیجیتال و ورود به فضای مجازی و با توجه به این که نسل جدید خیلی موبایلی است، دوچرخه هم می تواند به این حوزه وارد گردد و در فضای مجازی فعالیت کند.

ضمن این که حضور دوچرخه به عنوان یک نشریه کاغذی حتماً ضروری و ضروری است، اما باید رسانه های جدید را هم درک نمایند و با آن کار نمایند.

  • در فضای مجازی دوچرخه کنار اخبار بزرگ ترها قرار می گیرد. برای این برنامه ای دیده شده است؟

پیشنهادم این است حتماً دوچرخه باید اپلیکیشن خاص خودش را داشته باشد.

  • دوچرخه امروز را چه طور ارزیابی می کنید؟

دوچرخه الآن به روز است توانسته مخاطبان جدیدی برای خودش داشته باشد؛ فرقی که دوچرخه با روزنامه ای مثل خبرنگاران دارد این است اگر ما مخاطبی را جذب می کنیم و نگهش می داریم دیگر همواره مال ماست؛ اما دوچرخه به دلیل شرایط سنی اش مثل کیهان بچه های قدیم است، من خودم کیهان بچه ها را آرشیو می کردم ولی از یک سنی که گذشتم دیگرنخواندم.

دوچرخه همواره باید در حال جذب مخاطب جدید باشد و در این حوزه پیروز بوده است و توانسته مخاطب خودش را جذب کند، گرافیک زیبایش کمکش می نماید ولی به دلیل مشکلاتی که در کاغذ وجود دارد، قطع دوچرخه تغییر نموده است که امیدواریم به قطع جذاب قبلی برگردیم.

---

عکس ها: محمود اعتمادی/ دوچرخه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 719

به "وجود دوچرخه لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود دوچرخه لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید