نگاه ایران به توسعه روابط با چین، دراز مدت و راهبردی است

به گزارش مجله پیامکی، خبرنگاران: رئیس مجلس با بیان اینکه نگاه در ایران به توسعه روابط با چین دراز مدت و راهبردی است، گفت: همکاری ایران و چین آثار مثبتی برای ثبات دنیا در بر دارد.

نگاه ایران به توسعه روابط با چین، دراز مدت و راهبردی است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه پارلمانی خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار وانگ یی وزیر خارجه چین در سخنانی، سطح فعلی روابط دو کشور را خوب و رو به رشد دانست و اضافه نمود: نگاه در ایران به توسعه روابط با چین دراز مدت و راهبردی است و مجلس شورای اسلامی از توسعه مناسبات دو کشور حمایت می نماید.

وی در ادامه تأکید کرد: همکاری ایران و چین در عرصه های مختلف بین المللی و منطقه ای ضمن تأمین منافع مشترک دو کشور، آثار بسیار مثبتی برای ثبات و امنیت دنیا در بر خواهد داشت.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از نقش مثبت چین در مذاکرات جاری هسته ای میان ایران و 1+5 گفت: جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به توافق طی مذاکرات هسته ای جدی است و با تمدید مذاکرات موافق نمی باشد.

لاریجانی همچنین تأکید کرد: طرف های مقابل باید اراده سیاسی خود برای دستیابی به توافق را نشان دهند.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت همکاری های مالی و تجاری فیمابین دو کشور، گفت: باید با همکاری مشترک سازوکارهای لازم برای تسریع در روند اجرای توافقات و شناسایی ظرفیت ها و فرصت های همکاری دو کشور در عرصه های مختلف صنعتی، مالی، بازرگانی و فناوری طراحی و به اجرا گذارده گردد.

رئیس مجلس در همین زمینه از پروژه هایی نظیر توسعه بندر چابهار، خطوط ریلی مانند خط آهن تهران -اصفهان و تهران-مشهد و سرمایه گذاری مشترک به عنوان زمینه های مهم و مؤثر در توسعه و تقویت مناسبات فیمابین یاد کرد.

لاریجانی در سرانجام این دیدار از همکاری های پارلمانی به عنوان یکی از مهم ترین زمینه های گسترش و توسعه روابط فیمابین نام برد و بر انجام مشورت های منظم میان مقامات پارلمانی دو کشور تأکید کرد.

همچنین وانگ یی وزیر خارجه چین نیز در ادامه این دیدار با ابراز خرسندی از سفرها و دیدارهای منظم مسئولان دو کشور، سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به چین را بسیار ثمربخش دانست و اضافه نمود: ارتباطات سیاسی و پارلمانی میان مسئولان دو کشور نقش مهمی در توسعه مناسبات فیمابین و استفاده از همه ظرفیت ها و توانمندی ها برای توسعه سطح همکاری های ایران و چین دارد.

وی اضافه نمود: ایران شریک تجاری مهمی برای چین است و ما می خواهیم تا روابط دو کشور به سطح راهبردی ارتقا یابد، در مسائل بین المللی با یکدیگر مشورت نمائیم و روابط مالی و جاری خود را بیش از پیش گسترش دهیم.

وزیر خارجه چین در این دیدار با تأکید بر حساسیت کشورش از مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 گفت: چین در هر شرایطی به حل و فصل مسالمت آمیز موضوع هسته ای ایران پایبند است و معتقد است باید به توافقی راهبردی که منافع هر دو طرف را تأمین نماید، دست یافت.

وانگ یی توضیح داد: غرب موضوع هسته ای ایران را بهانه ای برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه مالی ایران قرار داده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 526

به "نگاه ایران به توسعه روابط با چین، دراز مدت و راهبردی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه ایران به توسعه روابط با چین، دراز مدت و راهبردی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید