نقض حقوق بشر آمریکا یعنی چه؟، روایت یک خبرنگار بین المللی از ایران

به گزارش مجله پیامکی، چهل و دومین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار گردید و هیچ محکومیتی راجع به تحریم های مالی و یا نقض حقوق بشر آمریکا در این اجلاس نشنیدیم اما وقتش است که شرح بدهیم نقض حقوق بشر یعنی چه؟

نقض حقوق بشر آمریکا یعنی چه؟، روایت یک خبرنگار بین المللی از ایران

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرنگاران به نقل از چاینادیلی، آنلیسا بریس خبرنگار بین المللی یورونیوز داستان غم انگیزی را از تهران درباره یک پسر بچه 7 ساله می گوید که احتیاج برای رهایی از بیماری ژنتیکی موسوم به آندرولئوکودیستروفی یا همان ALD احتیاج به پیوند مغز استخوان دارد اما به واسطه اعمال دوباره تحریم ها از سوی آمریکا پس از آنکه دونالد ترامپ از توافق هسته ای 2015 با ایران عقب نشینی کرد معالجه این پسر بچه تقریباً غیرممکن شده است.

سلامتی بچه روز به روز رو به وخامت است و بیمار بینایی و شنوایی خود را از دست می دهد و دیگر قادر به راه رفتن نیست و تنها غذای او استفاده از مایعات شده است. دیگر خانواده وی قادر نیستند برای این پسر بچه کاری انجام دهند. تنها محبت و مهربانی خود را پای بچه شان می ریزند.

نگارنده می نویسد: از آنجایی که من خودم پدر هستم این برای یک پدر بسیار سخت و رقت بار است که بخواهد با چشمانی پر از اشک وضعیت ناتوانی بچه اش را توصیف کند.

وی می نویسدچهل و دومین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار گردید و من هیچ محکومیتی راجع به تحریم های مالی و یا نقض حقوق بشر آمریکا در این اجلاس نشنیدم اما وقتش است که شرح بدهم نقض حقوق بشر یعنی چه.

حاکمان آمریکا چه در گذشته و چه در زمان حال همیشه تحریم های فلج کننده ای را علیه دیگر کشورها از جمله ایران، کوبا و ونزوئلا، کره شمالی و سوریه اعمال نموده اند. آنها مدعی هستند تحریم های مالی بعضی دولت هایی که پولشان را برای توسعه جنگ افزارهای هسته ای استفاده می نماید بازمی دارد و رهبران این کشورها را برای تغییر رویه اعمال حقوق بشر و آزادی و دموکراسی تحت فشار قرار می دهد.

وی می نویسد: من با تمام سیاست های این دولت ها موافق نیستم اما آمریکا و اکثر کشورهای غربی خودشان همیشه به نقض حقوق بشر معروف هستند. آنچه واقعیت است این است که هیچ کدام از این کشورهایی که تحریم شده اند پس از اینکه دهه ها تحریم های سخت را تحمل کردند و تحت فشار زندگی کردند در حلقه اطرافیان آمریکا نیستند. کوبا 60 سال تحریم های آمریکا را تحمل کرد و اکنون نیز شرایط سختی دارد، تحریم های آمریکا باعث تورم و بیکاری در ایران و دیگر کشورها شده و مردمان این کشورها هستند که شرایط سخت به آنها فشار می آورد.

فراوری ناخالص داخلی ایران در سال 2016، 13.4 درصد رشد کرد اما اکنون بانک جهانی پیش بینی نموده اقتصاد ایران 4.5 درصد در امسال کوچکتر خواهد شد.

در مصاحبه ای با دکتر بروقه، وی درباره کمبود دارو و تجهیزات پزشکی صحبت کرد که قرار نبود شامل تحریم ها گردد. اکثر شرکت های جهانی از تحریم های آمریکا نگران هستند و تجارت با ایران را با ملاحظاتی انجام می دهند. بنابراین اگر تحریم ها آن طور که مقامات آمریکایی مدعی هستند تأثیر بگذارد دسترسی مردم عادی به غذا، دارو، تربیت و یک زندگی عادی کمتر خواهد شد.

این پسر بچه 7 ساله یکی از دهها هزار داستان غم انگیزی است که در نتیجه تحریم های مالی آمریکا رخ می دهد. اگر اینها نقض حقوق بشر از سوی آمریکا نیست پس چیست؟

این در حالی است که مقامات آمریکا از جمله وزیر امور خارجه این کشور بارها گفته است که آمریکا در کنار مردم آمریکا ایستاده است. من شک دارم که پامپئو حتی جرأت بکند که به چشمان پدر این پسربچه مستقیم نگاه کند.

در این میان جوامع بین الملل احتیاج است که توجه بیشتری را برای این افراد رنج دیده از تحریم های مالی آمریکا داشته باشد.

در تحریم ها انداختن بمب و تیراندازی نیست در حقیقت مشابه جنگ است. تحریم ها جنگ و تیراندازی واقعی نیست اما در حقیقت آسیب های آن دامنِ افراد بی گناه را می گیرد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 364

به "نقض حقوق بشر آمریکا یعنی چه؟، روایت یک خبرنگار بین المللی از ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقض حقوق بشر آمریکا یعنی چه؟، روایت یک خبرنگار بین المللی از ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید