ممنوعیت هرگونه شکار در استان اردبیل ، تداوم گشت&zwnjهای مشترک مقابله با شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان

به گزارش مجله پیامکی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از تداوم گشت های مشترک حفاظت محیط زیست با اداره دامپزشکی استان برای مقابله با شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان اطلاع داد.

ممنوعیت هرگونه شکار در استان اردبیل ، تداوم گشت&zwnjهای مشترک مقابله با شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان اردبیل؛ سعید شهند در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین شیوع شرایط آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان مطرح کرد: پس از هشدار اداره کل دامپزشکی استان مبنی بر احتمال شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان با توجه به اینکه موارد مثبت این بیماری در کشورهای همسایه شمالی گزارش شده بود، ستاد مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان به ریاست استاندار اردبیل تشکیل شد.

او ضمن قدردانی از همکاری اداره دامپزشکی استان برای مقابله با این بیماری، اعلام کرد: وظیفه اداره کل دامپزشکی استان به عنوان دبیر این ستاد، رصد، اطلاع رسانی و پیگیری است که تا کنون عملکرد مناسبی برای مقابله با این بیماری داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان توضیح داد: وظیفه حفاظت محیط زیست نیز در برابر مقابله با این بیماری، پایش مستمر زیستگاه های آبی و تالابی استان از لحاظ آنالیز شرایط پرندگان وحشی مهاجر است.

زیستگاه های آبی استان مداوم پایش می گردد

شهند با اشاره به شرایط مطلوب و سالم تالاب ها و زیستگاه های آبی استان، اذعان کرد: تمام زیستگاه های آبی، خصوصا زیستگاه های آبی شمال استان(به ویژه منطقه اصلاندوز) مداوم پایش شده و در صورت وجود مورد مثبت سریعا اقدامات لازم در جهت جلوگیری از شیوع آنفولانزای پرندگان انجام می گردد.

او از تشکیل گشت های مشترک اداره دامپزشکی و حفاظت محیط زیست برای رصد و پایش مناطق اطلاع داد و گفت: تمام مشاهدات و شرایط پرندگان روزانه توسط این گشت ها گزارش می گردد.

مشاهده 2 لاشه مبتلا به آنفولانزا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر آمار مشاهده آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان، مطرح کرد: 27 آبان ماه در تالاب سد میل مغان وجود 2 لاشه قوی وحشی مشکوک به آنفولانزا گزارش شد که بلافاصله با تدابیر بهداشتی به دامپزشکی پارس آباد انتقال یافت که جواب آزمایش مثبت اعلام شد.

شهند ادامه داد: پس از اعلام مثبت شدن تست آنفولانزای فوق حاد پرندگان، اداره کل دامپزشکی استان طی اطلاعیه ای به صورت رسمی وجود این بیماری را در تالاب سد میل مغان تایید کرد و برای مقابله با شیوع این بیماری تمهیدات لازم انجام شد.

او گفت: به غیر از 2 قوی وحشی مبتلا به آنفولانزا، لاشه یک مورد پرنده کاکایی نیز کشف شد و ابتلای این پرنده نیز به آنفولانزای فوق حاد پرندگان مثبت اعلام شد.

تداوم گشت های مشترک محیط زیست و اداره دامپزشکی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اعلام کرد: مورد خاصی به غیر از موارد یاد شده در مورد ابتلای پرندگان به این بیماری مشاهده نشده اما تا زمانی که ستاد مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان تشخیص دهد ما به انجام گشت های مشترک ادامه خواهیم داد.

شهند با بیان اینکه شرایط عادی در تالاب های استان حاکم است، اضافه کرد: در راستای مقابله با شیوع این بیماری در تمام شهرستان ها گروه های گشت یگان حفاظت و همکاران نظارت بر حیات وحش در حال پایش مناطق هستند.

او در سرانجام تاکید نمود: در حال حاضر هرگونه شکار تا اطلاع ثانوی به دلیل خطرات احتمالی این بیماری ممنوع اعلام شده و با متخلفان طبق ضوابط قانونی برخورد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1323

به "ممنوعیت هرگونه شکار در استان اردبیل ، تداوم گشت&zwnjهای مشترک مقابله با شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت هرگونه شکار در استان اردبیل ، تداوم گشت&zwnjهای مشترک مقابله با شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید