مغز دختران و پسران در مهارت ریاضیاتی تفاوتی ندارد

به گزارش مجله پیامکی، مطالعات پیشین نشان داده بودند که خانواده ها با فرزندانِ پسر بیشتر از فرزندان دختر بازی هایی را می نمایند که به شناختِ فضایی نیاز دارد. معلمان نیز با پسر ها بیشتر از دختر ها برای آموزش مفاهیم ریاضی سروکله می زنند که می توان پیش بینی کرد آن ها موفقیت های بیشتری در ریاضی کسب نمایند. در آخر بچه ها اغلب انتظاراتِ والدینِ خود نسبت به مهارت های ریاضی را عملی می نمایند.

مغز دختران و پسران در مهارت ریاضیاتی تفاوتی ندارد

در سال 1992، یک عروسکِ باربیِ سخنگو (تین تاک باربی) به بازار آمد که یک جمله را تکرار می کرد، کلاس ریاضی خیلی سخت است. این اسباب بازی در همان زمان با انتقاد های گسترده روبرو شد، اما افسانه ای که می گوید، چون زنان به طور زیستی فاقد استعداد ریاضی هستند، نمی توانند در زمینه های علمی، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات به شکوفایی برسند، همچنان به صورت پنهان وجود دارد.

جسیکا کنتلون از دانشگاه کارنیگ ملون راهنمایی تحقیقی را برعهده داشته که رشد مغزی دختران و پسران را به صورت مبسوط آنالیز نموده است. نتایج تحقیقات آن ها نشان می دهد هیچ تفاوتی بین دو جنس در عملکرد مغزی یا توانایی ریاضی وجود ندارد.

کنتلون استادِ علوم اعصاب، انسان شناسی و علوم اجتماعی و نویسنده ارشد این مقاله، می گوید: علم، باور های عامیانه را رد می نماید. ما در این پژوهش مشاهده کردیم عملکرد مغزی بچه ها، فارق از جنس شان، بسیار شبیه هم بود، پس می توانیم انتظار داشته باشیم که هر دو جنس در ریاضیات به پیروزیت دست پیدا نمایند.

کلنتون و تیمش برای نخستین بار از تصویربرداری عصبی برای ارزیابی تفاوت های زیستی دو جنس در استعداد ریاضی استفاده کردند. این تیم تحقیقاتی از فعالیت مغزی 104 کودک (بین 3 تا 10 سال که 55 نفر از آن ها دختر بودند) که مشغولِ تماشای یک ویدیوی آموزشی درباره عمل جمع و شمردن بود، تصاویر اِم آرآی گرفتند. سپس اسکن های به دست آمده از دختران و پسران را با هم مقایسه کردند تا شباهت بین آن ها را ارزیابی نمایند. علاوه بر آن، این تیم تحقیقاتی بلوغ مغزی بچه ها را با مقایسه اسکن مغزی آن ها با اسکن مغزیِ گروهی از افراد بزرگسال (63 بزرگسال که 25 نفرشان زن بودند) - که آن ها هم در حین تماشای همان ویدیوی آموزشی اسکن شدند - آنالیز کردند.

چطور به فرزندان یاری کنیم در مدرسه پیروز باشند؟

آرزو های بچه ها دنیا؛ از رؤیای پسر شدن تا شاه بودن

بعد از مقایسه های آماریِ گسترده، کلنتون و تیمش هیچ تفاوتی بین دختران و پسران در رشد مغزی و در فرایند یادگیریِ مهارت های ریاضی پیدا نکردند. هر دو جنس به میزانِ مساوی با فیلم آموزشی تعامل برقرار کردند؛ و نهایتاً، با مقایسه بلوغ مغزی دختران و پسران با افراد بزرگسال به این نتیجه رسیدند که بلوغ مغزی هر دو جنس با هم برابر است.

آلیسا کِرسی، محقق در بخشِ روان شناسی در دانشگاه شیکاگو، که در این تحقیق مشارکت داشته است، گفت: دختران و پسران نه تنها شبکه ریاضی را به طروقی مشابه به کار می گرفتند بلکه شباهت ها در سراسر مغز آن ها واضح بود. این نتایج نشان می دهد ما انسان ها بیشتر از آنکه با هم تفاوت داشته باشیم به هم شبیه هستیم.

محققان همچنین توانایی ریاضی در سال های نخستین زندگی را با آزمونی استاندارد که برای بچه ها 3 تا 8 سال تعریف شده است، در بین 97 شرکت نماینده (50 دختر) ارزیابی کردند. آن ها دریافتند توانایی ریاضی در همه بچه ها برابر بود و هیچ تفاوتی در جنس و سن آن ها گزارش نشد. بین بلوغ مغزی و توانایی ریاضی بچه ها و جنس آن ها نیز هیچ ارتباطی مشاهده نشد.

کلنتون گفت: به گمان او جامعه و فرهنگ دختران و زنان جوان را از ریاضیات و رشته های علمی دور نگه می دارد. مطالعات پیشین نشان داده بودند که خانواده ها با فرزندانِ پسر بیشتر از فرزندان دختر بازی هایی را می نمایند که به شناختِ فضایی نیاز دارد. معلمان نیز با پسر ها بیشتر از دختر ها برای آموزش مفاهیم ریاضی سروکله می زنند که می توان پیش بینی کرد آن ها پیروزیت های بیشتری در ریاضی کسب نمایند. در آخر بچه ها اغلب انتظاراتِ والدینِ خود نسبت به مهارت های ریاضی را عملی می نمایند.

کنتلون می گوید: جامعه پذیریِ رایج می تواند تفاوتِ بسیار اندک دو جنس را به شکافی عمیق تبدیل کند و این ها همه به نحوه رفتار ما با پسران و دختران در موضوعاتِ علمی و ریاضی بستگی دارد.

منبع: The ScienceDaily

مترجم خبرنگاران: عاطفه رضوان نیا

منبع: فرادید
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 723

به "مغز دختران و پسران در مهارت ریاضیاتی تفاوتی ندارد" امتیاز دهید

1 کاربر به "مغز دختران و پسران در مهارت ریاضیاتی تفاوتی ندارد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغز دختران و پسران در مهارت ریاضیاتی تفاوتی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید