عملکرد خودرو سازی در 5 ماه گذشته

به گزارش مجله پیامکی، ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز داخلی، با فراوری 222 هزار و 779 دستگاه انواع خودروی سواری، کاهش تیراژ 5/ 18 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که 133 هزار و 543 دستگاه انواع محصولات سواری را در پنج ماه نخست سال جاری به فراوری رسانده، کاهشی 2/ 1 درصدی را به خود می بیند.

عملکرد خودرو سازی در 5 ماه گذشته

وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار فراوری خودرو های سواری را در پنج ماه ابتدایی سال جاری گفت و طبق آن تعیین شد که بیشتر محصولات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش تیراژ روبرو شده اند. بنابر آمار اعلامی، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان سه خودروساز اصلی کشور، در مجموع 434 هزار و 707 دستگاه انواع محصولات سواری را طی پنج ماه ابتدایی سال جاری فراوری نموده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش 6/ 12 درصدی را نشان می دهد.

در این بین، ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز داخلی، با فراوری 222 هزار و 779 دستگاه انواع خودروی سواری، کاهش تیراژ 5/ 18 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که 133 هزار و 543 دستگاه انواع محصولات سواری را در پنج ماه نخست سال جاری به فراوری رسانده، کاهشی 2/ 1 درصدی را به خود می بیند.

همچنین از پارس خودرو نیز خبر می رسد این شرکت با فراوری 78 هزار و 385 دستگاه انواع خودرو های سواری تا خاتمه مرداد سال جاری، 6/ 11 درصد کاهش فراوری را نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته تجربه نموده است.

طبق آمار اعلامی، تیراژ ماهانه خودروسازان نیز روندی کاهشی داشته است. بر این اساس، در مجموع 73 هزار و 170 دستگاه انواع خودروی سواری از سوی سه خودروساز بزرگ داخلی در مرداد سال جاری فراوری شده که در مقایسه با ماه قبل از آن، حدود 7/ 6 درصد کاهش داشته است. طبق آمار اعلامی، ایران خودرو تنها 40 هزار و 470 دستگاه انواع محصول سواری را در دومین ماه تابستان سال جاری به فراوری رسانده و بنابراین در مقایسه با تیر، بیش از 1/ 5 درصد کاهش فراوری داشته است.

از سایپا نیز خبر می رسد این شرکت با تیراژ 20 هزار و 71 دستگاهی در مرداد، کاهش فراوری 5/ 17 درصدی را نسبت به تیر به ثبت رسانده است. در نهایت، پارس خودرویی ها نیز که 12 هزار و 629 دستگاه انواع سواری را در مرداد فراوری نموده اند، نسبت به ماه قبل از آن، با کاهش حدودا 22 درصدی روبه رو شده اند.

نزولی شدن فراوری ماهانه خودروسازان، اما از خرداد شروع شد، چه آنکه در این ماه و نسبت به اردیبهشت، تیراژ محصولات سواری حدود 30 درصد پایین آمد. حالا نیز روند نزولی ادامه یافته و ازآنجاکه تحریم های دولت ایالات متحده آمریکا نیز علیه خودروساز های ایران شروع شده، پیش بینی می گردد این روند نزولی همچنان ادامه یابد. با توجه به تحریم های موردنظر، روند تامین قطعات خارجی مختل شده و این اختلال، در آینده بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد.

البته علاوه بر مسائل ناشی از تحریم های خارجی، مسائل داخلی نیز مزید بر علت شده تا فراوری خودروسازان در روندی نزولی بیفتد. از جمله این مسائل می توان به بلاتکلیفی قطعات و مواد اولیه مانده در گمرک اشاره نمود که به گفته فعالان صنعت خودرو، با روندی کند در حال ترخیص است.

کاهش فراوری پرتیراژ های ایران خودرو

نگاهی به جزئیات آمار فراوری محصولات سواری در پنج ماه ابتدایی سال جاری نشان می دهد غول های جاده مخصوص چه افت و خیزی در این بازه زمانی داشته اند. طبق آمار اعلامی، ایران خودرویی ها در فراوری بیشتر محصولات خود حتی مدل های چینی با کاهش تیراژ روبرو شده اند.

آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد در بین محصولات ایران خودرو، پژو 206 تیراژی 60 هزار و 214 دستگاهی را طی پنج ماه ابتدایی سال جاری از خود به جا گذاشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 2/ 13 درصد کاهش را تجربه نموده است.

در آمار مربوطه، فراوری هشت هزار و 535 دستگاه پژو 206 اتومات به ثبت رسیده و این در حالی است که ایران خودرو مدت هاست 206 اتومات فراوری نمی نماید؛ بنابراین به نظر می رسد این آمار به پژو 206 پلاس یا همان پژو 207 آی مربوط است که در دو مدل اتومات و دنده ای فراوری می گردد.

در بین دیگر محصولات پژویی ایران خودرو، اما پژو 405 هم با کاهش فراوری در پنج ماه نخست سال جاری روبرو شده است. بر این اساس، 405 با تیراژی 40 هزار و 619 دستگاهی، 8/ 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش فراوری داشته است. 405 در حال حاضر تنها در سایت خراسان ایران خودرو به فراوری می رسد.

در کنار 405، دیگر محصول پژویی ایران خودرو به نام پارس نیز در پنج ماه نخست سال جاری با کاهش فراوری روبرو شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی 39 هزار و 762 دستگاهی را تا خاتمه مرداد به خود اختصاص داده و نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته 5/ 19 درصد کاهش تیراژ را تجربه نموده است. از پارس که بگذریم، آبی های جاده مخصوص در فراوری سمند هم با کاهش فراوری روبرو شده اند.

بنابر آمار منتشره، این شرکت طی پنج ماه نخست سال جاری، 29 هزار و 808 دستگاه سمند را به فراوری رسانده بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/ 30 درصد کاهش تیراژ را تجربه نموده است. در حال حاضر سمند تنها در سایت های مرکزی و مازندران ایران خودرو به فراوری می رسد، هرچند تیراژ در سایت مرکزی طی پنج ماه ابتدایی سال جاری، فقط چهار دستگاه بوده است.

اما آن طور که آمار فراوری منتشره روایت می نماید، ایران خودرو همچنان روندی صعودی را در فراوری دنا طی می نماید. طبق آمار منتشره، در پنج ماه ابتدایی سال جاری، 20 هزار و 167 دستگاه دنا به فراوری رسیده و بنابراین فراوری این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 7/ 53 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که دیگر محصول ایران خودرو یعنی رانا، کماکان با افت فراوری همراه بوده و تیراژ آن تا خاتمه مرداد سال جاری، 4/ 59 درصد نزول را نشان می دهد. بنابر آمار منتشره، ایران خودرویی ها در پنج ماه ابتدایی سال جاری یک هزار و 561 دستگاه رانا را به فراوری رسانده اند.

نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران خودرو، محصولاتی که با شروع تحریم ها، سرنوشت شان برای ادامه فراوری طی ماه های آینده، تعیین نیست. آن طور که آمار می گوید، آبی های جاده مخصوص تا خاتمه مرداد سال جاری یک هزار و 685 دستگاه سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ نموده اند. این آمار نشان می دهد شاسی بلند مونتاژی و ژاپنی ایران خودرو در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته، 34 درصد کاهش فراوری داشته است.

ایران خودرو همچنین توانسته هفت هزار و 683 دستگاه هایما را نیز مونتاژ کند و با این حساب، شاسی بلند چینی ایران خودرو نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته، 5/ 77 درصد رشد تیراژ را تجربه نموده است. این در شرایطی است که دیگر محصول چینی ایران خودرو به نام دانگ فنگ، کاهش فراوری را در بازه زمانی تحت آنالیز به خود می بیند.

دانگ فنگ آماری 10 هزار و 986 دستگاهی را تا خاتمه مرداد سال جاری از خود به جا گذاشته و بر این اساس، 3/ 8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تیراژ را به ثبت رسانده است.

سری هم به پژو 2008 بزنیم، خودرویی که فعلا در مدار رشد فراوری قرار گرفته است، اما با رفتن پژو، تعیین نیست فراوری آن چه سرنوشتی پیدا خواهد نمود. این محصول که اولین خودروی پسابرجامی پژو در ایران به شمار می رود، تا خاتمه مرداد سال جاری تیراژی سه هزار و 596 دستگاهی داشته است؛ با این حساب، 2008 نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته، رشدی 614 درصدی را به خود می بیند.

افت و خیز پراید و تیبا

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در فراوری محصولات خود طی پنج ماه ابتدایی سال جاری به جا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپایی ها در فراوری سراتو که محصولی مونتاژی و تحت لیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش فراوری روبرو شده اند.

بر این اساس، تا خاتمه مرداد سال جاری هشت هزار و 263 دستگاه سراتو به مونتاژ رسیده و این به معنای کاهش 5/ 20 درصدی تیراژ این محصول نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته است. به نظر می رسد مسائل موجود بر سر راه نقل و انتقال پول، تامین قطعات سراتو را با اخلال روبرو نموده از همین رو تیراژ آن سیری نزولی را به خود می بیند.

در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا که با رشد قابل توجهی در حال فراوری است، تیراژی 72 هزار و 571 دستگاهی طی پنج ماه نخست سال جاری داشته است. با توجه به این آمار، تیبا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 3/ 26 درصد افزایش فراوری را تجربه نموده است.

این در شرایطی است که براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت فراوری پراید در پنج ماه ابتدایی سال جاری نزول نموده و سایپایی ها تنها 73 هزار و 646 دستگاه از این محصول را به فراوری رسانده اند. این رقم نشان می دهد فراوری پراید نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته، 6/ 20 درصد کاهش پیدا نموده است.

از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته 21 هزار و 488 دستگاه برلیانس را در پنج ماه ابتدایی سال جاری مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 3/ 27 درصد افزایش تیراژ را تجربه نموده است. سایپایی ها، اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می رسانند که در این بین، چانگان تیراژی شش هزار و 429 دستگاهی را تا خاتمه مرداد سال جاری از خود به جا گذاشته است.

بر این اساس، این خودروی مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 6/ 96 درصدی را به خود می بیند. دیگر محصول چینی سایپا، اما آریو نام دارد که فعلا در سایت بن رو به فراوری می رسد و آمار اعلامی از تیراژ سه هزار و 629 دستگاهی آن حکایت می نماید. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته، 7/ 15 درصد کاهش فراوری را تجربه نموده است.

سیر نزولی خانواده L. 90

نگاهی هم به اوضاع فراوری خانواده L. 90 تا خاتمه مرداد سال جاری بیندازیم تا تعیین گردد این محصول رنو چه افت و خیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه نموده است. آن طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر90 (شامل تندر معمولی، پارس تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی پنج ماه نخست سال جاری به 32 هزار و 600 دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته، 3/ 43 درصد کاهش را به خود می بیند.

اگر آمار فراوری خانواده تندر 90 را به صورت جداگانه آنالیز کنیم، تعیین می گردد هر دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو با کاهش فراوری این محصول روبرو شده اند. بر این اساس، ایران خودرویی ها با توجه به تیراژ شش هزار و 698 دستگاهی شان در فراوری تندر90، با کاهش 8/ 63 درصدی روبرو شده اند. این خودروساز، تندر90 را در مدل های معمولی و اتومات به فراوری می رساند.

در پارس خودرو نیز آمار ها خبر از کاهش تیراژ خانواده تندر90 می دهند. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، 25 هزار و 902 دستگاه انواع این محصول در این شرکت به فراوری رسیده که نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته، 5/ 33 درصد کاهش را نشان می دهد. در این بین، پارس خودروهایی ها تیراژ ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر90) را در پنج ماه سال جاری به 13 هزار و 123 دستگاه رسانده اند که این آمار از کاهش فراوری 4/ 31 درصدی این خودرو حکایت دارد.

در بین دیگر محصولات، پارس تندر تیراژی شش هزار و 217 دستگاهی را تا خاتمه مرداد سال جاری به ثبت رسانده که از کاهش فراوری 8/ 27 درصدی نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته حکایت می نماید. تندر معمولی مدل E. 2 هم با تیراژی شش هزار و 562 دستگاهی، 6/ 41 درصد کاهش فراوری را در پنج ماه ابتدایی سال جاری و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود می بیند.

منبع: فرادید
انتشار: 13 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 215

به "عملکرد خودرو سازی در 5 ماه گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد خودرو سازی در 5 ماه گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید