علت خوابیدن باتری ماشین چیست و چگونه می توان آن را حل کرد؟

به گزارش مجله پیامکی، خوابیدن باتری ماشین مسئله ای است که شاید برای بسیاری از رانندگان به وجود بیاید. این مشکل دلایل مختلفی دارد و برای برطرف کردن آن نیز می توان راه چاره هایی ارائه داد.

علت خوابیدن باتری ماشین چیست و چگونه می توان آن را حل کرد؟

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

خبرنگاران | سرویس خودرو - خوابیدن باتری ماشین به عنوان یکی از مسائل رایج مرتبط با سیستم برق رسانی خودرو شناخته می گردد که به نام های دیگری نظیر مردن باتری، خالی شدن باتری یا دشارژ شدن باتری هم معروف است. دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل خالی شدن شارژ باتری خودرو است. به این معنی که باتری خودرو بنا به دلایل مختلف دیگر توانی به منظور تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز الکتریکی برای فعالیت سیستم برق رسانی خودرو را ندارد.

مشکل خوابیدن باتری ماشین بیش از هر چیز خود را در روشن نشدن موتور خودرو یا استارت نخوردن آن نمایان می سازد. البته این موضوع می تواند به دلایل دیگری نظیر خرابی سیستم استارت خودرو یا وجود عیب و ایراد در دینام آن هم به وجود آمده باشد. در هر حال مشکل روشن نشدن موتور خودرو به هنگام استارت زدن آن از وجود عیب و ایراد در سیستم برق رسانی خودرو ناشی می گردد. اما چگونه و از کجا بفهمیم که دلیل اصلی به کار نیفتادن موتور خودرو پس از استارت زدن، خوابیدن باتری ماشین است و این مشکل به سایر قطعات موجود در سیستم برق رسانی اتومبیل مربوط نمی گردد؟

چگونه از خوابیدن باتری ماشین اطمینان حاصل کنیم؟

اگر از سالم بودن دینام خودروی خود به صورت صد در صد اطمینان دارید اما موتور آن پس از استارت خوردن روشن نمی گردد، عیب و ایراد اصلی خودروی شما به احتمال فراوان از سیستم استارت آن است. حال این مشکل می تواند به باتری خودرو و عیب و ایرادهای رایج وابسته به آن مربوط باشد. به طور حتم یکی از ایرادهای مذکور خوابیدن باتری ماشین خودرو است. از جمله نشانه های ظاهری رایجی که می تواند بر این مشکل دلالت داشته باشد بلند شدن صدایی شبیه به تلق تلق کردن هنگام استارت خوردن خودرو است. در چنین شرایطی معمولا موتور خودرو روشن نمی گردد و پس از چند بار استارت زدن ممکن است سر و صدای مذکور نیز دیگر به گوش نرسد.

برای اطمینان یافتن از این موضوع که آیا به عنوان راننده ای که خودروی او استارت نمی خورد با مشکل خوابیدن باتری ماشین روبرو هستید یا خیر می توانید موتور خودرو را با هل دادن آن روشن کنید. پس از انجام این کار تمام سیم های متصل به باتری را جدا کرده و اندکی صبر کنید. اگر دینام خودرو توانایی شارژ کردن سیستم برق رسانی خودرو را نداشته باشد موتور آن تنها پس از سپری شدن لحظه ای کوتاه خاموش می گردد.

بنابراین در چنین شرایطی احتمالا مشکل استارت نخوردن از باتری خودرو نیست و به سایر اجزای سیستم برق رسانی آن مانند دینام مربوط می گردد. اما اگر موتور خودرو روشن بماند و به کار کردن ادامه دهد، به احتمال فراوان مشکل عدم روشن شدن موتور از باتری خودرو است. البته باید به این نکته توجه داشت که به طور کل خوابیدن باتری ماشین با خرابی باتری کاملا متفاوت است و نباید این دو موضوع را یکی دانست.

در صورت خرابی باتری خودرو باید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به تعویض آن اقدام کرد. اما مشکل خوابیدن باتری ماشین می تواند با شارژ شدن مجدد آن رفع گردد. حال شاید این پرسش مطرح گردد که دلایل خوابیدن باتری ماشین چیست و چگونه می توان از آنها اجتناب کرد؟

مهم ترین دلایل خوابیدن باتری ماشین چیست؟

1. نارسایی دینام

یکی از مهمترین دلایل خوابیدن باتری ماشین، نارسایی دینام خودرو است. به این معنی که اگر دینام خودرو نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد بخشی از این وظایف به ناچار بر گردن باتری خودرو خواهد افتاد. اگر دینام خودرو دچار مشکل باشد و به درستی کار نکند، باتری خودرو دیگر به عنوان یک منبع ذخیره انرژی که عمده وظیفه اش تامین انرژی مورد نیاز برای استارت زدن خودرو است عمل نمی کند. در چنین شرایطی باتری خودرو ناگزیر از بر عهده دریافت وظایف دینام خودرو خواهد بود و فشار بیشتری بر آن وارد می گردد. در نتیجه انرژی ذخیره شده در باتری نیز زودتر از حالت عادی تخلیه خواهد شد.

مهم تر از این موضوع آن که این انرژی تخلیه شده قادر به بازیابی یا جایگزینی هم نخواهد بود. پس مسلم است که در چنین شرایطی خوابیدن باتری ماشین به امری گریز ناپذیر و محتمل تبدیل می گردد.

دلیل اصلی این امر آن است که باتری خودروها بیش از هر چیز به عنوان یک منبع ذخیره انرژی برای تامین نیروی استارت خودرو به کار می فرایند و به منظور کارکرد مداوم و طولانی مدت ساخته نشده اند. از همین رو کار کردن طولانی مدت و مداوم یک باتری می تواند به خالی شدن شارژ آن و از کار افتادن باتری منجر گردد. در مجموع اگر سیستم شارژ باتری یک خودرو دچار مشکل گردد، انرژی مورد نیاز برای فعالیت باتری خودرو تامین نخواهد شد و در نتیجه دیر یا زود مشکل خالی شدن باتری گریبان خودرو و مالک آن را خواهد گرفت.

2. روشن ماندن چراغ های ماشین

از دیگر دلایل رایجی که در بسیاری از اوقات موجبات خالی شدن شارژ باتری خودرو را فراهم می آورد روشن ماندن چراغ های داخلی یا خارجی خودرو به مدت طولانی است. در واقع برخی از رانندگان کم حواس شب ها پس از پارک کردن خودروی خود فراموش می نمایند که چراغ های داخلی یا خارجی آن را خاموش نمایند و خودرو را در همان شرایط به حال خود رها می نمایند.

این دسته از رانندگان هنگامی که صبح روز بعد برای استفاده از خودرو پشت فرمان آن می نشینند معمولا با این حقیقت تلخ روبرو می شوند که اتومبیل آنها دیگر استارت نمی خورد. در چنین شرایطی مسلم است که عمده شارژ باتری خودرو در طول شب گذشته برای روشن نگه داشتن چراغ های آن هدر رفته است و باتری خالی شده دیگر توانی برای تامین انرژی مورد نیاز برای استارت زدن خودرو ندارد.

البته این امر ممکن است به بی دقتی راننده مربوط نگردد و دلیل اصلی آن وجود عیب و ایراد در سوییچ چراغ های داخلی و بیرونی خودرو باشد. در صورت وجود این مشکل چراغ های داخلی یا خارجی خودرو بدون اطلاع راننده به شکل خود به خود روشن می ماند و در طولانی مدت تمام انرژی موجود در باری را مصرف می کند. از همین رو بهتر است شرایط چراغ ها و سیم ها یا کابل های متصل به آنها هرازگاه مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد تا در صورت وجود مشکل در آنها، ایرادهای موجود رفع گردد.

3. پوسیدگی کابل های متصل به باتری

از دیگر دلایل رایجی که منجر به از کار افتادن باتری خودرو و خالی شدن شارژ موجود در آن می گردد پوسیدگی کابل های اتصال باتری به موتور و سایر بخش های خودرو یا قطع شدن آنها است. بر این اساس اگر با مشکل استارت نخوردن خودرو روبرو هستید بهتر است پیش از انجام هر اقدامی کابل ها و راه های ارتباطی باتری خودرو با سایر بخش های سیستم استارت را مورد بررسی قرار دهید و از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید.

پس از خوابیدن باتری ماشین چه باید کرد؟

برای حل موقت مشکل پیش آمده و روشن شدن خودرو، دو راهکار وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

1. بررسی سالم بودن اتصالات باتری

اگر با مشکل استارت نخوردن خودرو یا روشن نشدن موتور آن روبرو هستید بهتر است پیش از انجام هر کاری به بررسی اتصالات باتری بپردازید. به این معنی که سعی کنید از این موضوع خاطرجمع شوید که آیا محل اتصال سیم های باتری با ورودی های آن شل شده است یا این که مشکل خاصی ندارد. در صورت شل بودن محل اتصال سیم ها با باتری خودرو سعی کنید آنها را کاملا محکم کنید و خودرو را روشن کنید. در هنگام انجام این کار بهتر است از دستکش لاستیکی که یک عایق در برابر جریان الکتریکی محسوب می گردد استفاده نمایید. در صورتی که محل اتصال سیم ها به باتری خودرو مسئله ای نداشته و کاملا محکم باشد اما خودرو همچنان استارت نخورد و موتور آن به کار نیافتد، چاره ای جز رفتن به سراغ راهکار بعدی نیست.

2. باتری به باتری کردن

راهکار دوم که یکی از رایج ترین راه های مقابله با مشکل خوابیدن باتری ماشین به شمار می رود استفاده از روش جامپ استارت کردن است. در این روش که با نام باتری به باتری کردن نیز در میان رانندگان شناخته می گردد از باتری یک خودروی دیگر برای روشن کردن موتور خودروی معیوب استفاده می گردد. در واقع می توان از طریق اتصال باتری سالم به باتری مُرده از طریق کابل جامپر اقدام به احیای آن نمود.

در صورت به کار بردن این روش بهتر است از کابل های مناسب و باکیفیت برای روشن کردن خودروی معیوب استفاده کرد. چرا که ممکن است نوسانات جریان الکتریکی منجر به بروز آسیب های جدی در باتری خودروی معیوب گردد. در این میان حتی تفاوت آمپراژ ایجاد شده می تواند منجر به آتش سوزی در خودرو گردد و مسائلی کاملا جدی را برای مالک آن ایجاد نماید. بنابراین همواره سعی کنید هنگام باتری به باتری کردن خودرو کابل های باکیفیت را مورد استفاده قرار دهید.

روش باتری به باتری کردن یا جامپ استارت کردن دو خودرو

اگر قصد داشتید برای احیا کردن باتری خودرویی که خالی شده است از باتری یک خودروی سالم استفاده کنید و روش جامپ استارت کردن یا باتری به باتری کردن را به کار ببرید بهتر است مراحلی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت را مو به مو اجرا نمایید.

ابتدا کاپوت هر دو خودروی سالم و معیوب را تا حد امکان به یکدیگر نزدیک کنید و دو خودرو را درست روبروی یکدیگر قرار دهید. البته به این نکته توجه داشته باشید که دو خودروی سالم و معیوب به یکدیگر نچسبند و اندکی از هم فاصله داشته باشند. همچنین باید به این نکته توجه دشته باشید که پیش از شروع عملیات جامپ استارت باید موتور هر دو خودرو خاموش باشد. پس از آن باید کاپوت هر دو خودرو را باز کنید.

برای اتصال باتری دو خودرو به یکدیگر دو گیره سیاه و دو گیره رنگی (معمولا قرمز) وجود دارد. هر کدام از این دو گیره به دو سر کابل هم رنگ با خود متصل هستند. باید توجه داشت که هر کدام از این دو گیره به قطب های هم نام در دو باتری سالم و خالی متصل گردد. آن گونه که دو گیره رنگی باید به قطب های مثبت دو باتری متصل گردد. بنابراین ابتدا این دو گیره را به دو قطب مثبت هر دو باتری متصل کنید.

پس از آن نوبت به اتصال یکی از گیره های سیاه به قطب منفی باتری خودروی سالم می رسد. در این مرحله برخلاف مرحله قبل لزوم رعایت ترتیب ضروری است. پس حتما ابتدا سر گیره سیاه را به قطب منفی باتری سالم و پُر متصل کنید. پس از این اتصال نباید جرقه ای ایجاد گردد.

همچنین باید توجه داشته باشید که سر دیگر گیره نباید در این مرحله به قطب منفی باتری خالی متصل گردد. به جای آن باید سر گیره را به پایه های فلزی متصل شده به موتور خودروی معیوب متصل نمایید. دقت کنید که این مراحل را اشتباه انجام ندهید.

پس از انجام مراحل بالا باید پشت فرمان خودرویی که باتری آن دچار مشکل شده است بنشینید و استارت بزنید. اگر مراحل یاد شده به درستی انجام گرفته باشد یا مشکل دیگری در سیستم برق رسانی خودرو مشاهده نگردد، موتور خودروی معیوب باید در کوتاه ترین زمان ممکن به کار بیافتد. در غیر این صورت یا کابل های اتصال به درستی به محل مورد نظر متصل نشده اند و یا این که مشکل خودروی معیوب جدی تر از خالی شدن شارژ باتری آن است.

برای اطمینان یافتن از این موضوع ابتدا گیره منفی یا همان گیره سیاه را از خودروی معیوب جدا کرده و پس از آن سایر گیره های متصل به کابل های سیاه و رنگی را نیز در هر دو خودرو باز کرده و سپس دوباره آنها را با دقت بیشتری به مکان های اشاره شده وصل کنید. پس از آن بار دیگر گیره منفی و سیاه را به پایه فلزی موتور خودروی معیوب متصل کرده و از نو خودرو را استارت بزنید.

در صورت روشن شدن خودروی معیوب اندکی صبر کنید و پس از آن شروع به جداسازی گیره های سیاه و رنگی از هر دو خودرو نمایید. توجه داشته باشید که این کار باید از گیره های منفی شروع گردد. به این ترتیب که ابتدا باید سر منفی کابل سیاه را از پایه موتور خودروی معیوب جدا کرده و پس از آن به سراغ باتری خودروی سالم بروید و سر کابل سیاه را از قطب منفی آن جدا نمایید. پس از آن نیز نوبت به جدا کردن گیره های رنگی یا همان قرمز از قطب های مثبت باتری دو خودرو می رسد. در این جا ترتیب باز کردن دو سر کابل رنگی یا قرمز برخلاف کابل سیاه از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

به این ترتیب مراحل جامپ استارت کردن یا باتری به باتری کردن خودرویی که باتری آن از شارژ خالی شده است به سرانجام می رسد و می توان از آن مثل گذشته استفاده کرد. پس از روشن شدن موتور خودرو، اتومبیل باید مدتی کار کند تا باتری آن به طور کامل برای فعالیت مجدد آماده گردد. چه بسا که اگر بلافاصله موتور خودرو را خاموش کنید برای روشن کردن مجدد آن با مسائلی روبرو شوید.

به هر حال در مطلب پیش رو تا حد امکان و به شکل ساده و قابل فهم به دلایل خوابیدن باتری ماشین و رایج ترین و دم دست ترین راه های ممکن برای حل کردن این مشکل اشاره شد.

منبع: setare.com
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1437

به "علت خوابیدن باتری ماشین چیست و چگونه می توان آن را حل کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت خوابیدن باتری ماشین چیست و چگونه می توان آن را حل کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید