سرنوشت سنای آمریکا در دستان ایالت جورجیا

به گزارش مجله پیامکی، در ترکیب فعلی سنا 50 کرسی در اختیار جمهوری خواستار و 48 کرسی متعلق به دموکرات ها است. اگر دموکرات ها در انتخابات فردا پیروز شوند، ترکیب مجلس 50-50 خواهد شد.

سرنوشت سنای آمریکا در دستان ایالت جورجیا

خبرنگاران؛ حسین هوشمند- در 3 نوامبر که انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار گشت، انتخابات سنا هم در 35 کرسی برگزار گشت. اما به دلیل این که در دو کرسی ایالت جورجیا انتخابات به دور دوم رفت، هنوز تکلیف اکثریت سنا مشخص نشده است.

دموکرات ها در انتخابات نوامبر برخلاف نظرسنجی ها و پیش بینی ها عملکرد ضعیفی داشتند و نتوانستند اکثریت سنا را از آن خود نمایند. آنها توانستند در دو کرسی آریزونا و کلرادو سناتورهای جمهوری خواه را شکست دهند، اما در آلاباما کرسی خودشان را از دست دادند. در مجموع دموکرات ها یک کرسی به دست آوردند، ولی برخلاف انتظار نتوانستند در ایالت های آیووا، کارولاینای شاقتصادی، کارولاینای جنوبی و مین پیروز شوند.

پس از انتخابات نوامبر ترکیب مجلس سنا این گونه است که 50 کرسی در اختیار جمهوری خواستار و 48 کرسی متعلق به دموکرات ها است. اگر دموکرات ها پیروز شوند در دو کرسی جورجیا که انتخابات آن فردا برگزار می گردد، پیروز شوند ترکیب مجلس سنا 50-50 خواهد شد، در این صورت معاون رئیس جمهور (از 20 ژانویه، کامالا هریس) که به صورت تشریفاتی رئیس مجلس سنا است و در مواقعی که آرا برابر 50 گردد، حق رای خواهد داشت، موجب خواهد شد تا اکثریت مجلس سنا در دست دموکرات ها باشد.

اما اگر جمهوری خواستار بتوانند در یک کرسی هم پیروز شوند، اکثریت خودشان را در این مجلس حفظ خواهند کرد.

سرنوشت مجلس سنا برای دولت بایدن بسیار حیاتی است، اگر دموکرات ها بتوانند اکثریت را در اختیار بگیرند، با توجه به در اختیار داشتن دولت و مجلس نمایندگان کار آسانی برای پیشبرد سیاست های خودشان خواهند داشت. اما اگر جمهوری خواستار اکثریت خودشان را حفظ نمایند، با توجه به اهمیت سنا، می توانند در جهت تصویب سیاست های مدنظر دولت بایدن سنگ اندازی نمایند و در نتیجه بایدن مجبور به معامله با آنها خواهد شد که این مسئله منجر به محافظه کارانه شدن سیاست های وی خواهد شد.

میدان نبرد: جورجیا

طبق قوانین جورجیا در صورتی که هیچ کدام از کاندیداها نتوانند 50 درصد آرا را کسب نمایند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. به همین دلیل فردا سناتور دیوید پردو با جان آساف و سناتور کلی لوفلر با رافائل وارناک رقابت خواهند کرد.

با توجه به این که هیچ دموکراتی از سال 2000 نتوانسته در انتخابات فرمانداری و سنا در این ایالت پیروز گردد، در حالت عادی دموکرات ها شانس چندانی برای پیروزی در این ایالت جنوبی و محافظه کار نداشتند. اما سال جاری به لطف افزایش مشارکت سیاهپوستان در این ایالت که منجر به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری که اولین پیروزی یک دموکرات در 28 سال گذشته در جورجیا بود، امیدهای دموکرات ها برای پیروزی در سنا بیشتر شده است.

اگر انتخابات تنها در یک کرسی برگزار می شد، شانس دموکرات ها بیشتر بود اما در شرایط فعلی که هر دو کرسی سنا در جورجیا به رای گذاشته شده است، پیروزی دموکرات ها در هر دو کرسی کار دشواری است.

نظرسنجی ها نشان می دهد که رقابت میان چهار کاندیدا بسیار نزدیک است و در مقطع فعلی دو کاندیدای دموکرات با فاصله اندکی پیشتاز هستند.

در میانگین نظرسنجی های انجام شده توسط نیت سیلور، آساف با 1.2 درصد جلوتر از پردو است و در میانگین نظرسنجی های آر سی پی هم آساف با 0.8 درصد اختلاف پیشتاز است.

وارناک در میانگین نیت سیلور، با 1.8 درصد اختلاف جلوتر است و در میانگین آر سی پی هم با 1.8 درصد اختلاف پیشتاز است.

البته فاصله میان کاندیداها آنقدر کم است که نتوان به طور قطعی به آن استناد کرد. شایان ذکر است که قبل از انتخابات نوامبر، آساف در میانگین نظرسنجی ها با 0.7 درصد اختلاف جلوتر بود اما در انتخابات با 1.8 درصد اختلاف، رقابت را به پردو واگذار کرد.

به دلیل اهمیتی که نتیجه این انتخابات در سرنوشت اکثریت مجلس سنا دارد، هر دو حزب کوشش زیادی برای پیروزی در انتخابات نموده اند. انواع فعالیت های انتخاباتی و تبلیغ های تلویزیونی مختلف در این دو ماه انجام شده و اوباما، بایدن و ترامپ هم به صورت حضوری به این ایالت سفر نموده اند و از کاندیداها حمایت نموده اند. امشب هم بایدن و ترامپ در ایالت حاضر خواهند بود و به تبلیغ خواهند پرداخت.

از حیث جمع آوری یاری اقتصادی دو کاندیدای دموکرات در عرض یک ماه پس از انتخابات نوامبر توانستند بیش از 100 میلیون دلار یاری اقتصادی جمع نمایند که این میزان حدوداً 20 تا 30 درصد بیشتر از رقبای جمهوری خواه بوده است.

تا به امروز حدود 3 میلیون نفر در به صورت حضوری و پستی در انتخابات شرکت نموده اند که این میزان تقریباً 40 درصد رای دهندگان را تشکیل می دهد و 60 درصد هم در روز انتخابات شرکت خواهند کرد. با توجه به این که هویت حزبی رای دهندگان غیرحضوری مشخص نیست، نمی توان حدس زد از این 3 میلیون نفر چند نفر دموکرات یا جمهوری خواه بوده اند، اما با توجه به رکوردشکنی تعداد رای دهندگان زودهنگام و غیرحضوری در انتخابات سال جاری، جمهوری خواستار نگران این افزایش مشارکت شده اند.

در حالی که در انتخابات نوامبر افزایش مشارکت سیاهپوستان در این ایالت موجب پیروزی بایدن شد و 27 درصد رای دهندگان در انتخابات سنا در نوامبر را سیاهپوستان تشکیل می دادند، حالا در آرای غیرحضوری و پستی دور دوم، بیش از یک سوم رای دهندگان سیاهپوست بوده اند، این موضوع موجب امیدواری دموکرات ها شده است.

یکی دیگر از امیدهای دموکرات ها کاهش مشارکت هواداران ترامپ در انتخابات است. پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شکست ترامپ، وی و اطرافیانش بارها به فرماندار و وزیر داخلی جورجیا (مسئول برگزاری انتخابات) که هر دو جمهوری خواه هستند، حمله کردند و آنها را متهم به تقلب در انتخابات کردند. در این شرایط لین وود، یکی از اعضای تیم حقوقی ترامپ در یک سخنرانی از مردم درخواست کرد تا دور دوم انتخابات سنا را بایکوت نمایند.

با وجود این که ترامپ از دو سناتور جمهوری خواه حمایت نموده است، اما پیش بینی می گردد که زیر سوال بردن سیستم انتخاباتی و مقامات جمهوری خواه جورجیا توسط وی و وکلایش موجب کاهش مشارکت بعضی از جمهوری خواستار در انتخابات گردد. امری که در آرای غیرحضوری و پستی خودش را نشان داده و میزان مشارکت سفیدپوستان مناطق روستایی و دو شهر شاقتصادی ایالت که پایگاه رای جمهوری خواستار است، کاهش یافته است.

به دلیل عدم پیروزیت نظرسنجی ها در پیش بینی چند کرسی مهم در سنا در انتخابات نوامبر، نمی توان با اتکا به نظرسنجی ها دو کاندیدای دموکرات را برنده قطعی انتخابات دانست. اما اگر دموکرات ها بتوانند در هر دو کرسی به پیروزی دست پیدا نمایند و اکثریت سنا را از آن خود نمایند، معجزه ای سیاسی برای آنها اتفاق افتاده است.

کارشناس آمریکا

منبع: عصر ایران
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1385

به "سرنوشت سنای آمریکا در دستان ایالت جورجیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت سنای آمریکا در دستان ایالت جورجیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید