روش پرورش زالو در منزل با سرمایه اندک

به گزارش مجله پیامکی، پرورش زالو در منزل نیاز به فضا، تجهیزات و سرمایه اولیه کمی دارد. زالوها برای رشد کامل و رسیدن به مصارف درمانی به دو سال زمان نیاز دارند.

روش پرورش زالو در منزل با سرمایه اندک

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - زالو درمانی و استفاده از زالو در پزشکی قدیم بسیار مرسوم بوده است. درآمد پرورش زالو در منزل نیاز به فضا و سرمایه اولیه بسیار کمی دارد و می تواند در محیط داخل یا فضاهای بدون استفاده خانه انجام گردد. با توجه به گسترش بیکاری و در مقابل آن نیاز زیاد بازار و گرایش افراد جامعه به سمت طب سنتی این شغل می تواند با درآمد بالای خود به عنوان یک شغل خانگی مطلوب محسوب گردد و بسیاری از شرکت ها به صورت تضمینی قرارداد با فرد بسته و زالوهای تولید شده در منزل را خریداری می کنند. چنانچه شما نیز علاقمندید تا با نحوه پرورش زالو در منزل آشنا شوید، با خبرنگاران همراه شد.

نحوه پرورش زالو در منزل

برای پرورش و تولید زالوی طبی در منزل نیاز به فضای کمی است و حتی 10 متر فضا نیز برای این کار کفایت می کند. به طور معمول 12 ماه زمان کل دوره پرورش زالوها می باشد و در تابستان زالوها شروع به تکثیر می کنند.

  • برای پرورش زالو در منزل شما نیاز به یک مخزن کوچک که می تواند یه ظرف آکورایوم یا وان و ظروف پلاستیکی بزرگ باشد دارید. توصیه ما به شما استفاده از ظروف شفاف است تا بتوانید محل زندگی زالوها را مشاهده و از هر گونه تغییر شرایط آنها مطلع باشید. ابعاد مخزن بستگی به اندازه و تعداد زالو دارد مثلاً برای 1000 عدد لارو زالو می توان مخزن 5 لیتری در نظر گرفت.

  • لازم به ذکر است مخزن انتخابی بایستی حتما دربدار باشد تا امکان خروج زالوها از مخزن وجود نداشته باشد، همچنین شما می توانید از مقداری پارچه کتان و محکم کردن آن با لاستیک برای پوشاندن سر ظرف استفاده کنید.

  • برای ادامه کار شما نیاز به مقداری خزه دارید که می توانید آن را از گل فروشی تهیه کنید و اگر در مناطق با آب و هوای مرطوب هستید مقداری خزه را از پای درختان جمع آوری کنید.

  • دقت کنید! برای پرورش زالو در منزل حتما لارو زالو را از مراکز مطمئن و مورد تایید مصارف پزشکی تهیه کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.

  • توجه داشته باشید، قبل از پرورش زالوها ضروری است، لارو را در یک دوره حداقل 2 ساله قبل از پرورش نزد خود نگه دارید. زالو برای رسیدن به بلوغ جنسی به 2 تا 3 سال زمان نیاز دارد.

  • زالو ها را به صورت جفت در یک ظرف یا استخر کم عمق یا آکواریم با 1 لیتر آب با لایهای از خزه در پایین به طوری که سطح خزه شیب دار باشد و یک سمت آن درون آب و سمت دیگر در بیرون آب باشد، قرار دهید. در مورد انتخاب جنسیت زالوها نگران نباشید، چون زالوها دو جنسه هستند.

  • ذکر این نکته ضروری است که آب باید بدون کلر باشد. پس اجازه دهید آب 24 ساعت بماند تا کلر آن خارج گردد و یا از محلولهای ضد کلر آب که در آکورایوم فروشی ها هست استفاده کنید.

  • بهترین دمای آب برای پرورش زالو بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است.

  • زالو ها را هر 20 روز تغذیه کنید. خون کله پاچه گاو بهترین منبع تغذیه زالو ها هستند.

  • زالوها را برای مدت یک ماه در کنار هم نگهداری کنید تا امکان تولید مثل فراهم گردد. در این مدت زالوها بر روی سطح آب و روی خزه ها پیله می بافند. این کار می تواند تا تولید زالو های بچه از 1 تا 9 ماه بسته به زمان دریافت اسپرم توسط زالوهای مادر به طول بیانجامد.

  • به طور کلی زالو های بالغ معمولا بین 1 تا 5 پیله تولید می کنند که هر پیله می تواند تا 30 عدد زالو تولید کند ولی به طور معمول این تعداد 15عدد برای هر پیله است.

  • زمان خارج شدن زالوها از داخل پیله، 3 تا 5 هفته طول خواهد کشید. زالوها برای رشد کامل و رسیدن به مصارف درمانی به دو سال زمان نیاز دارند.

سایر نکات مهم در پرورش زالو طبی

با توجه به زندگی گروهی زالوها، ضروری است از هر گونه عوامل بیماری زا اجتناب کنید چرا که با کوچکترین بیماری 1000 زالو درگیر می شوند و 1000 زالو ضرر می کنید .

برای پرورش زالو در منزل، می توانید زالوها را در گل همراه زالو، در یخچال و در دمای 7 درجه سانتیگراد بیش از یک ماه نگهداری کنید، بدون اینکه هیچ گونه آسیبی به زالو و قدرت مکندگی آنها وارد گردد. البته توجه داشته باشید، ضروری است پس از گذشت مدت زمان یک ماه حتماً گل تعویض گردد زیرا زالو به خاطر پوست اندازی که دارند به نوعی از خود لعاب پس می زنند که باعث از بین رفتن شرایط مناسب نگهداری زالو در آن بستر می گردد .

توصیه آخر اینکه بهتر است برای شروع پرورش زالو در منزل از تجربیات افرادی که این راستا را طی کرده اند استفاده کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1347

به "روش پرورش زالو در منزل با سرمایه اندک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش پرورش زالو در منزل با سرمایه اندک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید