معرفی و روش نگهداری دو نخل تزیینی فونیکس و اریکا

به گزارش مجله پیامکی، نخل های تزیینی اغلب در مناطق گرمسیری رشد می نمایند. ولی در صورتی که شرایط نگهداری آن ها مثل دما، نور و رطوبت و کوددهی در مناطق دیگر نیز فراهم گردد به خوبی می توانند رشد نمایند.

معرفی و روش نگهداری دو نخل تزیینی فونیکس و اریکا

خبرنگاران به معرفی و شرح شرایط نگهداری دو نخل زینتی پرکاربرد به نام های فونیکس و اریکا پرداخته است و اطلاعات کاملی از آنها را در اختیار شما قرار می دهد.

معرفی نخل تزیینی فونیکس

نام علمی این گیاه canariensis Phoenix می باشد که در فارسی آن را فونیکس یا نخل زینتی می خوانند. این گیاه از خانواده Palmaceae می باشد و دارای 17 گونه است.

نخل زینتی فونیکس در واقع گیاه بومی مناطق جنگلی شرق آسیاست که واریته های مختلف دارای ارتفاع مختلف هستند. بعضی از آنها مثل نخل خرمای مینیاتوری نهایتا 30 سانتی متر رشد می نمایند و بعضی نیز در طبیعت ممکن است تا 2 متر هم رشد داشته باشند.

فونیکس مانند سایر گیاهان هم خانواده خود طاقت سرمای زمستانی را ندارد. وقتی سرمای زمستان به منفی 10 درجه سانتی گراد می رسد احتمال از بین رفتن این نخل وجود دارد اما سرمای کمتر از صفر درجه سانتی گراد نیز موجب سرمازدگی شدید برگ های آن می گردد. بهتر است در مناطق سرد از کاشت نخل ها در فضای باز خودداری گردد.

توجه داشته باشید که اگر جوانه انتهای نخل در زمستان با گونی پوشانده گردد، دوباره در بهار برگ های آن سبز می گردد و سلامت خود را حفظ می نماید. فونیکس برگ های شانه ای شکل دارد و می تواند مثل یک گیاه آپارتمانی در داخل ساختمان نگهداری گردد.

شرایط نگهداری نخل تزیینی فونیکس

نور: متوسط و غیرمستقیم.

دما: متوسط دما برای این گیاه حداقل 10درجه و حداکثر 16 درجه سانتیگراد است.

خاک: درختان نخل در خاک های حاصلخیز بهتر رشد می نمایند. مناسب ترین بستر برای این نخل، مخلوطی است از دو سهم خاک باغچه و یک سهم خاک برگ.

کوددهی: در فصول رشد این گیاه نیاز کودی بالایی دارد. هر 15 الی 20 روز یک بار کوددهی را انجام دهید و در فصول استراحت نیازی به کوددهی نیست.

روش آبیاری: سعی کنید خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید. در زمستان هفته ای یک بار و در تابستان دو تا سه بار در هفته به آن آب بدهید.

تکثیر: به طور کلی نخل ها از هر نوعی که باشند از طریق کاشت بذر (هسته) و یا پاجوش زیاد می شوند. جدا کردن پاجوش آسان ترین روش برای تکثیر این گیاه است.

آفات و بیماری ها: حساس به حشرات سپر دار و کنه های قرمز تار عنکبوتی تحت شرایط گلخانه ای می باشد.

نخل تزیینی اریکا

نام علمی این گیاه CHRYSALIDOCARPUS LUTESCENS است که در فارسی به آن نخل تزیینی اریکا گفته می گردد و از خانواده اریکاسه (ARECACEAE) می باشد. اریکا گیاه بومی مناطق جنوب شرقی آسیا (ماداگاسکار) است و از مشخصات ظاهری گیاه اریکا می توان به برگهای سبز رنگ و بلند و کشیده آن اشاره نمود.

نخل زینتی اریکا در محیط های حاره ای و مرطوب رشد بسیار خوبی خواهد داشت ولی به دلیل سازگاری این گیاه، در فضاهای آپارتمانی و سربسته نیز می توان از آن نگهداری نمود.

شرایط نگهداری نخل تزیینی اریکا

نور: اریکا گیاهی سایه خواه است و بهترین عملکرد را در فضایی که دارای نور غیر مستقیم باشد از خود نشان می دهد.

دما: این گیاه بومی مناطق گرمسیری است به همین دلیل درهوای گرم با دمای حداقل 15 و حداکثر 30 درجه سانتی گراد شرایط مساعدی خواهد داشت.

خاک: بهترین خاک برای این نخل تزیینی ترکیبی از خاک برگ و ماسه با زهکشی مناسب می باشد.

روش کود دهی: در فصل رشد ماهی یک بار می توان این گیاه را با کود کامل گیاهان آپارتمانی کوددهی نمود.

آبیاری: اریکا در فصل رشد به آبیاری منظم دو تا سه بار در هفته نیازمند است ولی در فصل های سرد به آبیاری کمتری نیاز دارد مثلا یک بار در هفته. دقت کنید طوری باید آبیاری را انجام دهید که خاک گیاه همیشه مرطوب باشد.

رطوبت: این گیاه رطوبت طلب است، به همین منظور روزانه از اسپری آب برای حفظ رطوبت آن بهره ببرید یا در زیرگلدانی آن آب بریزید.

تکثیر: گیاه اریکا به دو طریق کاشت بذر و جداسازی پاجوش از گیاه مادری قابل تکثیر است.

با سرد شدن هوا میزان آلاینده های هوا افزایش یافته و می توان برای مقابله با آلودگی هوا از گیاهان زینتی آپارتمانی استفاده کرد. به این منظور ما استفاده از 10 گیاه تصفیه نماینده هوا و زینتی برای منزل را به شما پیشنهاد می کنیم.
منبع: setare.com
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1370

به "معرفی و روش نگهداری دو نخل تزیینی فونیکس و اریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی و روش نگهداری دو نخل تزیینی فونیکس و اریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید