دولت جوابگو، نتیجه استفاده از فناوری در حکمرانی

به گزارش مجله پیامکی، شفافیت و جوابگو کردن دولت در ارائه خدمات از مهمترین پیامدهای به کارگیری از فناوری در عرصه حکمرانی است.

دولت جوابگو، نتیجه استفاده از فناوری در حکمرانی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، پنجمین نشست از سلسله نشست های حکمرانی فناورانه مرکز پژوهشی در صفحه اینستاگرام این مرکز پخش شد.

میثم مظفر پژوهشگر حوزه حکمرانی و سیاستگذاری عمومی و حسین میرزایی پژوهشگر عرصه دولت الکترونیک میهمانان این قسمت از برنامه آرا پلاس بودند.

مظفر در آغاز این برنامه به تبیین تفاوت های ساختاری حکومت با حکمرانی در عرصه سیاستگذاری عمومی پرداخت و بکارگیری ذینفعان را در تمام مراحل سیاستگذاری مهمترین تفاوت دو مفهوم حکومت و حکمرانی بیان نمود.

وی به مهمترین پیامدهای بکارگیری فناوری در عرصه حکمرانی اشاره نمود و 13 پیامد حضور فناوری در عرصه حکمرانی را توضیح داد.

وی گفت: شفاف سازی، ارتقا پاسخگویی دولت در ارائه خدمات به مردم، مشارکت جویی حداکثری شهروندان در عرصه حکمرانی، حاکمیت قانون در تمام عرصه های حکمرانی، دسترسی برابر تمام شهروندان به خدمات عمومی و توسعه عدالت اجتماعی، حفظ کرامت انسانی و ارتقا تکریم ارباب رجوع، ارتقا صحت عملکرد و جلوگیری از فساد اداری، تسریع ارائه خدمات و صرفه جویی در زمان ارباب رجوع، اعمال نظارت کارآمد و گسترده هوشمند بر فرآیندهای دولت، صرفه جویی در منابع و افزایش اثربخشی خدمات دولتی، امکان ایجاد حکمرانی شبکه ای و ارتقا تصمیم گیری های صحیح توسط حکمرانان از فواید این عرصه است.

وی در ادامه با تبیین موضوعشفافیتبه عنوان یکی از مهم ترین پیامدهای بهره گیری از فناوری در عرصه حکمرانی، رسیدن به عدالت مطلوب را بدون حضور فناوری در سیستم موجود اداری کشور غیر ممکن دانست و دسترسی یکسان عموم مردم به اطلاعات را مقدمه شفاف سازی به یاری فناوری در عرصه حکمرانی بیان نمود.

مظفر به این نکته اشاره نمود که شفاف سازی با بهره گیری از فناوری در حکمرانی آگاهی عمومی نسبت به رویه ها و روش های ارائه خدمات عمومی سازمانها را ارتقا می بخشد و مانع اتخاذ تصمیمات مهم در عرصه سیاستگذاری عمومی به دور از چشم مردم و بصورت مخفیانه و توسط گروهی خاص و کوچک می گردد.

پرداخت وام یک میلیونیکرونابدون فناوری ممکن نبود

در ادامه این گفت و گو میرزایی به بیان تجربه بکارگیری فناوری در حوزه پرداخت وام یک میلیون تومانی کرونا پرداخت.

وی، اقناع مدیران دولتی جهت بکارگیری از فناوری در ارائه خدمات را یکی از مهمترین دغدغه های مجموعه های فناور در کشور دانست.

میرزایی بیان نمود: پرداخت وام یک میلیون تومانی کرونا به مشمولین در سرتاسر کشور، بدون بکارگیری فناوری و با بکارگیری فرآیندهای سنتی مرسوم یعنی مراجعه افراد به شعب بانکها و امضا برگه های متعدد. ارائه چنین سرویسی در مدت زمان کوتاه و با در نظر دریافت شرایط کرونایی کشور غیرقابل امکان بود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1596

به "دولت جوابگو، نتیجه استفاده از فناوری در حکمرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت جوابگو، نتیجه استفاده از فناوری در حکمرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید