تور هند: دهلی در یک نگاه

به گزارش مجله پیامکی، دهلی، دومین کلانشهر بزرگ هند است که در ناحیه مرکزی نیمه شمالی هند و در ساحل غربی رود یامونا (جمنا) واقع شده است.

تور هند: دهلی در یک نگاه

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

دهلی یکی از شهرهای هند است که در استان دهلی قرار گرفته است، دهلی و دهلی نو دارای تاریخی به وسعت رود مقدس (در مذهب هندو) یامونا هستند. این رود به عنوان یک تقسیم کننده طبیعی عمل می نماید که دهلی نو در بخشی غربی و دهلی قدیم در سمت شرقی آن را از هم جدا می نماید. این شهر آسیایی با قدمتی افزون بر 5000 سال به همراه دمشق و بنارس از قدیمی ترین شهرهای دنیا محسوب می شود و آثار دوران تمدن موهنجودارو یا دره رود سند در آن یافت شده است. این شهر تا به امروز 11 بار ویران گشته و از نو ساخته شده است و اولین مرکز حکومت مسلمانان از قرن دوازده تا 19 میلادی بوده است. اولین جنگ برای استقلال سرزمین هند، درسال 1875 در شهر دهلی به وقوع پیوست. انگلیسی ها در سال 1911 مرکز حکومت خود را از کلکته به این شهر انتقال دادند.

طراحی و احداث دهلی نو بلافاصله پس از استقرار حکومت انگلیسی ها، به وسیله یک معمار برجسته انگلیسی به نام ادوین لوتینز در جنوب دهلی شروع شد. دهلی نو پس از استقلال به عنوان مرکز هند معرفی گردید. دهلی قدیمی ترین ناحیه مسکونی دنیا به شمار می رود که تا به امروز همیشه مسکونی بوده است. این شهر آمیخته ای از جامعه سنتی و مدرن بوده و نمودی از اجتماع مذاهب، قومیت ها و فرهنگ های مختلف است که از طرف شرق به استان اوتارپرادش و از طرف شمال، غرب و جنوب به استان هاریانا محدود می شود؛ و تماما روی جلگه رود گنگ واقع است.

جمعیت این شهر طبق آمار سال 2012 معادل 18 میلیون نفر بوده که در مساحت 1٬483 کیلومتر مربعی آن ساکن هستند. زبان رسمی و رایج این شهر شامل انگلیسی، اردو و هندی است. بر اساس آمار سال 2011، 79.8 درصد مردم به هندوئیسم، 14.5 درصد به اسلام، 2.9 درصد به مسیحیت معتقد هستند؛ هر چند که اقلیت های مذهبی نظیر یهودی، بودایی و غیره نیز در این شهر آزاد هستند.

آب و هوای دهلی به نظر بسیار شگفت انگیز است. با وجود اینکه در طی زمستان کاملا سرد است، هنوز هم ماه های نوامبر تا مارس با روزهای گرم که سردی شب ها را مقداری جبران می نماید، برترین زمان سفر به این شهر به شمار می فرایند. از ماه آوریل تا ژوئن درجه حرارت هوا به صورت موشک وار بالا می رود و گاهی می تواند غیرقابل تحمل شود.

شرکت حمل و نقل دهلی بزرگترین مجموعه ای است که از اتوبوس های سازگار با محیط زیست استفاده می نماید و به همین علت این شهر بیشترین اتوبوس های دوستدار محیط زیست را در دنیا دارد! متروی دهلی دومین متروی شلوغ و برتر در دنیا است.

از جاذبه های دهلی می توان به قلعه سرخ (Red Fort)، گورودوارا بانگلا صاحب (Gurudwara Bangla Sahib)، دروازه هند (India Gate)، مسجد جامع دهلی (Jama Masjid)، مقبره همایون (Humayuns tombe)، اقامتگاه رییس جمهور (Rashtrapati Bhavan)، گاندی اسمیریتی و بنای یادبود مهاتما گاندی (Gandhi Smriti and the Mahatma Gandhi Memorial)، موزه ملی (National Museum)، پارک ملی جانورشناسی دهلی (National Zoological Park)، معبد نیلوفر آبی (Lotus Temple) و... اشاره نمود که باید در تور دهلی از آن ها تماشا کنید.

مراکز خرید دهلی عبارتند از بازار دیلی هات (Dilli Haat)، بازار پالیکا (Palika)، بازار South Extension، منطقه تجاری قرول باغ (Karol Bagh)، چاندنی چوک (Chandni Chowk)، بازار ساروجینی ناگار (Sarojini Nagar)، لاجپات ناگار (Lajpat Nagar)، بازار گریتر کیلاش (Greater Kailash) و... .

برای سوغاتی نیز می توانید صنایع دستی، اشیای قدیمی، جدیدترین مدهای اروپایی، محصولات چرمی، فرش، پارچه، ابریشم، سنگ های قیمتی حکاکی شده، منبت کاری و اشیای چوبی، زیورآلات و جواهر، انواع لوازم دکوری و تزیینی، لباس، شال و پارچه، عود و عطر و ادویه جات تهیه کنید.

منبع: کجارو / / کجارو
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1973

به "تور هند: دهلی در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هند: دهلی در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید