علت شتابزدگی در اعلام موفقیت واکسن های داخلی کرونا چیست؟

به گزارش مجله پیامکی، افشین داورپناه؛ مینو محرز درباره واکسن روسی کرونا چیزی می گوید و سخنگوی سازمان غذا و دارو چیزی دیگر. در این میان دیگران هم بدون این که مراجع علمی واکسن داخلی آن ها را تایید نموده باشد، خودشان واکسن خودشان را تایید و اعلام می نمایند.

علت شتابزدگی در اعلام موفقیت واکسن های داخلی کرونا چیست؟

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

ظاهرا مسابقه ای داخلی برای فراوری واکسن کرونا شروع شده است. در حالی که هنوز واکسن های داخلی مراحل آزمایشی را پشت سر می گذارد بعضی عجله دارند تا هر چه زودتر موفقیت در این زمینه را به نام خودشان ثبت نمایند.

پرده اول

به کیانوش دنیا پور پیشنهاد می کنم، ایشان پیشه سخنگویی را کنار بگذارند و سخن نگویی پیشه نمایند!

مینو محرز گفته است که من واکسن روسی کرونا را نمی زنم، چون اطلاعاتی درباره کم و کیف این واکسن منتشر نشده. سازمان غذا و داروی ایران هم مرجع تایید این واکسن نیست بلکه سازمان غذا و داروی ایران زمانی می تواند دارو و واکسنی را تایید کند که پیش از آن دارو یا واکسن، مورد تایید سازمان بهداشت دنیای قرار گرفته باشد.

مینو محرز البته عضو ستاد ملی کروناست و مسئولیت آزمایش های بالینی ویروس ها هم ظاهرا با ایشان است.

آقای کیانوش دنیا پور، که اینک سخنگوی سازمان غذا و دارو است، امروز واکنش تندی به نظر مینو محرز نشان داده و گفته است: ایشان (خانم محرز) شأنی برای ارزیابی واکسن روسی ندارد!

آیا این ادبیات برای یک سخنگو پسندید (اقناعی، محترمانه، همه جانبه نگر) است؟ با این برخورد فقط این شائبه تقویت می گردد که ظاهرا حتی متخصصان هم اجازه ندارد از کم و کیف واکسن روسی سوال بپرسند. واکسنی که هنوز گزارش های شفافی از چگونگی و نتایج تست و کاربرد آن ارائه نشده است. آیا در این باره نباید سئوال پرسید؟

دنیا پور در گزارشی که روزنامه دنیا صنعت منتشر نموده با تاکید بر این که مرجع تایید واکسن، سازمان غذا و دارو است گفته است: اگر ایشان (مینو محرز) مطالعه ای در این زمینه دارند، می توانند به سازمان غذا و دارو جهت آنالیز ارائه دهند. در غیر این صورت، اظهارنظر سلیقه ای، وجهه علمی و فنی نخواهد داشت.

پرده دوم

یقینا همه از فراوری واکسن کرونا، آن هم به دست متخصصان داخلی مسرور خواهند شد.

مروز در خبر خبرگزاری فارس آمده است که جلیلی، که گفته شده مسئول گروه آزمایش های واکسن کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام است، امروز بسیار با عجله اعلام نموده است که: آزمایش های ما نشان داده که واکسن ایرانی که ما فراوری کردیم توانسته است حتی به طور کامل با ویروس کرونای انگلیسی مقابله کند.

بر اساس خبر خبرگزاری فارس در مینو محرز در واکنش به این خبر گفته است: این خبر خستگی را از تن ما درآورد!

در واقع، به طور ضمنی نقل قول محرز به نام تایید موفقیت این واکسن ذکر شده است!

1. جناب جلیلی شما چگونه واکنسی که هنوز حتی مرحله تست بالینی را انجام نداده است تایید می کنید؟

2. آیا شما صلاحیت این کار را دارید؟ شما صلاحیت تایید این واکسن را بدون رعایت پروتکل های لازم دارید؟ شما صلاحیت رسانه ای کردن و اعلام چنین موضوعی را دارید؟

3. وزارت بهداشت و آقای دنیا پور بهتر نیست درباره این تایید های عجولانه و بیشتر احساسی واکنش نشان بدهند؟

4. ظاهرا مسابقه فراوری واکسن در کشور راه افتاده! و همه خودشان واکسن خودشان را تایید و به طور رسمی اعلام می نمایند!

گویا همه می خواهند زودتر چنین دستاوردی را به نام خودشان بزنند! پس وزارت بهداشت، مراجع علمی داخلی و خارجی، و ستاد ملی کرونا کجای این ماجراست؟

در چند ماه اخیر رییس ستاد اجرایی فرمان امام بار ها درباره مراحل و چگونگی فراوری واکسن سخن گفته اند. آیا چنین اطلاع رسانی ها و اعلام هایی نباید به وسیله مراجع علمی مرتبط انجام گردد؟ ما وزارت بهداشت و مراجع رسمی مرتبط در این باره نداریم؟

5. چرا وقتی هنوز مراحل تست و آزمایش هنوز انجام نشده، چنین عجولانه عمل می گردد؟ تجربه کرونایاب مستعان برای درس آموزی کافی نبود؟

منبع: فرارو
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1728

به "علت شتابزدگی در اعلام موفقیت واکسن های داخلی کرونا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت شتابزدگی در اعلام موفقیت واکسن های داخلی کرونا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید