تغییر مغز خلبانان جنگنده هادر طول زمان!

به گزارش مجله پیامکی، دانشمندان می گویند خلبانان به خاطر مواجهه با نیروی گرانش متفاوت و پردازش سریع اطلاعات متناقض، به لحاظ مغزی دچار تغییراتی می شوند.

تغییر مغز خلبانان جنگنده هادر طول زمان!

محققان با آنالیز مغز خلبانان جنگنده های F16 دریافته اند که مغز آن ها چطور در بلندمدت خود را با شرایط فشار و سطوح متفاوت گرانش تطبیق داده است و می تواند با سرعت اطلاعات متناقض را پردازش کند. این تغییرات ظاهراً بی شباهت به تغییراتی که در مغز فضانوردان به وجود می آید، نیست.

پژوهشگران با تحلیل اسکن های MRI می گویند آن دسته از خلبانانی که مدت زیادی پرواز نموده اند، در بخش هایی از مغز خود که مربوط به پردازش اطلاعات حسی حرکتی است، الگو های ارتباطی خاصی دارند که با افراد غیرخلبان فرق می نماید. دانشمندان مدعی اند که این یافته ها می تواند با در نظر گرفتن اثر پرواز بر مغز، به توسعه روش های یادگیری پیشرفته ای منجر گردد که برای خلبانان یا فضانوردان مفید خواهد بود.

پژوهش دانشمندان روی مغز خلبانان چه نتایجی داشت؟

دانشمندان در این پژوهش 10 خلبان جت های جنگنده نیروی هوایی بلژیک را آنالیز و اسکن MRI مغز این افراد را با افراد غیرخلبان مقایسه کردند. پروفسور فلوریس وویتس از دانشگاه آنتورپ که محقق ارشد این مطالعه بوده است، می گوید: خلبانان جنگنده ها شباهت های جالبی با فضانوردان دارند. هر دو گروه ظاهراً در برابر سطوحی از نیروی گرانش قرار می گیرند که با گرانش سطح زمین فرق دارد. بعلاوه، هر دو گروه باید قادر به تفسیر سریع اطلاعات بصری باشند.

تفاوت های قابل توجه میان مغز خلبانان باتجربه و کم تجربه نشان می دهد که تغییرات مغزی با افزایش ساعات پرواز بیشتر می گردد. خلبانان باتجربه در بخش های جلویی مغز خود ارتباطات بیشتری دارند و این تغییر احتمالاً تحت تأثیر احتیاج های شناختی بیشتر در هنگام پرواز جت های پیشرفته است. وجود ارتباط میان بخش های پردازش اطلاعات حسی و بصری هم در خلبانان باتجربه دیده شده است.

محققان می گویند این پدیده می تواند حاصل احتیاج خلبانان به سازگاری با پردازش های چندگانه و مواجهه با اطلاعاتی باشد که ممکن است به لحاظ حسی و بصری با هم تناقض داشته باشند. دکتر ویلهلمینا رادستیک، دیگر پژوهشگر ارشد این مطالعه می گوید این یافته ها می تواند زمینه ساز پژوهش های بیشتر برای کسب اطلاعات نو پیرامون قابلیت های تطبیق پذیری مغز در محیط های نامتداول گرانشی باشد.

نتایج این مطالعه در Frontiers in Physiology منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 27 بهمن 1401 بروزرسانی: 27 بهمن 1401 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2176

به "تغییر مغز خلبانان جنگنده هادر طول زمان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر مغز خلبانان جنگنده هادر طول زمان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید