تصاویری دلهره آور از گردباد قطبی در کانادا و آمریکا

به گزارش مجله پیامکی، گردباد قطبی در کانادا و آمریکا

جریان ها و حلقه های باد در لایه فوقانی جو به نام استراتوسفر و در اطراف هر دو قطب وجود دارند و هوای سرد قطبی را به دام می اندازند. با این حال، این حلقه های هوا که بسیار سرد هستند گاهی از هم باز می شوند و به سرما اجازه انتشار و فرار می دهند. در نتیجه، گردباد قطبی به منطقه ها مسکونی مثل کانادا و شمال آمریکا می رسد و دمای هوا را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد. این موضوع زمستان سال جاری رخ داده و از ماه ژانویه کشور کانادا و منطقه ها شمالی آمریکا با سرمای شدید و کم سابقه ای روبرو شده است. در این مطلب همراه خبرنگاران باشید تا در خصوص این پدیده جوی بیشتر صحبت کنیم و تصاویری از این رخداد را در کانادا و آمریکا ببینیم.

تصاویری دلهره آور از گردباد قطبی در کانادا و آمریکا

گردباد قطبی | Polar vortex

جالب است بدانید که گرداب های قطبی همواره وجود داشته اند، اما فروپاشی و شکست آن ها در نیمکره شمالی که باعث ارسال جریان هوای سرد به سمت جنوب می گردد اخیرا بسیار شایع و متداول شده اند. دانشمندان هنوز دلیل و دلیل قطعی این امر را نمی دانند اما به احتمال زیاد تغییرات جوی و آب شدن یخ های قطبی می تواند تاثیر زیادی در این موضوع داشته باشد. آن چه در خصوص آن با قطعیت می دانیم این است که فروپاشی گرداب های قطبیبا زمستان های کوتاه و بسیار شدید و سرد کاملا در ارتباط است.

گردباد قطبی در کانادا

بخش زیادی از کشور کانادا تحت تاثیر جریانات هوای سرد گردباد قطبی قرار گرفته اند. این منطقه از منیتوبا تا منطقه ها شمالی اونتاریو و کبک گسترده شده است و باعث کاهش دمای شدید و کم سابقه هوا شده است. روز چهارشنبه گذشته دمای هوا تا منفی 50 درجه هم کاهش پیدا کرد که این دما همراه با بادهای سرد بوده اند. به گفته کارشناسان گردباد قطبی بعد از کانادا به مرور به سمت آمریکا حرکت نموده و نواحی شمالی این کشور را هم در بر می گیرد. کشور کانادا پیش از این هم در سال های 2014 و 2015 با چنین گردباد قطبی روبرو شده بود. کارشناسان هواشناسی هشدار می دهند که به دلیل تغییرات جوی و شرایط اقلیمی محتمل است فواصل زمانی این رخداد کوتاه تر و کوتاه تر بگردد و هرسال شاهد چنین پدیده ای باشیم.

گردباد قطبی در آمریکا

شهرهای آمریکایی که در استان های غرب میانه آمریکا قرار گرفته اند این هفته مورد هجوم حمله گردباد قطبی قرار گرفته و دمای هوا در این شهرها به طرز بی سابقه ای کاهش پیدا کرد. به طوری که دمای هوای شیکاگو روز چهارشنبه گذشته از دمای هوای جنوبگان که سردترین جای زمین است هم سردتر شد. این سرمای شدید هوا حداقل باعث مرگ 21 نفر در این شهرها شده است و شرایط زندگی مردم آمریکا را با اختلال روبرو نموده است. نود میلیون از جمعیت آمریکا (یک سوم کل جمعیت) شاهد دمای منفی 17 و پایین تر بوده اند و در بسیاری از شهرهای آمریکا، مردم با عوارض و شرایط ناشی از گردباد قطبی دست و پنجه نرم می نمایند. با این حال کارشناسان معتقدند که این گردباد قطبی ماندگار نیست و به زودی دمای هوا به حالت طبیعی و نرمال خواهد رسید.

منبع: الی گشت
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1983

به "تصاویری دلهره آور از گردباد قطبی در کانادا و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویری دلهره آور از گردباد قطبی در کانادا و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید