تاخیر 14ساله در راه اندازی مرکز آزمون جاده ای

به گزارش مجله پیامکی، به گزارش خبرنگاران، اشکان گلپایگانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از تاخیر 14 ساله در راه اندازی مرکز آزمون جاده ای خبرداد و گفت: هیچگونه حمایت خاصی از راه اندازی مرکز آزمون جاده ای خودروها نشده و بنابراین نتیجه ملموسی از پروژه آزمون جاده ای به دست نیامده است، این در حالی است که همکاری با یک شرکتچینی که سابقه ای 22 سال در زمینه تست خودرو دارد و صحت عملکرد آن، نیز از سوی ادارات چین به تائید رسیده که می تواند یاری خوبی برای صنعت خودرو باشد.

تاخیر 14ساله در راه اندازی مرکز آزمون جاده ای

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت ایران با بیان اینکه همکاری با چینی ها برای راه اندازی این مرکز آزمون در صنعت خودروی ایران اقدامی مناسب است، اضافه نمود: با وجود تحریم ها و مسائلی این چنینی، ارتباط با اروپایی ها برای انجام این تست، با مسائل متعددی روبرو شده است و بنابراین نمی توان امیدوار بود که این تست ها به راحتی انجام گیرد.

وی توضیح داد: هم اکنون 17 برند خارجی و 70 برند چینی، محصولات خود را در NAST چین تست می نمایند و این مجموعه، صلاحیت انجام آزمون براساس 690 استاندارد در 77 زمینه را دارد و در عین دارای 1611 مجموعه ابزار و ماشین آلات مدرن بوده و در عین حال نیز 41 اختراع را به ثبت رسانده است.

گلپایگانی با بیان اینکه آزمایشگاه های مرکز آزمون جاده ای، آزمون خودرو کامل، آزمون مونتاژ خودرو، آزمون تصادف و آزمایشگاه تجهیزات ایمنی از جمله آزمایشگاه های این مرکز تست خودرو است، اضافه نمود: موارد همکاری ISQI و NAST چین به نحوی است که تایید نوع خودرو (TA) یا هومولوگیشن برای خودروهای کامل و قطعات، تطابق فراوری (COP)، صدور CCC و E-MARK و تبادل فناوری در زمینه فناوری آزمون و پیشرفت، استانداردها و مقررات و فرایند بازرسی COP از جمله موارد همکاری مشترک این دوشرکت است.

وی گفت: در حال حاضر سازمان ملی استاندارد تنها استاندارد E-MARK را می پذیرد؛ این در حالی است که چینی ها معتقدند برای دریافت این استاندارد باید هزینه ای به کشورهای اروپایی بپردازد که بر اساس مذاکرات اجرا شده مقرر شد تا این مبلغ از سوی چینی ها در مرکز آزمون جاده ای ایران سرمایه گذاری گردد؛ بنابراین بر اساس تفاهمی که با این شرکت داشتیم به محض لغو محدودیت ها و تحریم ها این شرکت از نظر اقتصادی، تجهیزات و تکنولوژی در کشور سرمایه گذاری خواهد نمود.

این مقام مسئول در صنعت خودرو گفت: در حال حاضر به دلیل محدویت های ناشی از تحریم ها، همکاری با اروپایی ها با هدف تست خودرو متوقف شده است در این شرایط احتیاج به عزم ملی و حمایت ویژه با هدف راه اندازی مرکز آزمون جاده ای بیش از پیش احساس می گردد.

گلپایگانی با بیان اینکه این تاخیر به این دلیل بوده که هر زمان پروژه احتیاج به حمایت دولت داشته، گفت: حمایتی از این سمت انجام نشده و هم اکنون راه اندازی مرکز آزمون جاده ای احتیاجمند هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

وی گفت: پروژه آزمون جاده ای برای ایران یک پروژه مهم و ملی است و باید برای آن بودجه ای در نظر گرفته گردد؛ این در حالی است که بر این اساس عزمی فراتر از همکاری صنعت خودرو را احتیاج دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 122

به "تاخیر 14ساله در راه اندازی مرکز آزمون جاده ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاخیر 14ساله در راه اندازی مرکز آزمون جاده ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید