بهترین روش ها برای تمیز کردن گوش

به گزارش مجله پیامکی، مجله پزشکی دکتر سلام/آیا گوش هایتان کیپ شده است؟ جرم گوش بعضی اوقات جمع شده و شنوایی را سخت می نماید. به احتمال زیاد به کرات خوانده ایدد که استفاده از گوش پاک کن راهی مطمئن و ایمن برای خارج کردن جرم نیست. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند نکته در خصوص چگونگی تمیز کردن ایمن گوش ها، مواردی که نباید انجام دهید و زمان مراجعه به پزشک آورده شده است.

بهترین روش ها برای تمیز کردن گوش

علائم کیپ شدن گوش

جرم گوش یا سرومن یک ماده تمیزنماینده است که بدن فراوری می نماید. جرم از ورود خاک، باکتری ها و سایر بقایا به گوش جلوگیری می نماید و به طور معمول با جویدن یا سایر حرکات فک از گوش خارج می گردد. بسیاری از افراد گوش را تمیز نمی نمایند هر چند گاهی موم می تواند جمع شده و بر شنوایی تاثیر بگذارد. هنگامی که موم گوش به این سطح برسد فرد تحت تاثیر قرار می گیرد. اگر گوشتان کیپ شده باشد احتمال می رود علائمی مانند موارد زیر را تجربه کنید:

درد در گوش آسیب دیده

پری یا زنگ زدن در گوش

اختلال شنوایی در گوش آسیب دیده

بویی که از گوش آسیب دیده استشمام می گردد

سرگیجه

سرفه

در صورت استفاده از سمعک احتمال ایجاد جرم ضافی افزایش می یابد. افراد مسن و دارای معلولیت نیز در معرض خطر بیشتر قرار دارند. شکل کانال گوش ممکن است برداشت طبیعی موم را سخت کند.

بهترین روش ها برای تمیز کردن گوش

امن ترین راه برای از بین بردن تجمع موم از گوش مراجعه به پزشک است. پزش با استفاده از وسایل خاصی مانند قاشقک سرومن، پنس یا دستگاه مکش انسداد را رفع می نماید، شست شوی گوش نیز یکی دیگر از راه های تمیز کردن گوش است، اما اگر تصمیم دارید خودتان در خانه این کار را انجام دهید روش های زیر مطمئن ترین روش برای امتحان کردن هستند:

پارچه مرطوب

گوش پاک کن موم یا جرم را بیشتر به سمت مجرای گوش هل می دهد، بنابراین از آنها فقط برای تمیز کدن قسمت خارجی گوش بهره ببرید. بهترین روش استفاده از یک دستمال گرم و مرطوب برای تمیز کردن گوش است.

نرم نماینده جرم گوش

بسیاری از داروخانه ها قطره های گوش بدون نسخه را که جرم را نرم می نمایند می فروشند. این قطره ها به طور معمول یک راه چاره هستند و حاوی موارد زیر است:

روغن معدنی

روغن بچه

گلیسرین

پراکسید

آب اکسیژنه

تعداد مشخصی قطره را داخل گوش بریزید سپس مدت زمان مشخصی را صبر کنید تا گوش تخلیه و شست و شو داده گردد. همواره دستورالعمل های روی بسته را مطالعه کنید و در صورت ادامه علائم پس از درمان به پزشک مراجعه کنید.

سرنگ

در صورت کیپ شدن می توانید گوش های خود را با استفاده از سرنگ شست و شو دهید. در این فرآیند با استفاده از آب یا محلول نمکی به آرامی کانال گوش را شستشو دهید. این روش در صورتی که 15 یا 30 دقیقه قبل از شست و شو برای نخستین بار از نوعی نرم نماینده موم بهره ببرید اغلب موثرتر است. بهتر است محلول را تا دمای بدن گرم کنید تا از بروز سرگیجه جلوگیری گردد.

مواردی که باید از آنها دوری کرد

بسیاری از افراد به طور مرتب احتیاجی به تمیز کردن گوش های خود ندارند. اگر از وسایل کوچک مانند سنجاق ها، گوش پاک کن یا گوشه های دستمال استفاده می کنید باعث می شوید موم را به عمق مجرای گوش فشار دهید که در صورت تجمع آنها مسائلی برایتان ایجاد می نماید.

پزشکان توصیه می نمایند از اشیا تیز، گوش پاک کن یا هر چیز دیگری که می تواند به لاله گوش و شنوایی آسیب برساند استفاده نکنید.

شما نباید گوشتان را شستشو دهید اگر:

دیابت دارید

دارای سیستم ایمنی ضعیف هستید

در گوشه گوش خود سوراخ داشته باشید

لوله های داخل گوش آسیب دیده اند

عوارض

در صورت کیپ شدن گوش و عدم درمان آن علائم تشدید می گردد و احتمال می رود دچار سوزش گوش و حتی کاهش شنوایی شوید، همچنین ممکن است تجمع جرم تا حدی باشد که پزشک نتواند داخل گوش را ببیند و تشخیص برای سایر موارد برای وی سخت گردد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنید

علائم انسداد جرگوش شامل موارد زیر است:

احساس پری در گوش

شنوایی کاهش یافته یا از دست رفته

گوش درد

همچنین احتمال می رود باعث بروز مشکل دیگری مانند عفونت گردد. پزشک با آنالیز داخل گوش تشخیص می دهد آیا علائم از تجمع موم یا چیز دیگری ناشی می گردد. علائم عفونت گوش در بزرگسالان عبارتند از:

درد در گوش میانی

تخلیه مایعات

کم شنوایی

علائم عفونت گوش به طور معمول به سرعت توسعه می یابد. اگر متوجه درد و تخلیه گوش خود شدید خوددرمانی نکنید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص صحیح و در صورت لزوم دارو دریافت کنید. اگر تحت عمل جراحی گوش قرار گرفتید یا عوامل خطر خاصی دارید به پزشک خود بگویید زیرا شاید احتیاج باشد هر 6 تا 12 ماه یک بار برای تمیز کردن و آنالیز گوش هایتان به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از گوش های خود محافظت کنیم؟

فراتر از تمیز نگه داشتن گوش برای محافظت از آنها و اطمینان از شنوایی خوب برای سال های آینده این نکات را رعایت کنید:

اجسام کوچک داخل گوش فرو نکنید. نباید اجسام کوچک و ریز را داخل مجرای گوش فرو کنید زیرا این امر باعث آسیب به لاله گوش یا ضربه به جرم می گردد.

قرار دریافت در معرض صداهای بلند را محدود کنید. در مواقعی که سر و صدا زیاد می گردد از هدگیر یا وسیله محافظتی دیگری بهره ببرید.

استفاده درست از هدفون و هندزفری. از هدفون یا هندزفری به صورت دوره ای بهره ببرید و میزان صدا را به اندازه ای کم کنید که هیچ فرد دیگری نتواند صدا را بشنود. علاوه بر این، میزان صدا را در سیستم صوتی اتومبیل خود خیلی زیاد نکنید.

گوش های خود را پس از شنا خشک کنید. با استفاده از یک پارچه قسمت خارجی گوش را پاک کنید و سر خود را کج کنید تا آب اضافی از گوش خارج گردد.

به هرگونه تغییر شنوایی در صورت استفاده از داروهای خاص توجه کنید. اگر متوجه تغییراتی، بروز مسائل تعادل یا صدای زنگ در گوش خود شدید به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده درد ناگهانی، کم شنوایی یا آسیب دیدگی گوش در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1581

به "بهترین روش ها برای تمیز کردن گوش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین روش ها برای تمیز کردن گوش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید