آنالیز مسائل و چالش های پلتفرم های مارکت پلیس در برگزاری جشنواره ها

به گزارش مجله پیامکی، به نقل از آی تی رسان؛ همه فروشگاه های آنلاین و مارکت پلیس های عظیم سعی می نمایند برای فروش بیشتر محصولات فروشندگان، رضایت و خرید مناسب تر مشتریان و رقم زدن یک تجربه خرید لذت بخش، جشنواره های تخفیف با امتیازهای ویژه برگزار نمایند.

آنالیز مسائل و چالش های پلتفرم های مارکت پلیس در برگزاری جشنواره ها

در این جشنواره ها، فروشنده ها از یک سو در پی فروش بیشتر هستند و مشتریان دوست دارند اجناس و کالاهای خود را با تخفیف های بیشتری خریداری نمایند. در این میان، چالش هایی برای مارکت پلیس ها بروز می نماید. هرچه یک مارکت پلیس عظیمتر و با فروشنده ها و خریداران بیشتری روبه رو باشد، مسائل عظیمتر و پیچیده تری را تجربه خواهد نمود.

ممکن است مارکت پلیس به قیمت گذاری کاذب یا کنترل نکردن قیمت ها در جشنواره ها متهم گردد. چالش دیگر می تواند اجناس تقلبی یا غیراصلی باشد که فروشنده ها در یک جشنواره در معرض خرید مشتریان قرار دادند.

مسائل فنی و لجستیکی، هجوم خریداران در یک ساعت مشخص و افزایش بار ترافیکی که منجر به وارد شدن فشارهایی بر زیرساخت فروشگاه می گردد و تأخیر در ارسال صدها هزار سفارشی که طی یک جشنواره کوتاه مدت ثبت شده و همه خریداران انتظار دارند کالای آن ها زودتر ارسال گردد، دیگر چالش هایی هستند که گریبان گیر یک فروشگاه عظیم در جشنواره های تخفیفی و شگفت انگیز می گردد.

یک جشنواره عظیم از نمای نزدیک

برای آنالیز چالش فروشگاه های عظیم در جشنواره ها، ابتدا باید یک تصور نسبتا درست از مقیاس جشنواره ها داشته باشیم. وقتی یک جشنواره برگزار می گردد؛ دقیقا چه اتفاقی می افتد؟ رشد بازدیدنماینده ها، سفارش ها، کالاهای خریداری شده و ترافیک وارد شده چقدر است و چه تفاوتی با روزهای عادی آن فروشگاه دارد؟

اجازه بدهید نگاهی به بعضی آمار و ارقام جشنواره 9999 خبرنگاران در ابتدای آذرماه داشته باشیم تا بهتر درک کنیم در زیرساخت یک مارکت پلیس، هنگام برگزاری یک جشنواره چه خبر است؟

بر اساس گزارش سایت خبرنگاران، طی سه روز برگزاری این جشنواره در مجموع 23 میلیون و 700 هزار بازدید ثبت شده است. یعنی هر روز نزدیک به 8 میلیون کاربر از سایت و اپلیکیشن خبرنگاران بازدید نموده و برای خرید کالا و ثبت سفارش اقدام کردند. پیش بینی کارشناسان خبرنگاران 6.5 میلیون بازدید برای هر روز بود.

در ساعت نخست آغاز این جشنواره، فقط 80 هزار کالا فروخته شده و در طول کل جشنواره نزدیک به 3 میلیون و 400 هزار کالا به فروخته شده است. بیش از 500 هزار مشتری در این جشنواره پیروز به خرید کالا شدند و متوسط درآمد هر فروشنده نزدیک به 17 میلیون تومان بوده است؛ البته فروشنده هایی که پیروز شدند از فیلترهای نظارتی خبرنگاران عبور نموده و وارد این جشنواره شوند.

حالا بیاییم و عملکرد مرکز پشتیبانی و تماس خبرنگاران در جشنواره 9999 را ارزیابی کنیم. طی این سه روز، بیش از 95 هزار تلفن پاسخ داده شده است و نرخ تماس های از دست رفته فقط 0.096 درصد است. 69 هزار چت آنلاین با مشتری اجرا شده و به بیش از 17 هزار ایمیل و کامنت در کمتر از 5 ساعت پاسخ داده شده است. این آمار و ارقام به ما نشان دادند وقتی از یک جشنواره صحبت می کنیم؛ باید چه تصوری از افزایش ترافیک بازدید، فروش، پردازش و ارسال کالا، تماس تلفنی و پاسخ گویی به کامنت ها در شبکه های اجتماعی و ایمیل ها داشته باشیم.

مشکل قیمت ها در جشنواره

قیمت ها و تخفیف ها عظیمترین چالش هر مارکت پلیس در یک جشنواره هستند؛ مسئله ای که در روزهای عادی هم وجود دارد اما در جشنواره برجسته شده و محل مناقشه فروشنده، خریدار و ناظران بیرونی است. نباید فراموش کنیم که مارکت پلیس یک پلتفرم دو سویه است.

بیش از 100 هزار فروشنده در مارکت پلیس خبرنگاران حضور دارند و خودشان روی کالاها قیمت گذاری نموده و در این پلتفرم محصولاتشان را به فروش می رسانند. مارکت پلیس خبرنگاران یک پل ارتباطی میان خریدار و فروشنده است که باید منافع هر دو سمت را تأمین کند. قیمت گذاری محصولات کاملا در دست خبرنگاران نیست ولی ابزارهای نظارتی و کنترلی برای مبارزه با قیمت گذاری کاذب و غیرواقعی دارد.

خبرنگاران مجموعه ای از بایدها و نبایدها در قیمت گذاری کالاها برای فروشنده ها مشخص نموده است و نظارت دائمی روی اجرای آن ها دارد؛

  • فروشنده ها در هنگام مشخص قیمت یک کالا باید هم بازار آفلاین و هم بازار آنلاین را آنالیز نموده تا به یک قیمت گذاری درست برسند.
  • فروشنده ها حق ندارند قیمتی بالاتر از سایت فروشگاهی یا فروشگاه فیزیکی خود در خبرنگاران انتخاب نمایند.
  • فروشنده ها اجازه درج قیمت های کاذب را نداشته و خبرنگاران به شدت با آن ها برخورد نموده و مجازات هایی برایشان در نظر می گیرد.
  • حتی فروشنده ها نمی توانند به یک باره قیمت اجناس را چند برابر افزایش دهند و باید بر اساس یک قیمت مرجع اعلام شده در پنل نمایندگی خود، قیمت های جدید کالاها را با در نظر دریافت ضوابط مشخص، استخراج و مشخص نمایند.

نظارت بر قیمت گذاری در جشنواره ها

خبرنگاران در جشنواره، کنترل و نظارت های بیشتری روی فروشنده ها و کالاها دارد. با یاری انواع ابزارهای نظارتی خود و به طور روزانه، قیمت ها را پایش نموده و فقط فروشنده هایی که فرآیندهای قیمت گذاری درست را رعایت کردند، پیروز به حضور در جشنواره می شوند.

مثلا در جشنواره 9999 این فروشگاه که یک مگا کمپین بود؛ بیش از 100 هزار فروشنده این مارکت پلیس، درخواست شرکت داشتند اما تنها 14 هزار فروشنده پس از عبور از فیلترهای نظارتی خبرنگاران و ارائه کالاهایی با تخفیف های واقعی توانستند وارد جشنواره شوند.

بیش از 3 میلیون کالا روی مارکت پلیس خبرنگاران برای فروش عرضه شده است ولی همین نظارت ها و حساسیت ها در ارائه قیمت های واقعی و تخفیف های مناسب در جشنواره باعث شد فقط 986 هزار کالا وارد جشنواره شوند.

خبرنگاران می توانست دامنه فروشنده ها و کالاها را برای این جشنواره بیشتر کند ولی پایبندی به اصول تعریف شده خودش که مشتری باید یک تجربه خرید خوب و مناسب داشته باشد و تخفیف های واقعی بگیرد، باعث شد دامنه کوچکتری از کسب وکارها و کالاها وارد یک جشنواره شوند.

از سوی دیگر، خبرنگاران ابزارهای دائمی برای پایش قیمت ها دارد؛

  • جعبه خرید هر محصول یک مکانیزم طبیعی رسیدن به قیمت های منصفانه و رقابتی است.
  • همین طور، پایش قیمت ها توسط خود مشتریان یا نمودار قیمت ها نشان می دهند فروشندگان در قیمت گذاری ها تخلف نموده اند یا خیر و قیمت درج شده برای یک کالا چقدر با بازار تفاوت دارد.
  • نمودار قیمت به سادگی نشان می دهد یک فروشنده در طول روز چقدر روی محصول خود تخفیف داده و حتی می توان قیمت و تخفیف بعدی را حدس زد.

با وجود جعبه خرید محصول، نمودار قیمت و پایش قیمت ها توسط خود مشتریان، کمتر فروشنده ای می تواند در جشنواره ها یا حتی روزهای عادی، قیمت هایی غیرواقعی برای اجناسش درج کند و بعد تخفیف های کاذب بدهد.

تضمین اصالت کالا

چالش دیگری که در مارکت پلیس ها وجود دارد و شاید در جشنواره ها و روزهایی که هزاران محصول و کالا در یک ساعت به فروش می رسد و باید برای خریداران ارسال گردد، بیشتر به چشم بخورد؛ بحث اجناس تقلبی و غیراصل است.

همواره مبنای کاری خبرنگاران تفکیک کالاهای اصل از غیراصل و تضمین اصالت کالاها به مشتریان بوده است. این شرکت از ابتدای شکل گیری، دنبال فروش کالاهای اصل و دارای ضمانت اصالت بوده و در سال های اخیر، کوشش های دو چندانی در این حوزه انجام داده که در نتیجه آن، ارسال کالای غیراصل برای مشتری تقریبا به صفر نزدیک شده است.

خبرنگاران برای مبارزه با کالاهای غیراصل و شفافیت کامل در این بخش، توسعه ابزارهای نظارتی و بهره گیری از فناوری های تشخیص اتوماتیک و پردازش تصاویر در ورودی های مرکز پردازش کالا را در پیش گرفته که این امر برای نظارت کامل بر همه کالاهای ورودی بیش از 100 هزار فروشنده مارکت پلیس اجرا شده است.

پروژه بعدی این فروشگاه برای حفظ حقوق معنوی برندهای معتبر و حمایت از مشتریان و فروشندگان خبرنگاران، زدن نشان برند متفرقه روی کالاهای غیراصل و درج عبارت غیراصل در عنوان کالاهایی است که به دلایلی از جمله احتیاج بازار و خریدار، روی این مارکت پلیس عرضه می شوند.

اگرچه وجود کالاهای غیراصل و تشخیص و تفکیک آن ها از نمونه های اصل، کار پیچیده و در عین حال شایعی برای مارکت پلیس ها است اما خبرنگاران با مجموعه اقداماتی که در 2 سال اخیر انجام داده، پیروز شده این چالش را تا حدودی حل و به مرحله رضایت بحشی از نظر مشتریان برساند. در جشنواره های فروش اخیر، کمتر شاهد شکایت و مرجوعی کالاها به خاطر تشکیک در اصالت آن ها بودیم و در هر صد هزار کالا زیر یک درصد کالای غیراصل به دست مشتری رسیده است.

چالش های فنی و زیرساختی

با برگزاری جشنواره 9999 که در بعضی رسانه ها از آن به عنوان عظیمترین جشنواره فروش آنلاین ایران و خاورمیانه یاد می گردد، شاهد قدرت نمایی زیرساخت و مرکز پردازش خبرنگاران بودیم؛ به طوری که سایت و اپلیکیشن این فروشگاه حتی برای یک ثانیه با قطعی و اختلال روبه رو نشدند و کاربران گزارش مبنی بر اشتباه در سفارش ها یا خریدهای خود نداشتند. اشاره کردیم که نزدیک به 24 میلیون بازدید فقط در 72 ساعت برگزاری این جشنواره به ثبت رسیده است.

در همان ساعت نخست جشنواره، بیش از 80 هزار کالا و در مجموع 3.4 میلیون کالا فروخته شده است. در حال حاضر، هیچ فروشگاه و مارکت پلیس آنلاینی در ایران دارای زیرساخت و فناوری برای پردازش این حجم از بازدید و فروش نیست. در سال های گذشته و طی برگزاری جشنواره هایی مانند آدینه سیاه یا دوشنبه سایبری در خبرنگاران، گاهی شاهد افت سرعت یا قطعی سایت و بروز اختلال های کوتاهی بودیم که دیگر امروز تکرار نمی شوند.

پاندمی ویروس کرونا یکی از دلایل توسعه زیرساخت خبرنگاران در 9 ماهه اخیر بوده است؛ به طوری که ظرفیت مرکز پردازش این شرکت از 200 هزار سفارش در روز به 500 هزار سفارش رسیده و حتی اگر در جشنواره های بعدی، رکوردهای جشنواره 9999 از نظر میزان بازدید و مشارکت کاربران شکسته گردد، خبرنگاران همچنان آمادگی پردازش سفارش ها را دارد.

جشنواره ها؛ دردسرهای شیرین

همه مارکت پلیس ها در جشنواره های عظیم با چالش های جدید و بعضا پیچیده ای روبه رو می شوند. در واقع، این جشنواره های ویژه هستند که باعث محک جدی یک فروشگاه آنلاین می شوند.

خبرنگاران هم مانند هر مارکت پلیس دیگری در جشنواره ها با مسائلی که گاها منشا بیرونی دارند و ناشی از شرایط بازار ایران هستند، مانند بی ثباتی قیمت ها، دست و پنجه نرم نموده و سعی می نماید هر روز عملکرد بهتری نشان دهد.

در گذشته مسائلی در بخش زیرساخت، پردازش و ارسال سفارش ها یا بحث کالاهای غیراصل بود که اکنون برطرف شدند. در بحث قیمت گذاری های کاذب هم خبرنگاران با تمام توان در صدد مقابله با آن است. بیش از 100 هزار کسب وکار روی مارکت پلیس خبرنگاران فروشنده هستند و بیش از 3 میلیون کالا روی این فروشگاه عرضه شده است که کار پایش و نظارت قیمت های آن ها سخت بوده و هر روز با افزایش این آمار سخت تر می گردد اما به همان اندازه هم خبرنگاران سعی می نماید عملکرد بهتری از خود نشان دهد تا مشتریان خریدهای مطمئن تر داشته باشند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1367

به "آنالیز مسائل و چالش های پلتفرم های مارکت پلیس در برگزاری جشنواره ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مسائل و چالش های پلتفرم های مارکت پلیس در برگزاری جشنواره ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید