ایران زمین؛ آشنایی با شهر باستانی ایران در یکی از بزرگترین ژئوپارک های دنیا

به گزارش مجله پیامکی، یکی از شهر های تاریخی ایران که در غرب کشور قرار گرفته، با نام ماداکتو شناخته می گردد.

ایران زمین؛ آشنایی با شهر باستانی ایران در یکی از بزرگترین ژئوپارک های دنیا

به گزارش خبرنگار ، اگر روی نقشه کشورمان به استان های غربی نگاه کنید، متوجه می شوید که یکی از استان های غربی کشور با نام ایلام شناخته می گردد.

استان ایلام براساس تقسیمات کشوری دربرگیرنده 10شهرستان با نام های آبدانان، ایلام، ایوان، بدره، دره شهر، دهلران، چرداول، ملکشاهی، مهران و سیروان است.

شهرستان دره شهر یکی از شهرستان های کوهپایه ای کبیرکوه است. شهر دره شهر در مرکز این شهرستان قرار گرفته است. از جاذبه های گردشگری شهرستان دره شهر، می توان به شهر تاریخی ماداکتو اشاره نمود.

شهر تاریخی ماداکتو در امتداد ضلع جنوبی شهر دره شهر قرار گرفته است. این شهر تاریخی، شهر قدیمی دره شهر است که با نام سیمره هم شناخته می گردد.

ماداکتو در دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی ساخته شده است. این شهر با مساحتی بالغ بر 200 هکتار بزرگترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام است.

بعضی بر این باورند که سمیره (ماداکتو) را خسرو پرویز پادشاه ساسانی ساخته است. گفته می گردد اسکندر مقدونی هنگامی که از شوش حرکت نموده است از سمیره نیز گذر نموده است. احتمال داده می گردد که این شهر باستانی در هنگام آبادانی بالغ بر 5000 خانه داشته است. خانه اربابی، بنای مسجد، اماکن حاشیه سیل بند و اماکن مسکونی حاشیه نشین شهر مکان های کاوش شده در 9 فصل کاوش در این محوطه تاریخی است. همچنین این شهر باستانی دارای برج های نگهبانی، خیابان، سیستم آبکشی و دفع فاضلاب بوده است. در این شهر گچبری های منحصر به فردی به دست آمده است که در نوع خود بی نظیر هستند. در اکتشافات باستان شناسی این منطقه سکه هایی نیز یافت شده است که آن ها را متعلق به خسرو سوم و جانشینان او می دانند.

یاقوت حموی، جغرافیدان و تاریخ نویس مشهور قرن هفتم هجری قمری درباره دره شهر این چنین می نویسد:

شهری است در نواحی جبل به سوی خوزستان و آن را مهرجان قذق خوانند و آن آبادان و دارای میوه ها و آب است.

شهر تاریخی ماداکتو در تاریخی24 شهریور ماه سال 1310 به ثبت ملی رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 178

به "ایران زمین؛ آشنایی با شهر باستانی ایران در یکی از بزرگترین ژئوپارک های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران زمین؛ آشنایی با شهر باستانی ایران در یکی از بزرگترین ژئوپارک های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید