اجرای پروژه های عمرانی در انتظار ایجاد سامانه فکتورینگ

به گزارش مجله پیامکی، مدل تأمین مالی فکتورینگ در شرایط فعلی که فروش نفت با مشکل روبه روست و درآمدهای ارزی کشور کاهش یافته، راه چاره مناسبی است که به باور فعالان مالی می تواند به تکمیل تعداد زیادی از طرح های نیمه تمام یاری کند. در این رابطه حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران معتقد است که فکتورینگ در زمان بندی دقیق پروژه های عمرانی، پوشش ریسک و حل مسائل بنگاه های مالی اثرگذاری مثبتی دارد.

اجرای پروژه های عمرانی در انتظار ایجاد سامانه فکتورینگ

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

باید توجه داشت که در مدل فکتورینگ، پروژه های عمرانی و خدماتی، توسط نهادهای مالی تأمین مالی می شوند. به عبارتی، پروژه دیگر معطل بودجه دولت نمی ماند. در این مدل بعد از عقد قرارداد بین پیمانکار و کارفرما، بازیگر دیگری به نام نهاد مالی وارد قرارداد می گردد. نهاد مالی، همزمان با آغاز پروژه پیمانکار را تأمین مالی نموده و بعد از اتمام پروژه، پول خود را از کارفرما دریافت می نماید.

بهره گیری از شیوه های جدید تأمین مالی که یک نمونه آن فکتورینگ است، مدت هاست که از سوی اعضای اتاق ایران پیشنهاد می گردد. به تازگی رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی خبر از مصوبه ای داد که بر اساس آن مدل جدیدی به مدل های تأمین مالی پروژه های پیمانکاری افزوده می گردد.

بر اساس اظهارات او در اجرای قانون حداکثر استفاده از توان فراوریی و خدماتی کشور در راستای ایجاد زیرساخت برای پیمانکاران و کارگزاران تا سقف 10 هزار میلیارد تومان به دولت اجازه داده شده، زمینه را برای همسان سازی واگذاری، صدور موافقت نامه و فکتورینگ فراهم کند.

تاکید قانون حداکثر استفاده از توان داخل به مدل تأمین مالی فکتورینگ

در قانون حداکثر استفاده از توان فراوریی و خدماتی کشور به مدل تأمین مالی مبتنی بر قرارداد یا همان فکتورینگ پرداخته و آئین نامه های آن هم توسط دولت تهیه شده است. این قانون قرار بود از ابتدای سال 1398 اجرایی گردد و دستگاه های دولتی درصدی از پروژه های عمرانی خود را با روش فکتورینگ تأمین مالی نمایند که متأسفانه هنوز اجرایی نشده است.

تأمین وثیقه بانکی، سد راه تأمین مالی پروژه های عمرانی

درحال حاضر تأمین وثیقه، مهم ترین مسئله ای است که بنگاه های مالی در زمینه تأمین مالی با آن روبرو هستند. در مراجعه به بانک ها برای تأمین مالی اولین موضوعی که مطرح می گردد توانایی تأمین ضمانت نامه است. بانک ها معمولاً در قبال پرداخت تسهیلات، اموال سهل البین همچون اسناد ملکی طلب می نمایند. این موضوع زمینه ساز مشکلاتی برای بنگاه های مالی و شرکت های دانش بنیان شده و گاهی آنها را از فعالیت های عمرانی بازمی دارد.

بنگاه های مالی در حالی دغدغه تأمین ضمانت نامه برای دریافت تسهیلات مالی را دارند که بر اساس استانداردهای جهانی، بنگاه های مالی به طور مهمول درگیر مباحث مالی با کارفرماها که بیشتر دستگاه های دولتی عظیم هستند، نمی شوند؛ نهادهای مالی، ضمن تأمین مالی پیمانکارها با کارفرماها تعامل می نمایند. به عبارتی، بنگاه مالی روی پروژه و نهاد مالی روی مطالبات آن از کارفرما متمرکز می گردد.

لزوم راه اندازی هرچه سریع تر سامانه فکتورینگ

در ایران زیرساخت قانونی این موضوع در ماده 8 قانون حداکثر استفاده از توان فراوری داخل تحت عنوان تأمین مالی مبتنی بر قرارداد (فکتورینگ) فراهم است. به همین دلیل در ماده 3 آئین نامه فکتورینگ به ایجاد سامانه ای آنلاین برای ثبت قراردادهای فکتورینگ تاکید شده است. بر اساس آئین نامه مذکور، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف به ایجاد سامانه فکتورینگ شده اند. بارگذاری قراردادهای فکتورینگ، دستورالعمل پرداخت های مالی، اصلاح قراردادها، اطلاع رسانی آخرین شرایط قرارداد به دولت و غیره همگی در سامانه فکتورینگ انجام خواهد شد. علی رغم اهمیت این موضوع، متأسفانه در یک سالی که از تصویب قانون می گذرد، سامانه فکتورینگ هنوز ایجاد نشده است.

تجربه های جهانی در استفاده از مدل فکتورینگ

تجربه سایر کشورها در استفاده از این مدل تأمین مالی نشان می دهد که استفاده از آن می تواند راه حل مناسبی در تکمیل و ساخت پروژه های عمرانی کشور باشد. چندی پیش محسن اسدبیگی، رئیس گروه نفت و گاز معاونت امور انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با حضور در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران به تجربیات جهانی این شیوه تأمین مالی اشاره نمود. بر اساس گفته های او در ترکیه 35 میلیارد یورو در کشورهای اروپایی 1800 میلیارد یورو و در روسیه 25 میلیارد یورو از شیوه فکتورینگ برای تأمین مالی استفاده شده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1440

به "اجرای پروژه های عمرانی در انتظار ایجاد سامانه فکتورینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای پروژه های عمرانی در انتظار ایجاد سامانه فکتورینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید