کلیسای کانتور، یادگار روس ها در قزوین

به گزارش مجله پیامکی، قزوین یکی از زیباترین شهرهای ایران است، شهری که به واسطه قرارگیری در راستا شهرهای شمالی کمتر مورد اقبال مسافران قرار می گیرد و اغلب مسافران شمال کشور از کنار تمام زیبایی ها و جذابیت های این شهر خوش آب و هوا و تاریخی عبور می نمایند. قزوین از نظر تاریخی هم دارای اهیمت بسیار است، شهری که پیش از اصفهان در یک مقطع زمانی پایتخت ایران بود و امروز نشانه های بسیاری از روزگار پایتختی دوران صفوی را در خود دارد.

کلیسای کانتور، یادگار روس ها در قزوین

در کنار بناهای تاریخی بسیار قزوین، یکی از کوچکترین کلیساهای ایران را می توان دید، کلیسای ارتدوکس کانتور که در خیابان طالقانی قزوین قرار گرفته را به واسطه برجی که در آن وجود دارد به نام برج ناقوس هم می شناسند. کانتور از معدود کلیساهای ارتدوکس در ایران بوده که هنوز برپا مانده است. گفته می گردد که این کلیسا را در سال های اشغال ایران توسط متفقین ساخته اند تا محلی باشد برای عبادت ارتدوکس هایی که در آن سال ها در ایران زندگی می کردند. معماری کلیساهای ارتدوکس برخلاف کلیساهای کاتولیک که بسیار باشکوه و پر از تزیینات و جزییات معماری است، بسیار ساده بوده و عموما افراد در فضایی کوچک که محرابی ساده در آن واقع شده است، به عبادات روزانه می پردازند. کانتور بنایی ساده و بدون تزیینات آنچنانی دارد و تنها در بخش های مختلف آن می توان صلیب مخصوص ارتدوکس ها را دید. تفاوت صلیب کاتولیک ها و ارتدوکس ها در خط موربی است که پایین صلیب واقع شده است.

در ابتدای ورود به حیاط کوچک کلیسا دو سنگ قبر وجود دارد که یکی بلندتر و به رنگ سیاه است و دیگری کوتاه و با سنگی سفید. نوشته های روی سنگ سیاه بلند می گویند که اینجا مزار یک مهندس روسی به نام نیکلای الکساندروویچ که در سال 1285 و در سن 39 سالگی در ایران فوت نموده است. سنگ کوچکتر هم متعلق به یک خلبان روس است که در جریان جنگ جهانی دوم در نزدیکی قزوین بر اثر سقوط هواپیما از جهان رفته است.

کانتور سال هاست که دیگر محل عبادت ارتدوکس ها نیست، محراب و فضای داخلی کلیسا تبدیل به فروشگاه صنایع دستی و زیور آلات شده و تنها نمای بیرونی و نمادهای صلیب در گوشه و کنار بنا نشان از کاربری سابق آن به عنوان کلیسا دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 272

به "کلیسای کانتور، یادگار روس ها در قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای کانتور، یادگار روس ها در قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید