هنر معماری ایرانی در عمارت های تاریخی سواحل خلیج فارس

به گزارش مجله پیامکی، بافت تاریخی بوشهر با 250 سال قدمت و وجود صدها بنا، آثار و عمارت های زیبا با معماری گذشتگان یکی از نقاط توریستی و گردشگری است.

هنر معماری ایرانی در عمارت های تاریخی سواحل خلیج فارس

جهت دریافت خدمات اکیپ بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران از بوشهر، استان بوشهر در منطقه جنوب غربی کشور از ظرفیت های مهمی در حوزه گردشگری دارد که هر ساله گردشگران بسیاری برای گردش و دیدن آثار گذشتگان به این استان زرخیز مسافرت می نمایند.

استان بوشهر علاوه بر داشتن یک هزار آثار تاریخی در حوزه های مختلف با پیشینه تاریخی بیش از 4 هزار سال در زمینه جذابیت های گردشگری از قابلیت مهمی برخوردار است.

بافت تاریخی بوشهر یکی از مناطق دیدنی و گردشگری بوشهر است چراکه بافت تاریخی بوشهر با وسعت 38 هکتار دارای بناها و عمارت های زیبا و تاریخی است که در قلب شهر بوشهر در کنار آبهای خلیج فارس قرار گرفته است.

بافت تاریخی بوشهر دارای قدمتی بیش از 2.5 قرن است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در بوشهر با بیان اینکه بافت تاریخی بوشهر دارای قدمتی بیش از 2.5 قرن است گفت: با آنالیز های اجرا شده و بر اساس اظهار نظر کارشناسان، بافت تاریخی بوشهر از زیباترین بافت های کشور است.

محمد ابراهیم فروزانی با بیان اینکه بافت تاریخی بوشهر دارای 4 محله قدیمی است خاطر نشان کرد: در بافت تاریخی بوشهر که مربوط به دوران زندیه است چهار محله دهدشتی، کوتی، شنبدی و بهبهانی مستقر است.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی بوشهر دارای بناهای منحصر به فردی است اضافه نمود: این بناها شامل عمارتهای زیبا مربوط به 2.5 قرن پیش، بناهای کنسولگری کشورهای مختلف، مراکز مذهبی مانند مساجد، حسینیه، و کلیسا، بازار قدیمی، و کوچه های زیبا است که هر بیننده ای با ورود به داخل بافت جذب ساختمان ها و معماری های بافت می شود.

حسینیه و مساجد قدیمی در بافت تاریخی بوشهر جلوه ای زیبا از این محوطه تاریخی است

وجود ده ها مسجد و حسینیه در بافت تاریخی بوشهر از دیگر ویژگی های این بافت است که در هر محله ای چند مسجد و حسینیه بنا شده است.

این مساجد که نقش مهمی ادای فریضه دینی و تصمیم گیری های عمومی و اجتماعی بوده است صندلی مردم بوشهر در حوزه دین و مذهب را نشان می دهد.

حسینیه حاج سید محمد رضا کازرونی، مساجد امام حسن(عج)، بهبهانی ها، دهدشتی، شنبدی، کوفه، ملک، آدینه و دیگر مکان های مذهبی در بافت تاریخی بوشهر مستقر است.

آب انبارها نیز در شکل گیری فضای شهر تأثیر داشته اند بعلت اینکه بوشهر در ناحیه گرم و خشک واقع است آب باران را زمستان در آب انبار ذخیره و به مصرف تابستانی می رسانده اند.

آب انبار قوام یکی از آب انبارهای عمومی بزرگ است که در قسمت ساحل بافت قدیم واقع شده که این بنا توسط شخصی به نام علی اکبر قوام ساخته شده است.

این آب انبار 26 متر طول ، 9 متر عرض و 4 متر ارتفاع دارد و اکنون این مکان جالب به رستوران سنتی تبدیل شده است.

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر نیز با بیان اینکه این بافت از زیباترین بافت های تاریخی و قدیمی کشور است خاطر نشان کرد: بافت تاریخی بوشهر دارای بناهایی با معماری زیبا مربوط به هنرمندان و چیره دستان گذشته است که در جای جای این بافت نشان از هنرمندی معماران این سرزمین کهن است.

80 عمارت بافت تاریخی بوشهر درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

نصرالله ابراهیمی با اشاره به اینکه بیش از 860 بنا و عمارت در بافت تاریخی بوشهر مستقر است گفت: دربافت تاریخی شهر بوشهر بیش از 80 عمارت و اثر با ارزش درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی تاکید نمود: تمام آثاری که دربافت تاریخی بوشهر درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده پلاک گذاری و تابلوی راهنمای اثر نصب شده تا از هرگونه تعرض و مداخله درآنها جلوگیری به عمل آید.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی بوشهر رونق می گیرد گفت: دانشکده هنر و معماری که در بافت تاریخی بوشهر تاسیس شده نقش مهمی در احیا و رونق این بافت مهم تاریخی دارد.

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر با اشاره به مرمت و بازسازی بناها و عمارت های بافت بوشهر خاطر نشان کرد: در راستای احیا بافت تاریخی بوشهر با انعقاد تفاهم نامه ای با صاحبان املاک عملیات بازسازی و مرمت بناها و عمارت های تاریخی بوشهر شروع می شود.

عمارت های بافت تاریخی بوشهر به مراکز فرهنگی هنری تبدیل می شود

ابراهیمی با بیان اینکه بخشی از عمارت های بافت تاریخی بوشهر در فهرست آثار ملی ثبت شده اضافه نمود: بناها و عمارت هایی که در بافت قرار دارند و از زیبایی خاصی برخوردار هستند با مشارکت سازمان های مردم نهاد به مراکز فرهنگی هنری تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه این بناها از محل اعتبارات ملی تامین واستحکام بخشی و مرمت می شوند اضافه نمود: عملیات مرمتی این اماکن تاریخی بیشتر سبک سازی بام و ترمیم سقف ها،حذف اندودهای فرسوده، استحکام بخشی و ترمیم پوسته نمای این ابنیه تاریخی است .

اوج شکوفایی بافت تاریخی بوشهر مربوط به دوره قاجار است

اوج شکوفایی بافت تاریخی بوشهر مربوط به دوره قاجار است وآن دیار شهر بوشهر دروازه ورود ملل مختلف به ایران بوده است.

قدمت بافت تاریخی بوشهر به دوره حکومت نادر شاه افشار برمی شود که در آن هنگام با تاسیس پایگاه دریایی نادرشاه در خور شرقی بوشهر موسوم به خور نادری این شهر به یک بندر مهم تبدیل و از آن تاریخ رونق و آبادانی آن ادامه می یابد.

بافت تاریخی بوشهر از شرق، شمال و مغرب به دریا و از جنوب به خیابان لیان محدود است.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 713

به "هنر معماری ایرانی در عمارت های تاریخی سواحل خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر معماری ایرانی در عمارت های تاریخی سواحل خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید