میدان روسیو لیسبون و جاذبه های اطراف آن

به گزارش مجله پیامکی، بسیاری از خیابان ها و محله های شهر در این میدان با هم تلاقی نموده و خود میدان نیز محلی معروف برای دور همی های صمیمانه است. حتی اگر برای مدت کوتاهی در لیسبون اقامت داشتید، امکان عبور شما از روسیو بیش از یک بار خواهد بود.

میدان روسیو لیسبون و جاذبه های اطراف آن

نام رسمی میدان روسیو، میدان پدروی چهارم بوده و از زمان قرون وسطی که آن را ساختند به نام روسیو (به معنی میدان عمومی بزرگ) شهرت پیدا کرد. میدان روسیو سرزنده ترین میدان شهر لیسبون بوده و ردیفی از کافه ها و مغازه های شلوغ را نیز در آن مشاهده می کنید. دو کافه بسیار مشهور شهر را در این میان می بینید که یکی کافه نیکولا متعلق به قرن 18 و دیگری کافه سوئیسا با تراس فضای بازش خواهد بود. این میدان در طی تاریخش شاهد رویدادهای مختلفی چون جشن ها، انقلاب ها، اعدام ها و گاوبازی بوده و هنوز هم از مقاصد مهم و جذاب برای ساکنین و گردشگران به شمار می رود.

تاکسی ها، اتومبیل ها و اتوبوس ها دور مرکز پیاده روی این میدان با سنگفرش سیاه و سفیدی موجی متعلق به قرن 19 می چرخند. در مرکز میدان یادمانی بلند با دو آب نما وجود دارد. اغلب رهگذرانی را می بینید که روی نیمکت های میدان مشغول استراحت بوده و یا مشغول تماشای یادمان وسط آن هستند. این یادمان از یک ستون 23 متری با تندیسی از پدروی چهارم تشکیل شده است که نام میدان را نیز از آن گرفتند. پدروی چهارم، پادشاه پرتغال و اولین امپراطور برزیل بود.

شایعه های بسیاری می گویند که این تندیس برنزی قرار بود امپراطور ماکسیمیلیان مکزیک را به تصویر بکشد اما تاریخ نگاران با این امر مخالف هستند. در پای ستونی که در سال 1870 نصب شد، تندیس هایی به نمادی از عدالت، شجاعت، پرهیزکاری و خرد را می بینید. در سال 1889 دو آب نمای یادمانی باروکی نیز در دو طرف یادمان پدروی چهارم نصب کردند. این دو آب نمایِ شبیه به هم، در اصل در کارخانه ذوب فلز وَلدون (Val dOsne) در فرانسه ریخته گری شدند. دو تندیسی که این فواره ها را باشکوه تر می نمایند، توسط مجسمه ساز هایی به نام متورَن مورو (Mathurin Moreau) و میشل لیِنار (Michel Lienard) ساخته شده و پیکره های اساطیری را به تصویر می کشند. این دو آب نما به ویژه در شب با نورپردازی های ویژه بسیار دیدنی می شوند.

ساختمان تئاتر ملی

شاید بتوان برجسته ترین ساختمان دور میدان روسیو را تئاتر ملی دونیا ماریای دوم دانست. این بنای باشکوه و دیدنی در میانه قرن 19 و بر اساس طرحی نئو کلاسیک از معماری ایتالیایی به نام فورتوناتو لودی (Fortunato Lodi) ساخته شد. این تئاتر در بنای سابق کاخ استائوس (Estaus) متعلق به قرن 15 واقع شده است. شهرت این کاخ از زمانی آغاز شد که اولین دادگاه تفتیش عقاید در آن شکل گرفت. این متعصبان مذهبی بسیاری از مرتدان را رو به روی همین کاخ به آتش کشیدند.

ساختمان تئاتر در سال 1964 بر اثر یک آتش سوزی ویران شد و تا سال 1978 نیز پذیرای عموم مردم نبود. این بنای باشکوه بیشتر به خاطر سر در ورودی آن با 6 ستون بزرگ تزئین شده با مجسمه آپولو و فرشتگانش شهرت دارد. در بالای کتیبه مجسمه ای از ژیل ویسنته (Gil Vicente) واقع شده است که یک نمایشنامه نویس قرن پانزدهمی و بنیان گذار تئاتر پرتغال است. بسیاری از نمایش های دیدنی برگزار شده در این سالن توسط پادشاهان و ملکه ها تماشا شده اند.

ایستگاه قطار روسیو

در نزدیکی ساختمان تئاتر ملی، یکی دیگر از ساختمان های زیبای شهر، یعنی ایستگاه قطار روسیو را می بینید. این ساختمان در سال 1887 به عنوان ایستگاه قطار مرکزی ساخته شد. البته امروزه ساختمان قدیمی دیگر برای عبور قطارها استفاده نمی گردد و برای این منظور بنای دیگری با امکاناتی بسیار بالا را ساختند که قطارها به مقصد شهر سینترا نیز از آنجا حرکت می نمایند. ساختمان ایستگاه قطار با ورودی بسیار دیدنی به سبک معماری نئو مانوئلین، با نقوشی پر جزئیات تزئین شده و دو ورودی بی همتای نعل اسبی دارد.

منبع: گردشبان
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1287

به "میدان روسیو لیسبون و جاذبه های اطراف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان روسیو لیسبون و جاذبه های اطراف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید