لباس محلی در بلغارستان و مطالبی پیرامون آن که نمی دانید

به گزارش مجله پیامکی، بلغارستان کشوری است در محدوده جنوب شرقی قاره اروپا که عشق و محبت میان مردم این کشور کاملا آشکار است. لباس محلی در بلغارستان نوسیا (NOSIYA) بوده و این لباس با توجه به طرح و رنگ خود، دارای مفاهیم خیلی عمیق تری از یک لباس محلی معمولی هست. با ما در این مقاله جالب و خواندنی همراه باشید تا شما را با لباس محلی بلغارها و رنگ بندی لباس محلی در بلغارستان آشنا کنیم.

لباس محلی در بلغارستان و مطالبی پیرامون آن که نمی دانید

با ما سفر کنید و با تور ارزان بلغارستان از معماری شگفت انگیز اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای صوفیه را ببینید.

لیست مطالب

نوسیاالگوهای متفاوت نوسیاتشخیص محل زندگی بلغارها از ظاهر نوسیامتاهل یا مجرد بودن زنان بلغارستانکلام آخر

نوسیا

در بلغارستان همانند دیگر کشورهای اروپایی شما می توانید با جشن و مراسم های بومی زیادی روبرو شوید که از جمله آنها میتوان به جشن سال نو میلادی، جشن روز اول بهار، جشن برداشت پائیز و ... اشاره کرد. پای ثابت تمامی این مراسم های شاد و مفرح موسیقی، نوشیدنی و بعلاوه پنیر و سوسیس مخصوص بلغاری هستند. البته، فراتر از همه اینها شاید لباس محلی بلغارها باشد که در مراسم و جشن های ملی زنان، مردان و بچه ها بر تن نموده و در صف های طولانی تا پاسی از شب به پایکوبی مشغول می شوند.

در تاریخ بلغارستان شما می توانید شاهد مقاومت های جانانه ای از سوی ملت بلغار باشید. آنها در طول تاریخ با مسائلی نظیر برده داری، جنگ های داخلی، استعمار از سوی کشورهای همسایه، فقر و گرسنگی دست و پنجه نرم نموده و توانسته اند با کنار هم بودن خود را سرپا نگه دارند و با زنده نگه داشتن فرهنگ دوست داشتنی خود و انتقال آن به نسل های بعد، به ثبات امروزیشان در ابعاد جهانی برسند. شاید به همین دلیل هم هر تکه از لباس محلی در بلغارستان نشان دهنده موردی در تاریخ پرارزش این کشور بوده و بلغارها آن را فراتر از یک لباس محلی ساده تلقی می کنند.

الگوهای متفاوت نوسیا

شما به اسم یک توریست در سرزمین بلغار با 7 منطقه فولکلور روبرو می شوید که نوسیا در هر یک از این منطقه ها دارای طرح و الگوی منحصر بفردی هست. لباس محلی بلغارها مخصوص زنان اصولا از یک پیراهن بلند تا زیر زانو به اضافه دو پیشبند یکی برای پوشش قسمت جلو و دیگری برای پوشش قسمت عقب برخوردار هستند و ظاهر این پیشبندها دارای گلدوزی های چشم نوازی بوده که در اصل، نشان دهنده نقش کلیدی زن در خانواده بلغار خواهند بود. این لباس ها بواسطه کمربندی از پشم و کتان یا اصلا نقره بر روی کمر زنان بسته می شوند.

لباس محلی بلغارها مخصوص مردان همانند مدل های زنانه دارای یک پیراهن سفید هستند که در حقیقت، نمادی از نجابت مردان بلغار بشمار می فرایند. مردان از کلاه های ساخته شده از خز استفاده می کنند و با پوشیدن یک جلیقه گلدوزی شده و بستن یک کمربند پهن و قرمز رنگ، تیپ و استایل خود را آماده حضور در جشن های ملی می کنند. کمربند مردان بلغاری در حقیقت یادآور کوشش های جمع آزادی خواه بلغار در سده هجدهم میلادی است که از این کمربندها برای حمل سلاح های فردی استفاده می کردند.

باید بدانید که مردان در جشن ها از کفش هایی پاشنه بلند و چندمنظوره استفاده می کنند و زنان از کفش هایی چرمی به نام Tsarvuli. اگر مردی بخواهد همانند اجداد خود در مراسم محلی بلغارستان نشان دهد که از خوی جنگجویی برخوردار است، می تواند از پوتین سربازی هم استفاده کند. بد نیست بدانید امروزه دیگر اغلب مردان و زنان بلغارستانی خصوصا در منطقه ها نزدیک به رودخانه دانوب از کفش های روزمره برای شرکت در مراسم های این چنینی استفاده می کنند.

تشخیص محل زندگی بلغارها از ظاهر نوسیا

اگر کمی بر روی تاریخچه لباس محلی در بلغارستان و بعلاوه رنگ بندی لباس محلی در بلغارستان مطالعه نموده باشید، خیلی راحت می توانید متوجه شوید که مثلا فلان مرد یا زن بلغار حاضر در جشن از کدام منطقه این کشور آمده است، چرا که بطور مثال بلغاری های ساکن در منطقه Trakiya بر روی آستین های پیراهن زنانه و گلدوزی پیشبند نوسیاهای خود بسیار تأکید دارند. این در حالی است که زنان اهل منطقه دانوب معمولا از کمربندهایی بلند برای بستن لباس خود استفاده می کنند و آن را چندین بار به دور کمر خود می پیچند یا مثلا، ساکنان منطقه ها جنوبی و جنوب غربی عمدتا از پیشبندهایی به رنگ مشکی یا قرمز برای نوسیای خود استفاده می کنند.

متاهل یا مجرد بودن زنان بلغارستان

از روی لباس محلی زنان در بلغارستان هم میتوان پی به شرایط تجرد یا تأهل بودن آنها برد؛ به این صورت که اگر لباس محلی آنان از زرق و برق فراوانی برخوردار باشد، نشان از متأهل بودن و مقام بالای آنان در نزد دیگر خانم های بلغار است و اگر هم الگوی نوسیای آنان کاملا ساده و دارای کمترین تزئین بر روی خود باشد، نشان از مجرد بودن است. اصولا زنان مجرد از الگوهایی مربعی شکل بر روی نوسیاهای خود برخوردارند و این در حالی است که بانوان متأهل از پیشبندهایی با طرح چهار مثلث استفاده می کنند. یادتان باشد اگر زن بلغاری را در جشن محلی یا قومیتی این کشور دیدید که بر روی پیشبند خود تنها تعدادی مثلث کشیده است، این نشان از حضور آن زن در یک رابطه عاشقانه دارد.

کلام آخر

با اینکه امروزه صنعت مد بصورت جدی وارد بلغارستان شده است، اما همچنان مردم این سرزمین بر روی لباس محلی خود تعصب دارند. بلغارها معتقد بودند که لباس فولکلور آنان از قدرتی جادویی برخوردار است و هرکسی که بتواند بهتر و تمیزتر لباس محلی خود را حفظ کند، فرد خوشبخت تری بحساب می آید. بعضی از مردم این لباس را دریچه ای از سمت ارواح تلقی می کردند که ضمن ایجاد ارتباط بهتر آنان با طبیعت پیرامون، سبب بروز خصوصیات فردی تک تک آنها هم می گردد. فرایند دوخت لباس در گذشته محدود به زمان خاصی بود؛ یعنی تولیدکنندگان لباس سپیده دم دوشنبه و پنجشنبه را برای دوخت لباس انتخاب نموده بودند.

از دیگر باورهای عجیب موجود این است که اگر زوجی صاحب فرزند شوند و مادر بخواهد برای فرزند تازه متولد شده خود یک پیراهن تمام سفید بدوزد، حتما باید از یک نوع نخ برای این منظور استفاده کند و به هیچ اسم هم لباس در حال بافت خود را بشکافد، چرا که اجداد بلغار معتقد بودند این عمل نماد مرگ نوزاد هست. مادران بلغار حداقل ماهی یکبار به فرزندان خویش سفارش می کنند که به آنالیز نوسیا بپردازند تا اگر کثیف یا دارای پارگی و نخ کشی است تا قبل از رسیدن مراسم محلی بعدی، اقدام به تعمیر لباس کنند.

از جمله مراسم هایی که مردم بلغار در آن از نوسیا استفاده می کنند، میتوان به اولین روز بهار در Kyustendil و جشنواره گل رز در Karlovo اشاره کرد. بد نیست بدانید که در مراسم روز نخست بهار، 12 زن جوان بلغار به اسم دوشیزه های بهار با یکدیگر رقابت می کنند. البته، این رقابت را میتوان در روز سوم ماه مارس که مصادف با روز استقلال بلغارستان هم است، شاهد بود.

منبع: همگردی
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1726

به "لباس محلی در بلغارستان و مطالبی پیرامون آن که نمی دانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "لباس محلی در بلغارستان و مطالبی پیرامون آن که نمی دانید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لباس محلی در بلغارستان و مطالبی پیرامون آن که نمی دانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید