دلیل حساسیت به حیوانات خانگی چیست و چه درمانی دارد؟

به گزارش مجله پیامکی، اگر هنگامی که در اطراف سگ یا گربه قرار می گیرید یا آن ها را لمس می کنید، دچار آبریزش بینی، عطسه و تنگی نفس می شوید، شما احتمالا به حیوانات خانگی حساسیت دارید.

دلیل حساسیت به حیوانات خانگی چیست و چه درمانی دارد؟
اگر هنگامی که در اطراف سگ یا گربه قرار می گیرید یا آن ها را لمس می کنید، دچار آبریزش بینی، عطسه و تنگی نفس می شوید، شما احتمالا به حیوانات خانگی حساسیت دارید. حساسیت به حیوانات خانگی، می تواند منجر به بروز مداوم نشانه های آلرژی گردد، اما برای رهایی از این حساسیت چه باید کرد؟

حیوانات خانگی حساسیت زا

زمانی که صحبت از حساسیت به حیوانات خانگی به میان می آید، گربه ها و سگ ها بیش از همه سرزنش می شوند، اما هر حیوان دیگری هم می تواند با پوست یا موی خود در یک واکنش آلرژیک را در افراد ایجاد کند.

سیستم ایمنی بدن همواره در برابر عوامل خارجی بیماری زا از ما محافظت می نماید و زمانی که این غریبه ها را بیابد، پروتئین هایی به نام آنتی بادی ترشح می نماید. متاسفانه گاهی سیستم ایمنی بدن دچار اشتباه می گردد و آنتی بادی ها را مجبور می نماید با آنچه که مضر نیستند، مانند حیوانات خانگی بجنگد. رایج ترین حیوانات خانگی که در انسان ایجاد حساسیت می نمایند، عبارتند از:

1. سگ ها و گربه ها

حیوانات خانگی واکنش آلرژیک را ایجاد نمی نماید، بلکه آن چیزی که در خز یا موهای آنها وجود دارد مثل بزاق، عرق، ادرار و شوره (سلول های مرده پوست آنها) باعث بروز حساسیت به حیوانات خانگی می گردد. به علاوه خز حیوانات خانگی می تواند آلودگی، غبار و سایر مواد حساسیت زا که در محیط بیرون است را به دام بیاندازد و باعث عطسه و اشک ریزی گردد.

2. برخی جوندگان و خرگوش ها

با وجود میزان کوچک این حیوانات، مو، شوره و بزاق روی خز آنها می تواند واکنش آلرژیک را در شما برانگیزاند. بعلاوه ادرار جوندگانی مانند موش و همستر حاوی ماده ای شیمیایی و حساسیت زا برای برخی افراد است. تمام این موارد می توانند در هوا پخش شوند یا به ملحفه و مبلمان شما برسند و در نهایت سیستم ایمنی بدن شما را تحریک نمایند.

3. پرندگان

موجودات میکروسکوپی که در پر های پرندگان زندگی می نمایند هم می توانند عامل بروز آلرژی باشند. علاوه بر این، گرد و غبار ناشی از فضله پرندگان می تواند واکنش های آلرژیک در برخی از افراد ایجاد کند.

4. اسب ها

حساسیت به اسب ها بسیار نادر است، اما بعضا دیده می گردد که شوره اسب می تواند حساسیت های خطرناکی در انسان ایجاد کند. بچه ها بیشتر در معرض خطر این حساسیت قرار دارند.

حیوانات خانگی غیرحساسیت زا

برخلاف آنچه که ممکن است شنیده باشید، حتی برخی حیوانات بدون خز هم می توانند ایجاد حساسیت نمایند. شوره می تواند روی هر نوع پوست یا مویی حتی موی کوتاه و بدون ریزش هم به وجود آید. علاوه بر این در نژاد های بدون مو هم ممکن است شاهد بروز حساسیت باشیم. اگر یک حیوان خانگی کاملا ایمن می خواهید باید به سراغ حیواناتی مثل ماهی، لاک پشت یا مار بروید که خز، مو یا پر ندارند.

علائم حساسیت به حیوانات خانگیاگر به حیوانات خانگی حساسیت داشته باشید، ممکن است بلافاصله بعد از تماس با آن ها یا چند روز بعد از آن، علائمی را تجربه کنید. این علائم عبارتند از:

1- تنگی نفس، خسس و سایر مسائل تنفسی

2- گرفتگی بینی

3- سرفه

4- اگزما

5- درد یا احساس فشار در صورت

6- کهیر

7- آبریزش بینی

8- بثورات پوستی

9- عطسه

10- تورم زیر چشم

11- بیداری در شب

بسیاری از این نشانه ها، با علائم سرماخوردگی مشترک هستند، اما اگر این علائم بیش از دو هفته به طول انجامید، احتمالا آلرژی است و باید به پزشک مراجعه کنید.

راهکاری جلوگیری از حساسیت

اگر با مشکل حساسیت به حیوانات خانگی روبرو هستید، برترین لطف در حق سلامتی خودتان دور ماندن از هرگونه حیوان خانگی است که مو یا خز دارد. در صورتی که دور ماندن از این حبوانات خانگی امکان پذیر نباشد می توانید با رعایت نکات زیر، حساسیت خود را کنترل کنید.

1- حیوانات خانگی را دور از اتاق خوابتان نگاه دارید.

2- حیوانات را در آغوش نگیرید و نبوسید.

3- بعد از هرگونه تماس با حیوان دستان خود را با آب و صابون بشویید.

4- حیوان خانگی خود را هفته ای یکبار به حمام ببرید. برس کشیدن موی حیوانات هم می تواند تا حد زیادی شوره آن ها را از بین ببرد. شخص دیگری را که به حیوانات خانگی حساسیت ندارد مسئول نگهداری و شانه زدن موی حیوان کنید.

5- محیط زندگی حیوان خانگی خود را تمیز نگاه دارید. محل خواب سگ و گربه خود را هفته ای یکبار کاملا تمیز کنید. اگر یک حیوان خانگی کوچک دارید، مثل همستر یا خرگوش، قفس و محیط زندگی او را در فواصل زمانی کوتاه تمیز کنید.

6- به طور مداوم منزل را جارو بزنید. ترجیحا از یک جاروی قوی با فیلتر هوا بهره ببرید.

7- اجازه ندهید شوره حیوان در محیط خانه بماند. فرش ها و مبلمان را با دقت تمیز کنید.

8- یک فیلتر هوا نصب کنید و آن را 24 ساعته روشن بگذارید.

9- از اسپری های بینی، آنتی هیستامین ها و برونکودیلاتور ها برای کاهش علائم حساسیت به حیوانات خانگی بهره ببرید.

10- می توانید از داروهای ضد حساسیت هم یاری بگیرید.

11- به یک آلرژیست مراجعه کنید، او می تواند با معاینه شما، دقیقا تشخیص دهد که به چه چیز حساس هستنید.

حساسیت به گربه

گرد و غبار روی موی گربه می تواند باعث بروز حساسیت در شما گردد، در این موارد گرد و غبار عامل حساسیت است. به عبارت دیگر شما به گربه حساسیت ندارید، بلکه گرد و غبار عامل آلرژی شما است.

علائم حساسیت به گربه

علائم آلرژی به گربه، بسته به میزان حساسیت فرد و سطح تماس او با آلرژن ها می تواند خفیف یا شدید باشد. این متغیر ها بعلاوه بر سرعت بروز علائم حساسیت بعد از تماس با گربه اثرگذار هستند. به طور کلی افراد بسیار حساس بعد از آنکه چند دقیقه در مجاورت گربه قرار گرفتند، علائمی زیر را مشاهده می نمایند:

1- تنگی نفس

2- بثورات

3- آبریزش

تشخیص حساسیت به گربه

برای تشخیص حساسیت به گربه، آلرژیست از یک آزمایش پوستی یاری می گیرد. او یک ناحیه کوچک از پوست شما را با آلرژن گربه تحریک می نماید و هرگونه نشانه حساسیت را تحت نظر قرار می دهد. نتایج این آزمایش معمولا طی 15 تا 20 دقیقه معین می گردد.

درمان و مدیریت حساسیت به گربه

خودداری از تماس با گربه ها برترین راه کنترل حساسیت به گربه است. اگر در خانه و یا محیط زندگیتان گربه وجود دارد، به فکر حذف آن باشید. اما اگر قادر به رها کردن حیوان خود نیستید، یا اگر خانواده شما راضی به این کار نیستند، سعی کنید با رعایت نکاتی که پیشتر گفته شد، تحریکات آلرژیک را به حداقل برسانید.

درمان حساسیت به گربه به علائمی که تجربه می کنید دارد. آلرژیست شما می تواند معین کند که چه روشی برترین راه درمان حساسیت شما است. علائمی که مربوط به بینی شما هستند، معمولا با اسپری های استروئیدی بینی، آنتی هیستامین خوراکی و یا سایر دارو های خوراکی درمان می شوند. علائم مربوط به چشمان هم به همین صورت هستند. اما مسائل تنفسی یا آسم آلرژیک را می توان با کورتیکواستروئید های استنشاقی یا برونکودیلاتور ها درمان کرد.

حساسیت به سگ

سگ ها هم، همانند گربه ها، آلرژن های زیادی فراوری می نمایند. این آلرژن ها در بزاق، مو، شوره و ادرار آن ها وجود دارند. همه سگ ها آلرژن ها را فراوری می نمایند و بر اساس تحقیقات هیچ سگ غیر حساسیت زایی وجود ندارد. سطح این آلرژن ها در صورتی که سگ در خانه زندگی کند یا در آن تردد داشته باشد، افزایش می یابد. بعلاوه گرد و غبار روی موی سگ هم می تواند برای افراد حساس، واکنش آلرژیک را در پی داشته باشد.

علائم حساسیت به سگ

متداول ترین علائم حساسیت به سگ عبارتست از:

1- عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی

2- درد صورت به دلیل گرفتگی بینی

3- سرفه، تنگی نفس، گرفتگی قفسه سینه یا خس خس

4- راش پوستی یا کهیر

5- ترشح اشک، قرمز بودن یا خارش چشم

6- راش پوستی یا خراش در محلی از بدن که سگ آن را لیسیده است.

تشخیص حساسیت به سگ

آیا فکر می کنید که از آلرژی به سگ ها رنج می برید؟ یک متخصص آلرژیست می تواند به این تردید شما سرانجام دهد. آزمایشات پوستی، رایج ترین روش تشخیص حساسیت به سگ است. برای انجام این آزمایش میزان کمی از آلرژن سگ روی پوست شما قرار داده می گردد و سپس با یک پروب (پراب) کوچک و استریل، پوست شما میزانی تحریک می گردد تا آلرژن به داخل نفوذ کند. برای مشاهده نتایج آزمایش 15 تا 20 دقیقه کافی است.

درمان و مدیریت حساسیت به سگ

اجتناب از قرار گرفتن در مجاورت سگ ها، قطعی ترین راه مدیریت آلرژی شماست. اما این اتفاق همواره امکان پذیر نیست، در چنین شرایطی از دستورالعمل هایی که پیش تر گفته شد پیروی کنید تا سطح تماس با آلرژن ها به حداقل برسد.

درمان حساسیت به حیوانات خانگی از جمله سگ، به بسته به شدت علائم دارد. متخصص آلرژی با آنالیز علائم، در انتخاب برترین راه یاری خواهد نمود. برای علائم مربوط به بینی، اسپری های استروئیدی و آنتی هیستامین ها تجویز می شوند. درمان قرمزی یا خارش پوست هم به همین منوال است، اما برای کاهش مسائل تنفسی، کورتیکواستروئید های استنشاقی یا برونکودیلاتور ها توصیه می شوند.

سخن آخر

متاسفانه برخی از ما به حیوانات خانگی حساسیت داریم، همانطور که گفته شد برترین راه برای برطرف این مشکل، اجتناب از قرار گرفتن در مجاورت این حیوانات است. البته نگران نباشید، در صورتی که این امکان برای شما وجود ندارد، می توانید از راهکارهایی که ذکر شد، بهره ببرید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1813

به "دلیل حساسیت به حیوانات خانگی چیست و چه درمانی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل حساسیت به حیوانات خانگی چیست و چه درمانی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید