صدا پای بهار در مریخ شنیده شد

به گزارش مجله پیامکی، مریخ در تصویر جدیدی که به وسیله کاوشگر مارس اکسپرس (Mars Express) ثبت شده شبیه به یک سرزمین عجایب زمستانی به نظر می رسد.

صدا پای بهار در مریخ شنیده شد

به گزارش ایسنا، تصویری که به تازگی از مریخ منتشر شده، منطقه ای یخی را نشان می دهد که با نوار هایی به رنگ قرمز و سفید پوشیده شده و در نزدیکی قطب جنوبی سیاره واقع شده است.

اگرچه این چشم انداز برفی ممکن است احساس وجود سرزمین عجایب زمستانی را در سیاره سرخ تداعی کند، اما در واقع تصویری است که به وسیله مدارگرد مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا در روز 19 مه ثبت شده است. این بدان معنا است که این تصویر یخی در حقیقت نمایانگر بهار در نیمکره جنوبی مریخ است و یخ مریخ شروع به محو شدن نموده است.

تنها شش روز پیش از اینکه بخش زیادی از زمین وارد سال نو شوند، در روز 26 دسامبر، سیاره سرخ سال نو خود را شروع خواهد نمود که 687 روز زمینی به طول خواهد انجامید.

این سیاره دارای چهار فصل زمستان، بهار، تابستان و پاییز است و درست مانند زمین، زمستان سیاره سرخ سرد و تابستان آن گرم است، اگرچه زمستان بسیار سردتر از فصل ما است و دمای مریخ به منفی 76 درجه فارنهایت (منفی 60 درجه سانتیگراد) می رسد.

شاید بتوان گفت که قابل توجه ترین مشخصه تصویر نو، دو دهانه برخوردی بزرگ است که با لایه های متناوب یخ و رسوباتی به نام رسوبات لایه ای قطبی پوشیده شده اند. این رسوبات را می توان در خط الراس بین دو دهانه نیز مشاهده کرد.

با کاهش حجم یخ ها، نواحی مرتفع عاری از یخ زدگی بیشتری نمایان می گردد. تپه ها به صورت پشته های تیز ظاهر می شوند که به موازات رایج ترین جریان های باد قرار می گیرند.

دانشمندان فکر می نمایند که غباری که این تپه ها را پر می نماید از آن جهت تیره است که از مواد مدفون شده آتشفشان هایی که در تاریخ باستانی مریخ فوران نموده اند نشات گرفته است. موادی که در معرض باد های قوی مریخی قرار گرفته اند و به راحتی در سطح سیاره سرخ پخش شده اند.

سایر نقاط تاریک در تصویر نشان دهنده این گرد و غبار و فعالیت جریان هایی است که زمانی که یخ دی اکسید کربن زیرین تحت فرآیندی به نام تصعید مستقیماً به گاز تبدیل می گردد از میان سطح یخی مریخ فوران می نمایند. این فوران ها باعث می شوند که آب فشان های غبار به جو مریخ پرتاب شوند و سپس به صورت لکه های تیره روی سطح سیاره بنشینند.

با این حال، این ها تنها عناصر موجود در تصویر نیستند که به وسیله تصعید ایجاد می شوند. ناحیه قطبی با تعدادی مشخصه بزرگ و نامنظم که به وسیله تصعید یخ ایجاد می گردد، نشانه گذاری می گردد. این ویژگی های سطح مریخ شبیه به دریاچه های خالی به نظر می رسند و نمونه ای واضح از آن در گوشه سمت چپ بالای این تصویر نو قابل مشاهده است.

نظارت بر این ویژگی ها به این معنا است که دانشمندان می توانند فرآیند هایی را که سطح مریخ را شکل می دهند و ظاهر منطقه ها قطبی را تغییر می دهند، مشاهده نمایند.

تصویر بهار در نیمکره جنوبی مریخ تنها مملو از ویژگی های سطحی نیست. ابر های مه آلود روی سطح مریخ نیز قابل مشاهده هستند که به طور خاص در مرکز تصویر می توان آن ها را دید. این ابر ها حاوی یخ هستند و مسیر حرکت آن ها تا حدی تحت تأثیر توپوگرافی سطح زیرین آن ها است.

در طول زمستان مریخ، دی اکسید کربن در هر دو قطب مریخ به شکل یخ رسوب می نماید که سپس در بهار ذوب شده و تصعید می گردد. بازگشتن گاز به جو مریخ باعث افزایش فشار اتمسفر و ایجاد باد های شدید می گردد.

این باد ها باعث تبادل بزرگ مواد بین سطح و جو مریخ در طول یک سال مریخی می شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 11 دی 1401 بروزرسانی: 11 دی 1401 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2150

به "صدا پای بهار در مریخ شنیده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدا پای بهار در مریخ شنیده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید