فرایند افزایشی کرونا در 4 استان کشور، واکسیناسیون از 30 هزار فوتی کرونا در ایران جلوگیری کرد

به گزارش مجله پیامکی، سرپرست مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: فرایند کرونا در 4 استان افزایشی است و باید با هوشیاری مانع بروز پیک ششم کرونا در سطح کشور شد.

فرایند افزایشی کرونا در 4 استان کشور، واکسیناسیون از 30 هزار فوتی کرونا در ایران جلوگیری کرد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علی شریفی زارچی سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در مورد تغییرات رنگ بندی شهر ها و مقایسه آمار کرونا با توجه به واکسیناسیون اظهار کرد: از اسفند 98 تا به امروز 5 موج را پشت سر گذاشته ایم و بزرگترین آن موج پنجم بوده است؛ بهمن و اسفند 99 در همه استان ها به جز خوزستان شرایط آرامی داشتیم. فرایند بیشتر استان ها نزولی است و سیستان و بلوچستان، قزوین، سمنان و یزد در 2 هفته اخیر فرایند افزایشی نگران کننده دارند.

وی ادامه داد: 23 مرداد در اوج قله پنجم بودیم و پس از آن فرایند کاهشی شد و به همین دلیل رنگ شهر ها تغییر کرد و اکنون در لبه پایین فراینده موج پنجم هستیم و در 17 مهرماه همه کشور ها در شرایط آبی و زرد قرار گرفتند و تنها چند شهر شرایط قرمز داشتند.

شریفی اظهار کرد: در آبان ماه در برخی شهر ها ما فرایند کرونا افزایشی شد و در سمنان، سیستان و بلوچستان، جنوب یزد برخی شهر ها شرایطشان قرمز شده است و اکنون در سر دو راهی قرار داریم و اگر در این شهر ها کنترل جدی صورت گیرد و ادارات نکات را رعایت کنند؛ شرایط خطرناک نخواهد شد و باید توجه داشت که اکنون نمی توان تصور کرد در شهر های قرمز مدارس باز شوند و باید با هوشیاری مانع بروز پیک ششم کرونا در سطح کشور شد.

شریفی بیان نمود: زمانی که سه موج اول را گذراندیم سویه کرونا تغییر کرد و با ورود سویه بتا آتش کرونا به خوزستان افتاد و این آتش گویی در خرمن بیفتد و اوج بگیرد، کرونا در کشور اوج گرفت و بعد از آن سویه دلتا را داشتیم و از متخصصان ژنتیک و عفونی درخواست داریم که این ویروس را در سمنان، یزد، زابل رصد و پایش کنند و بیماری تحت کنترل قرار گیرد تا تعداد مبتلایان، بستری ها و فوتی ها کم باشد.

سرپرست مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اظهار کرد: فرایند کلی کشور نزولی است و به همین دلیل تعداد شهر های آبی افزایش پیدا کرد و از طرفی در برخی نقاط افزایش کرونا را داریم و به همین دلیل تعداد شهر های قرمز هم افزایشی است.

شریفی بیان نمود: در استان گیلان به نسبت کل جمعیت بیشتر میزان افراد واکسینه شدند؛ کمترین میزان واکسیناسیون را در سیستان و بلوچستان را داریم و اکنون که فرایند واکسیناسیون به جوانان و نوجوانان در این استان رسیده فرایند واکسیناسیون نزولی است و با پدیده قرمز شدن شهر ها در این استان روبرو هستیم.

شریفی زارچی گفت: موج پنجم از استان سیستان و بلوچستان و جنوب شرق آغاز و به شمال غرب کشور ختم شد. از ابتدای آبان در برخی شهر ها به صورت پراکنده دوباره فرایندشیوع کرونا افزایشی شد. اگر به موقع به داد شهر های قرمز درگیر کرونا برسیم، شرایط حادی را نخواهم داشت.

شریفی با بیان اینکه برنامه ریزی های درست و به موقع مانع از انتشار گسترده کرونا می شود، شرح داد: استان گیلان بالاترین و سیستان و بلوچستان پایین ترین درصد دریافت واکسن را دارند.

جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: تعداد مبتلایان سرپایی به تدریج در حال افزایش است و در صورت عادی انگاری ممکن است در این استان بلافاصله پیک ششم را آغاز کنیم.

وی بیان نمود: 85 درصد افراد 18 سال به بالای استان دز اول واکسن کرونا و 70 درصد افراد 18 سال به بالا دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اضافه کرد: 71 درصد افراد 12 تا 17 سال دز اول و 36 درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند. شهر های قرمز رنگ در استان آذربایجان غربی کمتر از میانه کشوری واکسن زده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بیان نمود: برای ایمنی جمعی باید واکسیناسیون به موقع انجام شود.

محمد دهقانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از 11 شهر خراسان جنوبی امروز (شنبه) سه شهر قرمز شده است.

وی بیان نمود: واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش تعداد فوتی های مبتلا به ویروس کرونا شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1850

به "فرایند افزایشی کرونا در 4 استان کشور، واکسیناسیون از 30 هزار فوتی کرونا در ایران جلوگیری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند افزایشی کرونا در 4 استان کشور، واکسیناسیون از 30 هزار فوتی کرونا در ایران جلوگیری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید