باتری خودروی برقی چه فرقی با دیگر باتری ها دارد؟

به گزارش مجله پیامکی، ما نام های زیادی از باتری ها را شنیده ایم ولی شاید با تفاوت های آن آشنا نباشیم. برای مثال، آیا باتری لیتیوم آهن فسفات همان باتری لیتیوم یون است یا اینکه با یکدیگر تفاوت دارند؟

باتری خودروی برقی چه فرقی با دیگر باتری ها دارد؟

به گزارش خبرنگاران ، باتری خودروهای برقی در حقیقت از صدها سلول تشکیل شده است. هریک از این سلول ها چندین ولت فراوری می نمایند و در ساختاری یکپارچه باعث ارائه انرژی لازم برای خودروها می شوند. هر سلول دارای دو الکترود است که الکترود مثبت کاتد نام داشته و الکترود منفی با نام آند شناخته می گردد. بین این الکترودها یک لایه جدانماینده نارسانا وجود دارد که از پلاستیک یا سرامیک ساخته می گردد. بعلاوه لایه نازکی از الکترولیت مایع هم بین الکترودها دیده می گردد. سلول ها می توانند نازک و تخت باشند و یا به صورت استوانه ای فراوری شوند.

به نقل از پدال، چیزی که در باتری لیتیوم یون تغییر نموده فرمولاسیون کاتد است. مواد نیکل منگنز کبالت NMC و لیتیوم آهن فسفات LFP جزو دو نمونه از رایج ترین باتری های موجود در خودروهای برقی هستند و همان طور که نامشان نشان می دهد، ترکیب شیمیایی مواد بکار رفته برای تشکیل کاتد را به نمایش می گذارند؛ اما باید دانست آند همواره از ترکیبات کربنی و معمولاً گرافیت ساخته می گردد. صنعت باتری دوست دارد از ترکیب مواد شیمیایی برای فراوری باتری استفاده کند اما واقعیت این است که مواد تشکیل دهنده سلول باتری لیتیوم یون کمتر است.

کاتد با ترکیب مواد شیمیایی روی خمیری خاص فراوری می گردد. این ترکیبات روی فویل آلومینیومی قرار می گیرند. آند کربنی هم با خمیری گرافیتی که روی فویل مسی گسترده شده تشکیل خواهد شد. فرمول های متفاوت مورد استفاده برای ساخت این بخش ها باعث می گردد باتری ها ویژگی های متفاوتی داشته باشند. باتری های NMC انرژی بیشتری را ذخیره می نمایند که معنی آن توان پیمایش بیشتر خواهد بود. کبالت نیز برای تراکم بالای انرژی خوب است اما باتری مقرون به صرفه تر LFP فاقد نیکل یا کبالت گران قیمت است و درعین حال پایداری بیشتری دارد.

البته همه این باتری ها روش کارکرد مشابهی دارند. در زمان شارژ، یون های لیتیوم کاتد از الکترولیت و لایه جدا نماینده عبور نموده و به آند می رسند. زمانی که باتری در حال استفاده بوده و شارژ نمی گردد، یون ها به کاتد بازمی گردند. اگر به این موضوع که باتری خودروی برقی شما از چه مواد شیمیایی استفاده نموده حساس هستید پس باید بدانید باتری های فاقد عناصر سنگین همانند نیکل و کبالت برای محیط زیست بهتر هستند؛ اما آنچه برای بیشتر خریداران اهمیت دارد توان پیمایش و زمان شارژ باتری است و به همین دلیل است که خودروسازان تمرکز خاصی روی فراوری محصولاتی با حدبیشتر شعاع حرکتی و حداقل زمان شارژ هستند تا نگرانی های خریداران را رفع نمایند. در کنار این موضوع شاهد توسعه زیرساخت های شارژ نیز هستیم. به نظر می رسد در سال های آینده خودروهای برقی کاملاً فراگیر شوند و عرصه را بر خودروهای درون سوز تنگ نمایند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 اردیبهشت 1404 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1404 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2385

به "باتری خودروی برقی چه فرقی با دیگر باتری ها دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باتری خودروی برقی چه فرقی با دیگر باتری ها دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید